KABBALA
Kabbala (hebr 'tradition') judisk
mystisk-teosofisk vishetslära, som betraktar sinnevärlden
som uppkommen ur en skapande översinnlig värld under medverkan
av översinnliga väsen (sefiroth) som förmedlande länkar
mellan Gud och människorna. Kabbalan kan, liksom islams sufism
och kristendomens mystik, ses som ett uttryck för en önskan
att fördjupa det religiösa känslolivet och som en reaktion
mot filosofernas rationalism. Kabbalan hade en blomstringstid i Spanien,
huvudsakligen på 1300-talet, då dess litterära huvudverk
Zohar, en mystisk bibeltolkning, författades. Den spekulativa kabbalan
banade även vägen för en falsk messias, Shabbatai Zevi
(1626-76), och för chassidismen. Under senare tid har, genom Gershon
Gerhard Scholems vetenskapliga studier, intresset för den spekulativa
kabbalan ökat och dess viktiga roll i judisk religion belysts.
Begreppet kabbala har under lång tid ensidigt fått stå
för det som egentligen kallas den praktiska kabbalan, dvs att med
hjälp av en invecklad tal-, namn- och bokstavssymbolik ur Bibeln
tolka hemliga budskap. Så småningom kom kabbalan också
att förbindas med allt slags magi, astrologi, alkemi etc.
Kabbalistisk: hörande till kabbala; hemlighetsfull, mystisk.
Kabbala-Betyder "att ta emot"
och dessutom att "uppenbara". En slags karta över olika
medevetandetillstånd, för att utvidga medvetandet och att
växa som människa på den högra
handens väg. Även kallat Livets Träd och härstammar
i judendommen. Det finns 4 varianter
på kabbala: praktisk kabbala, bokstavs kabbala, muntlig kabbala
och doktrinär kabbala.
Kliffot-Betyder snäckor
och är de mörka dimensionerna hos kabbalan. I dessa riter
ingår
även demonologiska besvärjelser. Deras innebörd är
dold, och skall vara så eftersom de
skall åkalla de dolda makterna. Det finns 11 st. kliffor i motsats
till kabbalans 10 sefirot. En
slags motpol till den judisk kända kabbalan, men de har samma ursprung-i
den judiska
gnostiska traditionerna. Ett system för att förstå och
växa på den vänstra handens väg.
Kallas ibland Dödens Träd.
Kabbala
Detta ord stavas på många olika sätt, av vilka kabbalah
oftast används av de lärda, medan ockultisterna föredrar
qabalah. Det är hebreiskt och betyder "tradition" och är ursprungligen
benämning på vissa gammaltestamentliga skrifter och traditioner.
Under medeltiden var det namnet på en judisk mystisk lära,
som via renässansfilosofin fick stor betydelse för den kristna
mystiken. På 1800-och 1900-talen har den utövat en stark
dragning på magiker och mystiker från många olika
grenar av ockultismen qch den har kopplats ihop med tex astrologi, tarot
och numerologi på ett sätt som har fått de vise inom
den judiska mysticismen att resa ragg.
Kabbalan har ingen enkel enhetlig struktur utan består av spekulationer
kring några få huvudteman. Dessa har framlagts av otaliga
författare med mycket gemensamt, men på vissa områden
är de ytterst oeniga. Det är en märkbar skillnad mellan
den klassiska kabbalan från 1100-talets Sydfrankrike och Spanien
och kabbalan från 1500-talet och de följande seklen. Vi känner
till åtskilliga texter från många och ibland anonyma
författare, av vilka den viktigaste är Se-fer Ha-Zohar (Boken
om glans), som skrevs på 1200-talet, troligen av Moses de León
från Guadalajara i Spanien. Ett intressant tidigare verk år
Sefer Yetsirah (Boken om skapelsen), som möjligen härstammar
från perioden mellan 200 och 500 eKr.
Kabbala är en ytterst komplicerad och svårbegriplig lära
fjärran från vårt vanliga, invanda tänkesätt.
Dess hemlighetsfullhet, dess dunkelhet och inte minst dess frestande
inslag av mystik har tilltalat många tänkare som har varit
intresserade av ockultismen. Men vad som är viktigare är att
sådana personer i kabbalan ser en lång rad av de viktigaste
punkterna i den västerländska ockultismen: att hela universum
utgör en enhet, att alla ting är delar av ett organiserat
helt, att det flnns hemliga lagar som styr universum och dolda samband
mellan ting som inte verkar höra ihop, att tal och bokstäver
är betydelsefulla nycklar till universums mönster, att inspiration
och fantasi bättre än sunda förnuftet kan föra till
den slutliga sanningen, att människan är en miniatyrversion
av både Gud och universum. Till sist det viktigaste: att det finns
en möjlig väg för människan att nå Gud och
därvid frigöra sig från sina mänskliga begränsningar
och uppnå det övermänskliga. Kabbala har många
idéer gemensamt med tex tarot och gnosticism.
Både forntida och moderna kabbalister har levt otadligt i religiöst
hänseende, men ändå har kabbala svepts in i olika former
av magi. Fn stor kabbalist och mystiker från 1200-talet, Abraham
Abulatia, var övertygad om att kabbala var effektiv för magiska
ändamål och varnade folk för detta. Kabbalans förbindelser
mellan jorden och himlen tjänar dock både mystikern, som
längtar efter en obeskrivligt lycksalig gemenskap med Gud, och
magikern som vill dominera alla andliga och materiella krafter och som
anser Gud vara han själv, upphöjd till den yttersta makten.
Kabbalisternas uppfattning av
Gud
Kabbalan försöker förklara en del frågor, som har
vållat kval för nästan alla religiösa tänkare.
Om Gud är god, hur kan det onda då ha uppstått i en
värld skapad av Gud? Hur kan man förknippa en gränslös,
oändlig och evig Gud med en värld som är begränsad
i både tid och rum? Och om Gud har skapat allt som människan
bara kan betrakta som ofattbart, hur kan människan då över
huvud taget fatta att Gud existerar? På dessa frågor svarar
kabbalisterna att världen inte skapades (i betydelsen formgavs)
av Gud utan däremot uppstod som utstrålningar från
Gud. Ondska och begränsningar har inte kommit till en värld
som inte längre har något att göra med Gud, ty världen
är en manifestation av Gud. "Han finns i allt och Han är allt",
sade den spanske kabbalisten losef Gikatila på 1200-talet. Gud
genomströmmar alltså allt och alla, gott och ont, begränsat
och obegränsat, ändligt och oändligt, ande och materia,
känt och okänt, som alltsammans är förenat i ett
stort Helt, det gudomliga. Det medför att mystikern som vill uppnå
det gudomliga själv måste genomströmma allt detta.
Den okända gudomen förkunnade sin existens genom en process
som började med en rad utstrålningar (emanationer) från
Honom själv, och dessa följdes av flera utstrålningar
tills de var tio allt som allt. Om dessa säger Zohar på sitt
karakteristiska paradox språk:
"Den äldste av de äldsta, den minst kände av de okända,
har en form och har ändå ingen form. Han har en form varigenom
universum förkunnas men har ändå ingen form, ty han
kan inte fattas eller begripas. Då Han första gången
antog form (vid den första utstrålningen) fick Han nio praktfulla
strålar att utstråla därfrån, nio ljus som genom
att skina genom den spred klara utstrålningar i alla riktningar.
Såledcs är den Helige Äldste absoluta utstrålningar,
men i sig sjäv dold och ofattbar. Vi kan bara begripa Honom genom
dessa tindrande ljusknippen och dessa utgör Guds heliga namn."
Livets träd
De tio utstrålningarna
kallas sefirot (singularis: sejira), och de är förbundna med
varandra genom 22 "stigar". Det är denna bild som ligger till grund
för Livets träd, som i själva verket försöker
förbinda vårt konkreta universum med en manifesterad gudom
och visa vägen till en andlig utveckling. Utstrålningarna
kommer fram då Gud uppenbarar sig och de ligger till grund för
hur universum och människan ser ut, som båda är skapade
till Guds avbild. De är de drivande krafterna i universum och de
impulser som för människan framåt. Förhållandet
mellan dem uttrycks i kabbalisternas framställning av Livets träd.
Trädet visar med andra ord sambandet mellan människans fysiska
värld, Malkut, och det gudomliga. Det är möjligt för
människan att stiga upp genom trädets banor och till sist
uppnå förening med det gudomliga. Denna grundtanke är
baserad på den gamla föreställningen om att själen
kom från Gud, förkroppsligades i fysisk gestalt på
jorden sedan den påverkats av planeterna, för att efter döden
åter stiga upp genom sfärerna. Härvid befriade den sig
efter hand från yttre påverkningar för att till sist
återfinna sitt ursprungliga tillstånd. Detta uppstigande
skulle enligt kabbala vara möjligt att göra också det
jordiska livet.
L.ivets träd består av tio sefirot och motsvarar jordens
sfärer, de sju i antiken kända planeterna, djurkretsen och
slutligen den ursprungliga urkraften. De olika sefirot är:
1. Keter (Kronan) är hittills omanifesterad och saknar form. Det
är det första stadiet i processen från det oändliga
till det ändliga.
2. Chokhtmah (Vishet) är den manliga urkraften som står bakom
skapelsen och bakom allt positivt, dynamiskt och aktivt. Det är
den oändliga visheten som härstammar frän Gud.
3 Binah (Förståelse) är motsatsen till Chokhmah, kvinnligt
och passivt. Medan Chokhmah är Guds visdom är Binah hans förståelse
och intelligens. Binah ligger bakom allt som är möjligt i
motsats till vad som gäller för tillfället, stabilt i
motsats till föränderligt. Det är Binah som kabbalisterna
tillägnar det ursprungliga neshamah, den heliga själen, den
gudomliga gnistan hos alla mänskliga varelser, det sanna Jaget
i varje människas inre djup.
Mellan de tre första sefirot och resten är steget långt,
en avgrund som skiljer det oändliga från det ändliga
och det gudomliga medvetandet från det vanliga mänskliga
medvetandet, men det är en avgrund som det går att ta sig
över.
4. Chesed eller Gedulah (Kärlek, Nåd) är den kraft som
konstruerar och organiserar kreativt arbete. Det är den kärleksfulle
fadern som beskyddar och bevarar.
5. Geburah eller Din eller Pahad (Styrka) är det moderliga och
kvinnliga motstycket till Chesed. Den bryter ned det som Chesed bygger
upp, utjämnar Cheseds konstruktiva verksamhet med destruktiv aktivitet.
Kabbala synes lägga vikt vid det kvinnligas onda natur, och alla
de kvinnliga sefirot på trädets vänstra sida har hotande
och illavarslande tendenser, trots att de är nödvändiga
för jämvikten i universum. Detta gäller inte minst Geburah,
som många kabbalister anser vara roten till världens ondska.
6. Tifaret eller Rahamin (Skönhet, Harmoni). Här förenas
och försonas alla de fenomen och skapade verk som har utgått
från Chesed eller Geburah. Det är samtidigt den livskraft
som stimulerar allt liv att fortsätta. I människokroppen betecknar
den hjärtat, som pumpar blodet. Den är centrum och jämvikt.
7. Netzach (Seger) är styrka på det lägre planet, liksom
Chokhmah är det på det högre. Den betecknar samtidigt
dragningskraften och sammanhanget i universum. Den ligger bakom sinnena,
instinkterna, lidelserna och de omedvetna reaktionerna. Den är
kärlek och begär. Den hålls i balans av sin kvinnliga
motsvarighet, Hod.
8. Hod (Strålglans, Intelligens) är den passiva kvinnliga
kraften som gör Netzachs kraft materiell. Den är vår
strävan efter vetande och anpassningsförmåga. Dess negativa
sida är förnuft och logik, som kabbalisterna hyser total misstro
till.
9. Jesod (Grundval) samlar utstrålningarna från alla de
andra sefirot, renar och rättar till dem, och överför
dem därpå till det fysiska planet, Malkut. Jesod är
det första man möter når man försöker höja
sig över det fysiska planet.
10. Malkut (Kungariket) är hela den fysiska världen som mottar
den utstrålning som Jesod renar. Malkut är uppdelad i eld,
vatten, jord och luft, en nödvändighet för manifestationen
av de mottagna krafterna.
Livets träd bestående
av de tio sefirot, utstrålningar, som är förbundna inbördes.
De tre lodräta pelarna är tv: Stränghetens pelare, den
negativa feminiteten; i mitten Mildhetens pelare, balanseringen av de
negativa och positiva aspekterna: th Nådens pelare, den positiva
maskuliniteten. De fyra vågräta zonerna representerar 1.
De inledande stegen. Det rena medvetandet. Det som ligger långt
utanför räckvidden. Sexualitetens och polaritetens källa.
2. Individualiteten och det högre jaget. Växandets krafter.
3. Höjdpunkten för det normala medvetandet. 4. Personlighetens
manifestation. Det lägre jaget.
Minutum Mundum, Det lilla Universum,
och är utarbetat av Golden Dawn.
Moderna ockultister betraktar bestigningen av trädet, eller uppstigandet
genom sfårerna, som en resa in i astralplanet, den värld
där tankens och fantasins föreställningar blir verklighet.
För att lyckas måste magikern skärpa sin inbillningsförmåga
och koncentration så mycket som möjligt, liksom han måste
utveckla en viss andningsteknik. Vissa kabbalister utövar yoga
eller liknande under sin meditation.
Omkring år 1000 skrev en judisk författare att "den som önskar
höja sig till dc himmelska palatsen för att skåda den
gudomliga tronen måste fasta i flera dagar och lägga huvudet
mellan knäna och viska många hymner och psalmer, vilkas texter
han har lärt sig genom tradition. Då uppfattar han sitt inre
och ser palatscn med sina egna ögon, och det är som om han
besöker det ena efter det andra och ser allt som finns". Professor
Scholem gör kommentaren att den omnämnda kroppsställningen
lämpar sig väl för en "självförglömmelse"
som "befrämjar uppkomsten av en prehypnotisk självsuggestion".
Kabbalans förhållande
till andra livsuppfattningar
Eftersom sefirot är tio
aspekter av Gud, universum och människan, tio principer eller krafter
som ligger till grund för allt, är det möjligt att klassiticera
alla fenomen och varelser med hjälp av dem. Ett sådant sambandssystem
utarbetades av Mathers och Crowley , som utom de tio sefirot också
använde de 22 stigar som förbinder dem. Dessa 22 stigar jämförs
ofta med de 22 trumfkorten i tarot eller de 22 bokstäverna i det
hebreiska alfabetet, liksom både sefirot och stigar sätts
i samband med astrologins tolv tecken. Sambandet med tecken, färger
och det hebreiska alfabetet anges i figuren. De 22 stigarna motsvarar
tarots 22 kort i Arcana Major (trumfkorten) på så sätt
att stig nr 11 motsvarar Narren, nr 12 Trollkarlen osv. De tio sefirot
förbinds med Arcana Minors icke målade kort med samma numeriska
värde.
What is Qabalah?
Aleister Crowley
Being Appendix A to Liber 777
Qabalah is: --
(a) A language fitted to describe
certain classes of phenomena, and to
express certain classes of ideas which excape regular phraseology. You
might
as well object to the technical terminology of chemistry.
(b) An unsectarian and elastic
terminology by means of which it is possible
to equate the mental processes of people apparently diverse owing to
the con-
straint imposed upon them by the peculiarities of their literary expression.
You might as well object to a lexicon, or a treatise on comparative
religion.
(c) A system of symbolism which
enables thinkers to formulate their ideas
with complete precision, and to find simple expression for complex thoughts,
especially such as include previously disconnected orders of conception.
You
might as well object to algebraic symbols.
(d) An instrument for interpreting
symbols whose meaning has become
obscure, forgotten or misunderstood by establishing a necessary connection
between the essence of forms, sounds, simple ideas (such as number)
and their
spiritual, moral, or intellectual equivalents. You might as well object
to
interpreting ancient art by consideration of beauty as determined by
physio-
logical facts.
(e) A system of classification
of omniform ideas so as to enable the mind
to increase its vocabulary of thoughts and facts through organizing
and cor-
relating them. You might as well object to the mnemonic value of Arabic
modifications of roots.
(f) An instrument for proceeding
from the known to the unknown on similar
principles to those of mathematics. You might as well object to the
use of
i, x^4, etc.
(g) A system of criteria by which
the truth of correspondances may be
tested with a view to criticizing new discoveries in the light of their
coherence with the whole body of truth. You might as well object to
judging
character and status by educational and social convention.
|