Artikel från 1984
Drogen
Vägen till paradiset, vägen till helvetet
Bruket av hasch och marijuana är känt
sedan tusentals år. Men det var först i mitten av 1960-talet
som cannabisdrogerna blev vanliga i västvärlden. Det
började omkring 1965 i San Francisco. I den delvis
förslummade stadsdelen Haight Ashbury samlades det folk som kallades
hippies. Deras subkultur var en blandning av österländsk
mystik, indiankultur, pacifism, fri sexualitet - och droger, främst
hasch och marijuana.
1967 nådde hippiekulturen sin höjdpunkt, och San Francisco
kallades "kärlekens stad".
Hippiekulturen
tog slut. Men drogkulturen bredde ut sig över världen. I dess
spår följde sönderknarkade ungdomar, och
många dödsfall.
Haschbruket
har spritts främst genom en del av popmusiken.
Cannabisdrogerna
är farliga: Skador kan uppstå, psykisk sjukdom kan bli
följden. Personlighetsförändringar efter haschbruk
har länge varit välkända. Den inbitne
haschrökaren blir oföretagsam, inåtvänd,
rusets värld blir hans verkliga värld, och den reella
verkligheten förlorar i intresse för honom - han
"försvinner in i sig själv".
Förmågan att sköta ett arbete och att lära
sig nya saker nedsätts. Med andra ord: den som röker stora
mängder hasch fördummas.
Vid
kraftig berusning kan tankestörningar uppkomma, såsom att
gränsen mellan jaget och omvärlden suddas ut och jaget
identifierar sig med exempelvis röken från den egna pipan -
rökaren känner sig "kosmisk", en vän med
hela världen. För omgivningen däremot tycks han vara
borta, nästan omöjlig att få kontakt med.
En
annan riskfaktor med det olagliga haschbruket är att den som
köper hasch lätt kommer i kontakt med langare som erbjuder
även starkare och farligare droger. Det är då
lätt gjort att en svag själ snabbt hamnar i ett
svårt drogberoende utan att ha velat det.
Thomas
Nordegren och Kerstin Tunving har skrivit boken Hasch. Romantik och
Fakta (Prisma 1984) ur vilken ovanstående uppgifter
hämtats. Det är en välskriven upplysningsbok bakom
vilken ligger mycket forskning och journalistisk research, vars resultat
presenteras på ett sakligt och lättillgängligt
sätt.
Ingen
förståndig person som läst boken torde vilja
använda hasch.
Flower power eller destruktion
Bland sökare finns ett visst intresse
för ”visdomsdroger", d v s psykedeliska substanser som ger
mystiska upplevelser av alltings enhet och skönhet och som liknar
icke-drogbaserad religionsmystik. Några har kanske prövat en
drog, en del kanske använder regelbundet, men de allra flesta torde
nöja sig med att läsa om andras erfarenheter.
Bruket
av "heliga droger" för att få inre upplevelser
är känt i många kulturer, bl a indianska. Drogen
har varit en genväg till mystiken. Det är också
känt att droger har använts för att ge raseri och
mod åt krigare.
För
en del nutida sökare har psykedeliska upplevelser haft stor betydelse,
exempelvis för de förutvarande Harvardlärarna Tim
Leary och Dick Alpert. Det var
drogen LSD som förvandlade universitetsläraren Alpert till
gurun Ram Dass.
"Visdomsdrogerna"
tycks kunna ge värdefulla upplevelser, kanske insikter, som förut
varit dolda - brukaren upplever "en yttersta sanning", kontakt med
Gud, ser "hur allting hänger ihop", känner en
gemenskap med allt, får ett "vidgat medvetande", en
ökad känslighet samt vördar och bejakar livet
på ett nytt sätt. En del blir vapenvägrare och
miljövänner.
En mycket engagerad bok
mot bruket av cannabisdrogerna hasch och marijuana har skrivits av arkitekten
Allan Rubin: Inget är som drogen (Liber 1982). Han
menar att en del människor som tagit droger och haft psykedeliska
upplevelser blivit fredliga hippies, dragit sig undan karriärismens
ekorrhjul, fyllda av medmänsklig känsla och kärlek -
medan andra har blivit punkare, våldsmän och terrorister, ty
drogen kan inte bara tända det goda, livsvänliga hos en
människa, utan även rakt motsatta egenskaper: å ena
sidan flower power, å andra sidan destruktion, anarki och ibland
apati.
Rubin
menar att drogerna kan hota hela samhället. Hos en del
människor ger de fina inre upplevelser med livsbejakelse,
medmänsklighet och intresse för konst, men hos andra lyfter
de fram primitiva drag som eljest hålls nere i det undermedvetna,
såsom aggressivitet, känslokyla, dödsinriktning,
så att en del av drogbrukarna vill rasera samhället,
får sympati för terrorister och kanske själva blir
terrorister eller mördare. Några förvandlas till
”vilddjur".
Rubin
vill förklara en stor del av nutidens obegripliga våld som
följd av personlighetsförändringar hos drogmissbrukare.
Följden
av det utbredda haschrökandet i västerlandet kan bli, menar
Allan Rubin, att vi får en generation av haschskadade
människor - bland dem anarkister, våldsmän,
terrorister – fiender till det normala samhället.
"Flumkultur"
Rubin menar också att det finns ett samband
mellan användningen av droger och uppkomsten av nyandliga
rörelser. Han tror att många unga inom sådana
rörelser fått sitt intresse för religionsmystik som
en följd av inre upplevelser under drogberusning. Han har
gått in i bokhandeln Vattumannen och där sett en massa
böcker, som han är främmande för, i
ämnen som religionsmystik, hinduism, astrologi, kosmologi och
reinkarnation, och han frågar sig om det var drogkulturens bokhandel
han kom in i - bruk av droger ger enligt hans mening en "flumkultur"
med intresse för "översinnligheter", kosmos och
mystik. Efter den inledande frågan blir Rubin säker i sitt
omdöme. "Nog vågar man påstå"
skriver han, "att det växande drogmissbruket är en
utlösande faktor bakom det framväxande mystikintresset och samtidigt
grundvalen för den 'nya
tidsålderns' boklådor."
Kan
det ligga någonting i det Rubin skriver? Man skall komma
ihåg att de nyandliga rörelserna i Sverige är
små - med undantag för TM-rörelsen. Ett
medlemsantal omkring hundra torde vara typiskt för de ganska
fåtaliga nyandliga rörelser med
österländsk anknytning som finns i Sverige. Medan
däremot "gammalandligheten" fortfarande är mycket
populär med kanske en miljon troende! Eftersom drogbruket enligt Rubin
har stor utbredning, borde anslutningen till nyandliga rörelser vara
större än den är, om han har rätt.
Visst
kan haschrökandet ha spätt på intresset
för religionsmystik, hinduism, reinkarnationstanken etc., men inte
så få människor utan någon drogbaserad
intresseprofil har länge dragits till de ämnen som
Sökaren behandlar och som tas upp i böcker som kan
köpas i boklådor av typ Vattumannen.
Rubin
nämner i detta sammanhang begreppet New Age på ett
nedsättande sätt. Därför måste
erinras om att i New Age-kretsar finns en stor medvetenhet när det
gäller hälsofrågor - vegetarismen har stor
utbredning där - och många är helt naturligt
motståndare till droger.
Nyandliga rörelser som Hare Krishna, Summit
Lighthouse och Scientologykyrkan är kända för sin
anti-droginställning.
Det drogade samhället
Det finns många droger i samhället
idag. Kaffe och te hör till de milda. De verkar
"uppiggande", sägs det. Men misstankar finns att gifterna
coffein och tein kan framkalla sjukdomar, i synnerhet vid omåttligt
bruk. Men att kaffe- och tedrickande är till stor glädje
för många kan inte bortses från.
På
alkohol görs jämförelsevis starka droger. Dessa
vållar oerhörda skador och är ett tragiskt
samhällsproblem. Men att förbjuda dem förefaller
otänkbart. Och många människor har stor
glädje av en måttlig alkoholkonsumtion. Alkoholen har en
positiv social funktion på så sätt att en del
människor i alkoholpåverkat tillstånd kommer
varandra närmare. Stelheten i umgänget försvinner.
Tobaken
anses stimulera tankeverksamheten. Drogen ger ett beroende, vilket är
mycket svårt att ta sig ur. De som nyttjar tobak gör det i
allmänhet dagligen. Skadeverkningarna är mycket stora.
Hasch
är en ny drog i det västerländska
samhället. Till skillnad från de ovan nämnda
är den inte godkänd, utan bruket har kriminaliserats.
Haschberusning har gett många människor upplevelser av
religionsmystisk karaktär. Men de medicinska följderna
går inte att överblicka, kanske är de lika
svåra, eller värre, än följderna av
tobaksbruk. Därför bör avhållsamhet
anbefallas.
LSD
betraktas som en av de starkaste och farligaste drogerna. Det är
välkänt att den gett människor fina inre
upplevelser, och den har gett döende en lättare
hädangång - de har kunnat acceptera sin egen död.
Självklart är LSD en riskabel drog.
Ett stort antal droger
används i medicinskt syfte, för att påverka kropp
eller själ. Många av dessa medicinskt godkända
droger är mycket kraftiga, och biverkningarna är ett stort
problem.
Allan
Rubin motsätter sig inte medicinskt bruk av droger.
Enligt
samma filosofi, att droger kan vara mediciner, bör även
hallucinogena droger kunna få status som läkemedel -
för själen. De skulle kunna utskrivas efter läkares
och terapeuters bedömning och ges i små portioner, vid enstaka tillfällen, under överinseende av psykologer, läkare eller terapeuter, som skapar en positiv miljö kring den som tar drogen.
Men
vi rekommenderar inte någon att själv använda droger. Vi ansluter
oss i stället till den vegetariska hälsorörelsens
idéer. Denna rörelse är mot alla de droger som
nämns ovan.
Till sidan 1!
www.sokaren.se/INDEX388.HTML