Nya möjligheter för mänskligheten

Oanade möjligheter. Ett ledningsseminarium i corporate citizenship. Författare: Karl-Erik Edris. Caduceus Förlag 1999.
    Karl-Erik Edris ambition är att undergräva Mammons inflytande i näringslivet, det vill säga att lyfta fram andra värden än ekonomisk vinst.
    I stället för att skriva ned sina uppfattningar rätt upp och ned använder han en tänkt dialog mellan en konsult och medlemmar i ett företags ledningsgrupp.
    Olika fiktiva personer lägger fram skilda meningar. Det är förstås vanskligt att skriva såväl sina egna repliker som meningsmotståndarnas, men Karl-Erik Edris har med friskt mod gett sig den uppgiften i kast. Hans alter ego är Johannes, vilken i likhet med Edris själv är en företagskonsult med nya idéer om företagande.
    Bokens centrala idé är corporate citizenship. Det är, förklarar författaren, "ett samlingsnamn för företagets systematiska strävan att vårda, värna och utveckla sitt anseende i ett brett samhälleligt perspektiv".
    Johannes försöker få ledningsgruppen att inse att ett företags anseende att vara moraliskt kommer att få en allt större betydelse. Anseendet, som skapas av företaget självt tillsammans med massmedia, har stor positiv betydelse för dess ekonomiska framgång. Ett företag med gott rykte drar också till sig bra folk, som vill arbeta där.
    Hänsyn till miljön är något viktigt för företag i en nära framtid, än mer än nu, poängterar Johannes. Det beror på att om sådan hänsyn inte tas, så går det åt skogen med människans livsmiljö. Man kan inte förlita sig på att alla miljöproblem löser sig själva, eller med politikernas hjälp; företagen måste ta sitt ansvar. Industriländerna kan inte heller tära på jordens resurser samtidigt som folk i utvecklingsländerna lever i misär.
    Det är Johannes/Edris övertygelse att jorden och mänskligheten befinner sig i en allvarlig kris. Därför krävs nya och etiska värderingar i företagen.
    I ledningsgruppen möter Johannes opposition och anklagas för oekonomiskt tänkande, men efter hand får han medhåll från flera håll.
    Med korta meningar vill Edris göra sina resonemang lätta att följa. Det lyckas bra, men omtagningar är legio, och en tråkighet har han inte kunnat undvika. En kortare framställning hade nog varit att föredra.
    Men syftet med boken är behjärtansvärt: att lära näringslivet ett nytänkande av etisk art. Edris är en visionär. Han understryker att företagen väsentligen bidrar till att skapa den värld vi lever i. De har därför ett stort ansvar.
    Edris är en intressant, och även viktig, samhällstänkare. Men en svaghet i boken är att alla resonemang är abstrakta, inga konkreta exempel ges på vilka förändringar som bör vidtas i det tänkta företaget, vars ledningsgrupp för tänkta resonemang. Om företaget får vi endast veta att det bland annat säljer mattor. Envar inom näringslivet, som läser boken, får försöka att tillämpa Edris idéer på sitt eget företag, och det är nog inte helt lätt.
    Det behövs förändringar inom näringslivet, det är Edris stora idé, förändringar som "skulle kunna göra näringslivet till en helt central kraft i skapandet av en långsiktigt hållbar framtid för människorna".
    SM





www.sokaren se/INDEX228.HTML