Sagan om Jesus

Roger Viklund är tekniker, bosatt utanför Umeå, med ett lidelsefullt intresse för Jesusfrågan: Vad är sant och vad är inte sant om kristendomens Jesus? Viklund har bedrivit omfattande studier för att få svar på sin fråga. Resultatet har blivit den 596-sidiga boken Den Jesus som aldrig funnits. Utgivare är Bokförlaget Vimi, Travbanevägen 5, 904 40 Röbäck.

Viklund skriver i inledningen att ingenting som han tar upp, är nytt; allt har tidigare varit publicerat, men svårt att hitta för en lekman. Sammanställningen och slutsatserna har präglats av Viklunds egen personlighet.

Författaren imponerar med en stor mängd informationer från en rad olika källor och med resonemang som måste tas på allvar.

Bland annat tar Viklund upp det anmärkningsvärda faktum att ingen historiker nämner Jesus. För historieskrivare som behandlar den tid då Jesus skall ha levt, är han okänd. Däremot berättar de om några andra religiösa gestalter i Palestina under den aktuella tiden. Josefus skriver om tre messiasgestalter, som han känner till. Men Jesus har inte varit så betydelsefull att han kommit till Josefus kännedom (om han nu har existerat).

Viklund menar, av många skäl, att den Jesus som Bibeln berättar om, aldrig har funnits: Evangelieberättelserna och en rad apokryfiska (icke bibliska) evangelier är ihopdiktade.

Och Paulus, som Viklund tror är kristendomens verklige grundare, visar ingen kännedom om en historisk Jesus. Han berättar i stort sett ingenting om Jesu undervisning eller om hans jordiska gärningar. Han vet ingenting om Jesu födelse, föräldrar och dop eller om förrädaren Judas Iskariot, ingenting om Lasaros, som Jesus sägs ha uppväckt från de döda.

Mycket i historien om Jesus är lånegods från berättelser om andra stora religiösa gestalter. Viklund skriver t ex: "Tron att gudomliga personer efter döden återuppstod 'på den tredje dagen' var vid denna tid allmänt accepterad. Paulus' omnämnande av Jesus uppståndelse på den tredje dagen är alltså ingen historisk hänvisning utan bygger på en gammal trosföreställning om gudssöner som efter sin död ansågs återuppstå på just den tredje dagen." - Vid såväl Herakles som Jesu död inträffade både en jordbävning och en solförmörkelse. - De underverk som tillskrivs Jesus, är kopior av vad som berättades om andra gudamänniskor.

Historien om Jesus är också skriven så att ord i "skrifterna" uppfylls. Ett exempel: alla fyra evangelisterna berättar att soldaterna som stod vid Jesu kors kastade lott om hans kläder. Och i Psaltarens 22:a psalm om den lidande rättfärdige står att "de delar mina plagg emellan sig, de kastar lott om mina kläder".

Det är osäkert hur evangelierna har ändrats vid de ständiga avskrifterna. Men att de har ändrats är klart. (Före boktryckar-konsten måste det göras avskrifter av avskrifter av avskrifter, och därvid gjordes en rad både oavsiktliga och avsiktliga ändringar.) Troende avskrivare har ändrat efter egen uppfattning om vad som var sant, eller efter den teologi som en församling hade.

Viklund nämner också bland annat det märkliga faktum att det äldsta evangeliet, Markus, slutar med vers 16:8. Allt om att Jesus visade sig efter sin påstådda uppståndelse saknas i de äldsta och mest tillförlitliga handskrifterna. Den nuvarade avslutningen, där den uppståndne visar sig först för Maria Magdalena och sedan för flera av lärjungarna och därefter far upp till himlen, är ett tillägg från omkring år 400 och är en sammanfattning av stycken i de andra evangelierna och Apostlagärningarna; detta brukar i biblar stå inom klammer.

Viklund tar också upp att inget i Jesu lära är unikt. Forskare har visat att de flesta uttalanden som tillskrivs Jesus har paralleller i bl a judisk religiös litteratur.

Boken är strängt saklig. Inget förakt för oliktänkande, men stor bestämdhet i de väsentliga slutsatserna. Man känner respekt för Viklunds sanningssökande. Ändå är det för mig omöjligt att värdera den här boken. Språkbehandlingen är god, resonemangen intelligenta, men för att bedöma Viklunds arbete fordras en beläsenhet i det som rör kristendomens uppkomst, som jag inte har. Något som klart torde framgå är att det finns en rad för tron besvärande omständigheter kring krisendomens uppkomst, vilka gör att grundvalen för den kristna tron framstår som bräcklig. I Viklunds framställning blir ingen trovärdighet alls kvar hos evangelierna.

Det finns mycket att fundera över i Viklunds tegelstensstora bokredovisning av sitt sanningssökande. Men en rad frågetecken blir kvar i mitt medvetande. Är granskningen vederhäftig? Författaren är inte akademiskt utbildad religionsforskare eller historiker, utan "amatör". Och hur tillförlitliga och kloka är de olika skriftliga källor som han bygger på?

Kommer Viklunds arbete att tas på allvar, väcka uppseende, diskuteras - eller i stort sett mötas med tystnad? Det bör nog visas ett seriöst intresse.

Vilken livssyn har nu Roger Viklund själv? Han är varken ateist eller agnostiker, utan gnostiker/esoteriker. Han hade redan från början åsikten att evangelierna inte var avsedda att uppfattas bokstavligt, utan skulle tolkas symboliskt. Han tror att vi människor återföds som människor och att evolutionen i första hand är medvetandets evolution.

Men något flummigt tänkande är det inte fråga om hos Roger Viklund. Hans framställning är kristallklar. Han ställer en rad väsentliga frågor. Det är inte säkert att hans svar är läsarens svar, men frågorna är berättigade.

Inte sällan är Viklunds resonemang spekulativa. Ofta finns inget självklart svar på hans sanningsfrågor. Men allt är intressant och värt att tas på allvar.

(Recensentens uppfattning är att eftersom berättelserna om Jesus inte är skrivna i en historievetenskaplig anda, ger de ingen kunskap. De är trosvittnesbörd som vill övertyga läsaren.)

SM


Har Bibelns Jesus funnits? Har den person, vilkens livsöde så gripande skildras i evangelierna, verkligen trampat Jerusalems gator? Jag tror inte det.

Sedan 90-talets början har jag studerat kristendomen och framför allt undersökt grunden för en historisk Jesus. Detta har lett mig till slutsatsen att det är mycket osannolikt, ja nästintill omöjligt, att den Jesus vilkens liv skildras i evangelierna har funnits. Som jag ser det är han en litterär fiktion.

Roger Viklund


www.sokaren.se/INDEX657.HTML