Ett urval New Age-böcker på svenska



Fritjof Capra: Fysikens tao (Korpen 1981). Författaren diskuterar paralleller mellan österländsk syn på världen och modern fysik. Den österländska uppfattningen grundas på mystisk erfarenhet och inte på intellektuella resonemang. Allting i världen upplevs som uttryck för en och samma grundläggande enhet. Allt som finns ses som inbördes beroende och som oskiljaktiga delar av den yttersta verkligheten. Denna universums enhet är också något som har uppenbarats i den moderna fysiken.

Marilyn Ferguson: Mot en ny tidsålder, personliga och sociala omvandlingar under 80-talet (Askild & Kärnekull 1982). "The Aquarian Conspiracy" (konspirationen i Vattumannens tidsålder) kom ut i Amerika 1980 och har sedan fått anseende som en New Age-klassiker. Det är ett omfångsrikt arbete: 456 sidor, ty Ferguson är fylld av entusiasm, bubblande av ord. Hon har en vision av en ny värld, en ny människa, och hon ger många exempel på att en omvandling av människors föreställningar om världen, om människans natur och möjligheter verkligen är på gång. Denna nya medvetenhet, en tänkandets revolution, är ingen bred folklig rörelse, utan en intellektuell revolution. Den har sin förankring hos högutbildade och känsliga människor med öppna sinnen och längtan efter nya sätt att leva och vara tillsammans. Den nya tiden är alltså på väg, och Marilyn Ferguson är en av dess profeter.

Findhorns trädgårdar (Larsons 1979). Historien om Findhorn började med att tre personer levde i en husvagn på arbetslöshetsunderstöd, som en av dem erhöll, och anlade en liten trädgård i en till synes ganska ofruktbar jord i närheten. Eileen Caddy fick ledning av "Guds röst" inom sig och Dorothy Laclean fick kontakt med devor och naturväsen, som gav anvisningar om hur Findhorns trädgårdar skulle skötas. Findhorn blev berömt för sina trädgårdar, men också som ett "framtidssamhälle", ett "andligt kraftcentrum".

Jan Grönholm: Helhetssyn och framtidstro (Liber 1979). En introduktion till vår tids sökande efter en ny människosyn och världsbild. Författaren förklarar att vetenskapen håller på att ge oss en ny världsbild i vilken människans värdighet och livets storhet och mysterium erkänns. Livets helhet upptäcks. Det religiösa och andliga är inte 1ängre tabu eller oförenligt med vetenskaplighet. Vi är på väg att få en vetenskap som säger att det finns en plan för skapelsen, att utvecklingen inte är blind utan har en medveten inriktning, och att vår personliga utveckling inte behöver vara slut i och med döden. Vi börjar ana att det i tillvaron finns en mening för oss att upptäcka.

Willis Harman och Howard Rheingold: Inspirationens ögonblick (Hagaberg/Liber 1987). Boken beskriver hur idéer uppstår. Harman har undersökt hur de stora genierna har gått tillväga, när de gjort sina banbrytande upptäckter. Han visar att det inte bara är genierna som kan få stora och viktiga insikter; vi kan alla bli mer "geniala". Det gäller att lyssna till vårt inre, att finna omedvetna "idé-förråd" och att lära oss utnyttja den kreativitet, inspiration och intuition som vi alla faktiskt har.

Stuart Holroyd: Nya perspektiv. En uppslagsbok (Korpen 1991). Innehåller korta men informativa artiklar om personer, idéer och synsätt inom olika områden, som är av intresse i livssynssammanhang, inte minst för personer med New Age-inriktning. Några kapitelrubriker: Clairvoyance, reinkarnation, ufo, ut ur kroppen-upplevelser, hypnoterapi, visualisering, kundaliniyoga, panteism, schamanism, tarot, behaviorism, drömmar, freudiansk psykologi, hjärnhalvorna, hypnos, maximalupplevelse, schizofreni, självförverkligande, det undermedvetna, mystik, nirvana, existentialism, holism, materialism, paradigm, Big bang, darwinism, falsifierbarhet, hyperrymd, implicit ordning, kvantteorin, relativitetsteorin och den vetenskapliga metoden.

Gerald Jampolsky: Kärlek är att släppa rädslan (Livskraft 1983). Tolv lektioner för personlig förändring. Författaren är en amerikansk psykiater. Före sin "omvändelse", som innebar insikten att "kärlek är att släppa rädslan", var han en framgångsrik yrkesman, men i sitt inre kaotisk, tom och olycklig. Hans äktenskap hade kraschat, och han drack sprit. Men så började han läsa "A Course in Miracles", som fick stor betydelse för honom. Han förstod den viktiga sanningen att kärnan i vårt mänskliga väsen är kärlek och ingenting annat. Kursen slog också fast att det bara finns två känslor, nämligen kärlek och rädsla. Den första är vårt naturliga inre tillstånd, den andra skapas av vårt sinne genom felaktiga tankar. Kursen lärde att vi kan ge upp rädslan genom förlåtelse och genom att se alla, inklusive oss själva, som skuldfria.
  När Jampolsky började tillämpa kursens lärdomar, blev han förändrad och fick en inre frid som han tidigare inte kunnat drömma om var möjlig.

Gerald Jampolsky: Lev och lär kärlek. Attitydernas betydelse för tillfrisknande (Livskraft 1985). Kärleken är själva livets väsen, det universella Medvetandets väsen, anser författaren. Det gäller då att förstå vad som är vår natur och ta bort hindren för kärlekens utövande. Då frigörs den förvandlande kraften.
   Det finns en enda källa till allt liv, förklarar Jampolsky, ett ursprung, där alla medvetanden är förenade i ett. Det råder alltså på djupet av vårt väsen en identitet med allt. Vi är alla i grunden samma - på liknande sätt som varje våg på havet är uttryck för samma hav. Inser vi detta, då är det lätt att visa andra varelser vänlighet. Ja, vår uppgift som människor är att använda vår kropp som ett instrument för att ge vänlighetens gåva åt andra. Gör vi det, då upplever vi också själva frid.
  När vi ser på vår nästa, som kommer ur samma universella källa som vi, då skall vi förstå att nästan också har den inre kärlekens röst. Vi kan lyssna efter den och upptäcka att den verkligen finns. Ideligen kan vi observera små eller stora kärlekens handlingar hos våra medmänniskor - om vi söker efter dessa handlingar och inte bara efter fel och brister.

Thomas S. Kuhn : De vetenskapliga revolutionernas struktur (Doxa 1979). Vad paradigmskiften innebär. Vetenskapsteoretikern Thomas Kuhn menar att vetenskapens utveckling inte alltid sker på ett ackumulerande sätt så att ny kunskap helt enkelt läggs till gammal kunskap. En studie av vetenskapens historia visar i stället att det sker paradigmskiften, det vill säga vetenskapliga revolutioner, vilka för den vetenskapliga kunskapen framåt. Gamla synsätt överges i grunden och ersätts med helt nya synsätt, med nya grundtankar om hur verkligheten är beskaffad.
  Kuhns tankar lämnar dörren öppen för en tänkbar genomgripande förändring av den nuvarande vetenskapliga verklighetsuppfattningen (exempelvis genom ett godtagande av parapsykologiska fenomen och en därav följande total omvärdering av verklighetens natur - dock nämner Kuhn inte parapsykologin).
  Olika paradigm kan under en tid leva bredvid varandra, men de bekämpar alltid varandra och förr eller senare tynar ett av dem bort genom att det inte längre har några anhängare.

Lawrence LeShan: Kämpa för livet (Liber 1979). En bok om känslomässiga orsaker till cancer. När man läser denna bok, skriven av en amerikansk psykolog, ger den en stark upplevelse att det är något mycket betydelsefullt som man tar del av, något som kommer att prägla framtidens uppfattning om sjukdom.
  LeShan berättar att han först mötte en nästan totalt avvisande inställning från sjukhus och forskningscentra, när han ville intervjua och testa cancersjuka patienter. Men sedan ändrades inställningen och LeShan kom en viktig sanning på spåren. Han fann otvetydiga belägg för att cancersjukdomar hänger samman med människans livssyn. Utmärkande för cancersjuka är att de en tid levt i ett tillstånd av hopplöshet. De har inte sett någon mening med sitt liv.
  Cancer tycks vara en kroppslig reaktion på ett negativt sinnestillstånd, som följer av total brist på självförverkligande, skriver LeShan. Men om en sådan frustrerad människa finner ett nytt liv, som innebär glädje och entusiasm, då stärks kroppens motståndskraft mot sjukdomen, som kanske helt försvinner.

Ingrid och Rune Olausson: Ett annat sätt (Akademilitteratur 1982). Många människor arbetar på att skapa en bättre värld. Ingrid och Rune har rest runt och träffat några av dem. De utgår från en helhetssyn. Allt hänger samman, och vi människor är delar av helheten - vi kan inte isoleras från de andra existensformerna.
  Människor har länge drömt om en ny tidsålder. Några har tänkt att en Messias skall komma och upprätta det nya riket. Men i stället är det väl så som Gottfried Grafström säger att "när tillräckligt många människor har nått ett tillräckligt utvecklingsstadium, inträder den nya tidsåldern, och vi kan leva i en värld där fullständig gemenskap råder och inga krig behövs".
  I "Ett annat sätt" kan man läsa om en ny typ av företagsamhet, där man vill åstadkomma något som är bra för oss alla, en ny penningsyn, nya boendeformer, en ny syn på hälsa, Framtiden i våra händer, "alternativa nobelpriset" med mera.

Michael Phillips och Salli Rasberry: Ärliga affärer (Akademilitteratur 1982). Enligt Nya Tidsålderns affärsfilosofi är huvudsaken inte att tjäna pengar, utan i stället att göra det som man tycker är roligt och samtidigt bidra med något nyttigt i samhället. Att göra affärer blir då ett sätt att leva, att slippa fungera som en obetydlig kugge i ett stort maskineri, att slippa uppleva alienation i sin tillvaro. Att göra affärer blir ett sätt att leva skapande och självförverkligande, att finna mening och glädje i sitt liv.
  Boken ger goda råd åt småföretagare som vill arbeta i enlighet med Nya Tidsålderns affärsfilosofi. Den är inspirerande, ger insikter, och den bagatelliserar inte svårigheterna. För att lyckas i affärer, skriver författarna, krävs ihärdighet och att kunna göra det slitgöra som är kärnan i all affärsverksamhet, dessutom förmågan att se saker som de är, att lära av erfarenheten och att vara försiktig.

Peter Russell: En uppvaknande värld (Studieförlaget 1984). Författaren anser att vi står på tröskeln till en ny tidsålder. En väsentlig del i den nya tidens tänkande är en obegränsad jaguppfattning. Vi befinner oss nu nära ett genombrott från ett begränsat till ett obegränsat jagtänkande, till en ny uppfattning om oss själva och vad vi är i universum. Vi har ännu en dominerande jagmodell, som är det hudomslutna jaget, dvs uppfattningen att "jag" är det som finns under min egen hud och ingenting mer, men det finns andra modeller, till exempel den att det existerar ett universellt jag, som inte är omslutet av huden, ett jag vars innersta väsen är enhet med hela skapelsen.
  Vad är det egna jagets innersta väsen? frågar Peter Russell. För att ge ett svar hänvisar han till "den oförgängliga filosofin", som säger att i mitt innersta är jag av samma väsen som du och hela universum.

Mark Satin: Politik för en ny tid. New Age-rörelsens grunder, idéer och handlingsprogram (Wahlström & Widstrand 1981). Boken är en översikt på omkring 400 sidor av vad New Age enligt författaren kan vara. Där informeras om olika alternativrörelser och -idéer, som han vill räkna in under begreppet New Age och som han menar tillsammans kan förändra de västerländska samhällena till det bättre.
  Översättningen till svenska var den första översättning av boken, som gjordes.

Bernard Siegel: Kärlek, medicin och mirakel (Bonniers 1990). Doktor Siegel har intresserat sig för sambandet mellan psyke och sjukdom. Han är av erfarenhet övertygad om att det mentala tillståndet påverkar kroppens tillstånd. Sinnesro ger kroppen ett "livgivande" budskap, medan depressioner, rädsla och ouppklarade konflikter ger ett "dödsbringande" budskap. Den sjuke kan ta befälet över sitt liv genom att ställa in sitt medvetande på rätt sätt. När medvetandet ger kroppen livgivande impulser, då ökar kroppens självläkande förmåga. I samhällen med mycket stress och konkurrens är cancerfrekvensen hög, liksom i stammar som regelbundet krigar. Religiös tro och en relativt öppen och accepterande inställning till sex tycks vara positiva hälsofaktorer.

O. Carl Simonton, Stephanie Matthews-Simonton och James Creighton: Du kan bli frisk igen (Wahlström & Widstrand 1980). Hur man botar sjukdom med en positiv attityd och föreställningsövningar.
  En tanke som New Age-folket tagit till sig är själens verkan på kroppen. Den amerikanske läkaren Carl Simonton är en av de mest uppmärksammade förespråkarna för den idén. Tillsammans med sin hustru har en utvecklat en metod, byggd på tankens makt, för att bota sjukdomar. Paret Simonton förenar traditionell medicinsk behandling med en metod där patienten visualiserar hur sjukdomen försvinner. Undersökningar som de gjort har visat att resultatet av en medicinsk behandling mera beror på hur positivt inställd patienten är än på hur allvarligt sjukdomstillståndet är. Allvarligt sjuka patienter som hade en positiv inställning klarade sig bättre än mindre sjuka patienter som var negativt inställda.

Claes Sjöberg: Alternativ från A till O - en bok om framtidens möjligheter (Utbildningsradion 1980). Författaren har skrivit en uppslagsbok om en rad företeelser, som kan ses som exempel på en del av den nya tidsåldern, bl a följande. Ekologi är den unga vetenskapen om hur naturen fungerar och hur samspelet mellan djur, växter och miljö fungerar; det har sagts att dess första lag är: "allt hänger samman". Mjuk teknik, som inte är livsfientlig, använder naturens flödande energikällor solen och vinden, bedriver jordbruk på ett för jorden, växterna och djuren skonsamt sätt och använder maskiner som inte skadar omgivningen. Miljörörelsen kämpar mot all miljöförstöring. Nya livsstilar utgör alternativ till industrisamhällets ekonomiska tänkande med ständig tillväxt, miljöförstöring, vantrivsel och utslagning.

Pierre Teilhard de Chardin: Så tror jag (Hagaberg 1984). En fransk jesuitpater och vetenskapsman uttrycker sina tankar om världen, evolutionen och dess mål och människans tillblivelse. Evolutionens väsentliga innebörd är en utveckling mot allt mer komplicerade livsformer, vilka för med sig allt mer medvetande. Universum är organiskt och skapande och ständigt på väg mot fullkomlighet. Människan är, såvitt vi vet, universums hittills mest utvecklade livsform, hon har mer utvecklat medvetande än någon annan form, och därför säger hon oss mer om universum än någon annan företeelse.
  Teilhard de Chardins viktigaste bok är "Fenomenet människan" (Bonniers 1961).

Annastina Vrethammar: Tänk dig ett bättre liv. Om affirmation och positivt tänkande (Trevi 1988). Positivt tänkande innebär enligt författaren att ta fullt ansvar för sitt liv, sina tankar, känslor och handlingar och att medvetet och med inlevelse välja positiva tankar och mål. Affirmationer är medvetet formulerade positiva tankar och uttalade ord, följda av en inre bild, en visualisering, som upprepas tills de är fast förankrade i det undermedvetna.

Gary Zukav: De dansande Wu Li-mästarna (Askild & Kärnekull 1981). En bok som vill förena den moderna fysikens landvinningar med uråldrig österländsk mystik. Författaren skriver bland annat att de flesta tror att fysiken förklarar världen och att en del fysiker kanske tror det själva, men Wu Li-mästarna vet att de bara dansar med den. Idag skälver hela det fysiska ämnesområdet av förväntan. En radikal omvälvning känns mycket nära. Det råder ökande samstämmighet om att den närmaste framtiden kommer att medföra att nya teorier exploderar på scenen, vilka vidgar vår världsbild.

Vi ser att många New Age-pionjärböcker utgavs i Sverige omkring 1980. De första kom 1979. Sedan mojnade vinden.

Listan omfattar några enligt sammanställarens mening viktiga böcker. Andra aktuella författarnamn kan vara Paul Davies, Rupert Sheldrake, Richard Bach och Danah Zohar. Listan kan förlängas efter envars tycke och smak.

SM


Nytänkare

Till sidan 1!



www.sokaren.se/INDEX322.HTML