Etik i tiden

Etik för ett nytt millennium. Författare: Dalai Lama. Förlag: Richters.
    En levande inkarnation av Buddha, fredsfilosof, överhuvud för en exilregering - omdömena om Dalai Lama är många. Hans nya bok Etik för ett nytt millennium(Richters, 237 s.) är en viktig pusselbit i den andliga och etiska revolution som nu är på gång.
    Dalai Lamas fredsfilosofi är sprungen ur en djup vördnad för allt levande och utifrån tanken om ett universellt ansvar som omfattar både mänskligheten och naturen. Ungefär så formulerade sig Nobelpriskommittén när de gav honom fredspriset år 1989.
    Om etikens grund handlar det första avsnittet i boken. Det andra bygger vidare på tankar kring etiken och individen och det avslutande avsnittet tar följdriktigt upp etiken och samhället.
    Dalai Lama påpekar att en av de saker som avgör om en handling är etisk eller inte är hur den påverkar andras upplevelse av eller förväntan på lycka. En handling som skadar eller hindrar andras lycka riskerar att vara en oetisk handling. Lycka är ett viktigt begrepp hos Dalai Lama, som menar att alla strävar efter lycka och att alla vill undvika sådant som leder till lidande. Men han konstaterar också att lycka är något relativt, för det som gör en människa glad kan innebära lidande för en annan.
    Sin egen känsla av inre frid och lycka tillskriver Dalai Lama sina försök att utveckla omsorg om andra. Denna frid har inget med yttre faktorer att göra. Vi har alla en naturlig förmåga att känna empati och att uppskatta andras omsorger.
    Ofta i boken lyfter han fram viktiga tibetanska ord och uttryck, som nästan är omöjliga att översätta. Nyingje är ett sådant som brukar översättas med medkänsla, men enligt Dalai Lama innebär det också sympati, tillgivenhet och en känsla av samhörighet med andra.
    Vikten av andlig självdisciplin poängteras. Denna disciplin kan till skillnad från den fysiska inte tvingas fram, utan bara uppnås genom frivilliga och medvetna ansträngningar. Här talas om den inneboende styrkans etik, som i sig rymmer både fördragsamhet, tapperhet, tålamod, generositet och ödmjukhet. Det som ger oss den största glädjen och tillfredsställelsen i livet är de handlingar vi utför av omsorg om andra.
    Dalai Lama visar på att alla de stora världsreligionerna betonar vikten av kärlek och medkänsla. Mångfalden av religioner i världen ser han som oerhört berikande.
    Ett viktigt kapitel handlar om etik och lidande, där Dalai Lama poängterar att när vi upplever stora svårigheter gör vi även våra största framsteg vad det gäller visdom och inre styrka. Han berör också aktuella områden som genetik, bioteknik och djurförsök. Att ta ansvar för både sina handlingar och sina bakomliggande motiv är av största vikt.
    I det avslutande avsnittet uppmanar Dalai Lama oss att odla en känsla för universellt ansvar.
    En kultur som förordar ständig ekonomisk tillväxt ifrågasätts och en sådan kultur ger i sin tur upphov till såväl sociala som miljömässiga problem.
    Att lära ett etiskt riktigt beteende i skolan är nödvändigt och kan läraren på ett kärleksfullt sätt överföra dessa värderingar till barnen tränger de djupt in i elevernas medvetande. Konsten att föra en dialog är något som kan och bör läras ut i klassrummet. Att diskutera är ett fantastiskt sätt att lära hur man kan lösa konflikter utan våld. Utbildning liksom massmedia är viktiga vapen i vår strävan att skapa en bättre och fredligare värld.
    Så munk han är uttalar sig ändå Dalai Lama om befolkningstillväxten. Han anser i motsats till påven att familjeplanering är etiskt riktig i vår tid.
    Avslutningsvis ser han med optimism på framtiden. Det ges allt mera utrymme för etikfrågor i internationella relationer och världsekonomin präglas också av ett allt större ömsesidigt beroende.
    Under hela 1900-talet har den internationella fredsrörelsen vuxit. En genuin världsfred kräver att vi börjar demontera de militära organisationerna vi byggt upp. Men denna nedrustning börjar först inom varje människa. Dalai Lama pläderar för utvecklandet av fredszoner och föreslår bl. a. Tibet som en sådan zon.
    Egentligen finns det inget behov på jorden i dag av någon komplicerad filosofi, doktrin eller religion. Medkänsla, kärlek och respekt för andras rättigheter och värdighet är allt vi behöver, summerar medmänniskan Dalai Lama sin etik för vår tid.
    Eva Jagrell
   


www.sokaren.se/INDEX246.HTML