Det sjätte sinnet
Av PC, materialet är från CD-rom skivan Siandets konst
av Patrik Carlsson och Ylva Trollstierna. CD´n finns att
köpa här...
Varje människa som vandrar
på den magiska stigen har alltid en eller flera olika tekniker
för att sia om framtiden. Varje student bör bemästra
någon spådomsteknik.
Det Tredje Ögat
Inom ockult tänkande
är det "tredje ögat" ett mystiskt centrum för
ett inre ljus, en av de punkter som inom hinduismen och yoga kallas
chakra. Det är placerat mitt i pannan, omedelbart över
mellanrummet mellan ögonbrynen. Man har satt begreppet i samband
med tallkottkörteln (corpus pineale), ett litet, kottliknande
organ som hör samman med den främre delen av hjärnan
och som hos vissa lägre djurarter står i förbindelse
med det s k parietalögat, ett rudimentärt synorgan i hjässan.
Tallkottkörteln (lat
corpus pineale; övre hjärnbihanget, epifysen; epiphysis
cerebri) inresekretorisk körtel belägen upptill i mellanhjärnan,
där den fäster med en kort stjälk vid tredje ventrikelns
tak. Den ärtstora körteln påminner, som anges av
namnet, till utseendet om en tallkotte. Funktionen är ofullständigt
känd. Särskilt hos äldre människor kan man ofta
påvisa kalksamlingar (hjärnsand) i epifysen.
Speciella celler i körteln producerar hormonet melatonin under
inflytande av ljus-mörker-beroende nervimpulser från
ögat, och därmed uppstår en dygnsrytm i syntesen;
tallkottkörteln fungerar som ett slags "biologisk klocka".
Eftersom ljus dämpar epifysverksamheten minskar halten melatonin
på dagen och allmänt under den ljusa årstiden.
Hos alla ryggradsdjur utom fåglar och däggdjur finns
ett ljusregistrerande pinealorgan ("tredje öga"),
beläget alldeles under huden på huvudets ovansida. Pinealorganet
innehåller ljuskänsliga sinnesceller i nervförbindelse
med hjärnan. Hos fåglar och däggdjur har organet
vandrat in i hjärnan och utvecklats till en epifys. I äldre
tider var epifysen föremål för intensivt studium,
och Descartes ansåg den vara säte för själen.
1956 utkom en bok som hette The Third Eye och som sades vara skriven
av en högt stående tibetansk lama vid namn Lobsang Rampa.
Det avslöjades emellertid att författaren i själva
verket var en engelsman, Cyril Henry Hoskin, och bokens tillförlitlighet
ifrågasattes allvarligt. Författaren hävdade dock
att han var en äkta lama som bara hade "övertagit"
Hoskins kropp. Denne hade frivilligt ställt den till förfogande
för honom. Hans böcker har ända sedan dess haft en
stor och hängiven läsekrets.
Clairvoyance
Den psykiska förmågan
att se eller förnimma sådant som inte är omedelbart
tillgängligt för den vanliga synen, vare sig det rör
sig om fjärran föremål och händelser eller
spöken och andar, kallas clairvoyance. Ockultister världen
över har många förklaringar till fenomenet. Några
anser att det inom varje människa finns en energikropp, astralkroppen,
som på egen hand kan lämna den fysiska kroppen och resa
i andra dimensioner, och att den därifrån kan sända
budskap till sitt jordiska medvetande. Andra påstår
att allt som sker nu och har skett tidigare, alla ting och alla
händelser, registreras och bevaras på en plats i etern
(i den akashiska uppteckningen). Då varje människa och
hennes tankar också finns i den akashiska uppteckningen har
man alltid tillgång till informationer om allt och alla på
jorden, bara man kan ställa in sig på den rätta
"frekvensen". Dessa idéer är dock inte så
populära bland vår tids vetenskapsmän, och eftersom
clairvoyancefenomenen obestridligen förekommer har man sett
sig nödsakad att underkasta dem en mera seriös forskning.
Detta arbete fördrivs av parapsykologer som anser att clairvoyance
är en gåva som framträder mer eller mindre utpräglad
hos den enskilda individen. Därmed är inte sagt att parapsykologernas
lösning absolut måste vara den rätta, bara att den
är den mest erkända och sannolika.
Prekognition
Prekognition är beteckningen
för tillfällen när en person "ser" händelser
som kommer att inträffa i framtiden. Premonition är en
form av prekognition och innebär en kortvarig intution eller
förnimmelse av framtida händelser, i regel olyckor och
katastrofer.
Prekognition är för många ännu svårare
att acceptera än clairvoyance, ty om den är en realitet
bör fenomenet ha utomordentligt djupgående konsekvenser.
För det första kommer det förhållandet att
kunskaper om framtiden är tillgängliga i nuet att delvis
vända upp och ned på hela vår världsbild.
Prekognition får speciella konsekvenser för vår
uppfattning av tid. Det medför också att framtiden i
varje fall till en viss grad måste vara förutbestämd.
Eftersom framtiden helt och hållet beror på vad som
hänt dessförinnan och på vad som sker i nuet tyder
detta på att alla våra handlingar och gärningar
inte vilar på en absolut fri vilja hos människan utan
i stället ingår i en förutbestämd utveckling.
Det är emellertid sällsynt att prekognitiva visioner handlar
om händelser av större historisk betydelse, och de brukar
bara visa händelser som rör några få personer.
Exempelvis kan nämnas Ostys undersökningar under åren
före första världskriget. Inget av hans medier kunde
berätta om krigets utbrott eller förlopp, men dess verkan
skymtade ändå i förutsägelserna om de enskilda
individerna i form av plötsliga dödsfall, samvaro med
soldater, oväntade resor och liknande. Mediernas framtidsvisioner
gäller alltså i stort sett bara enskilda personer och
inte några större sammanhang, och det är därför
tänkbart att inte allt som sker är förutbestämt
i detalj. Konsekvensen av prekognition blir ändå onekligen
att man inte kan tala om en absolut fri vilja hos människan,
utan att "något" styr oss att utföra vissa
handlingar, alltså att vår valfrihet i flera situationer
i själva verket är tämligen begränsad. Vissa
forskare anser dock att det händer att enstaka medier ibland
(men mycket sällan) är i stånd att sätta sig
över denna bundenhet och på ett eller annat sätt
ändra den framtid som de själva har "sett" i
sina visioner.
Från SPR:s Proceedings XI är följande exempel hämtat.
Lady Z. drömde en natt att hon kom åkande över Piccadilly,
då kusken plötsligt föll ned från kuskbocken
och slog huvudet i gatan. Hon observerade tydligt att hatten blev
tillbucklad. Nästa morgon skulle hon åka till Woolwich,
men hon kom att tänka på drömmen och lät motvilligt
kusken köra, och då först sedan han själv hade
insisterat. Då de passerade Piccadilly på hemvägen
upptäckte hon att kusken satt så underligt hopsjunken,
precis som han hade gjort i drömmen. Hon ropade till honom
att han skulle stanna och tillkallade samtidigt en polis som skyndade
till hjälp. I samma ögonblick svimmade kusken och föll
ned från vagnen, men fångades upp av polismannen. Om
Lady Z. inte hade kommit ihåg sin dröm och handlat enligt
den kunde kusken ha fallit på huvudet i stenläggningen
och alltså besannat drömmen på denna punkt.
I detta fall har dock flera andra förklaringar framlagts. Den
svenske parapsykologiske författaren Birger Qvarnström
säger något ansträngt att Lady Z. på telepatisk
väg kunde ha fått underrättelse om kuskens dåliga
hälsotillstånd, vilket skulle ha orsakat drömmen,
och att överensstämmelsen med det som verkligen hände
bara skulle bero på tillfälligheter. I samma andetag
nämner han att det vore "alltför djärvt att
tro att Lady Z. omedvetet suggererade kusken till att reproducera
drömmen i verkligheten". Denna senare förklaring
synes dock inte mindre sannolik än den första, men det
kan också tänkas att Lady Z. hade nämnt drömmen
för kusken då hon försökte övertala honom
att låta bli att köra, och hela händelsen kan alltså
vara bara ett vanligt fall av självsuggestion från kuskens
sida.
Ett annat exempel, där det är svårt att ge andra
förklaringar än prekognition, är följande. Miss
Gray i Chicago drömmer en natt att det bultar hårt på
ytterdörren. Hon skyndar sig att öppna, ser en likvagn
och lägger märke till kuskens utseende. "Är
fröken inte färdig än?", frågar han. "Inte
alls", svarar hon, stänger dörren och vaknar i samma
ögonblick. Denna dröm berättar hon för flera
personer, och samtidigt bevarar hon kuskens karakteristiska anletsdrag
i mycket klart minne. Flera veckor senare, i en butik i stadens
centrum, står hon och funderar på om hon skall ta hissen
ett par våningar upp. Till sin förvåning ser hon
att hisskötarens utseende är identiskt med den kuslige
drömkuskens, men hon blir ännu mer förfärad
när han frågar: "Är fröken inte färdig
än?" Hon låter hissen gå utan att stiga in,
vilket visar sig mycket klokt. Då den kom till fjärde
våningen störtade den, varvid hisskötaren och två
andra personer omkom. Exempel av detta slag är förhållandevis
sällsynta, men man måste komma ihåg att mediet
inte bara skall ha sin prekognitiva syn utan också minnas
den och helst berätta för andra om den, innan händelsen
verkligen äger rum. Dessutom skall man rätta sig efter
den, ty man kan inte ens gissa sig till hur många människor
som har dött därför att de har struntat i varsel
i drömmen.
De flesta rapporter om spontan prekognition kan förklaras på
andra sätt. Den vanligaste förklaringen är självsuggestion,
och bl a Freud var anhängare av idén att livliga drömmar
om dödsfall och olyckor kunde skapa ett komplex, en suggestion
som i värsta fall kunde bidra till att förverkliga drömmen,
som alltså får en prägel av förhandsvetande.
Dessutom kan det antas att sjukliga förändringar i vissa
organ är kända för det undermedvetna långt
innan en läkare kan konstatera dem, och om detta når
det medvetna t ex i form av en dröm kan man således få
kännedom om kommande sjukdom eller död. Men man kan knappast
bortförklara alla fall av prekognition, och inte de resultat
som den experimentella parapsykologin har nått.
De tre kategorierna av utomsinnligt mottagande har alla ett gemensamt
utmärkande drag förutom det att de är utomsinnliga,
trots att de i vissa avseenden skiljer sig åt - den kunskap
som mottas har nästan alltid ett förnuftigt syfte, ofta
av stor betydelse. Det kan t ex vara ett meddelande om en stor kris
som just skall drabba en nära vän eller anförvant.
Det kan också hända att en person, som faller i sömn
djupt oroad över ett föremål som han har förlorat,
drömmer var det finns. Hans clairvoyanta förmåga
har alltså löst problemet medan han sov. Dessutom förekommer
det ibland att man i drömmar ser händelser, särskilt
katastrofer, som inträffar i verkligheten flera dagar senare
och emellanåt hundratals kilometer bort. Ett ofta förekommande
exempel på telepati är mödrar som har det nästan
lika besvärligt som sina döttrar när dessa skall
föda barn, fastän modern inte vet om att det hände
just då.
Kiromanti
Ordet kiromanti kommer av
det grekiska ordet för hand, cheir, och andra beteckningar,
som kirosofi och kirologi, täcker samma begrepp. Allmänt
sett är kiromanti närmast en gemensam beteckning på
all handläsning, men vissa specialister skiljer mellan kiromanti
(läran om hur handflatan förutsäger framtiden och
ödet) och kirognomi eller kirosofi (som sysslar med personligheten
och karaktären hos handflatans ägare). Att studera linjerna
i handflatan har alltid varit omtyckt. Det nämns i de 3 000
år gamla indiska Vedadikterna, och vi vet att forntidens kineser
kunde läsa i linjerna i både fötter och händer.
(Framtidsförutsägelser och karaktärsbedömning
utifrån fotens linjer, pedomanti, förekommer fortfarande
i Kina men är praktiskt taget okänt i västerlandet).
Aristoteles anses ha varit den förste i västerlandet som
talade om kiromantin, och man tror att kiromantins konst och vetenskap
uppstod i Asien och så småningom nådde Grekland,
varifrån den som de flesta andra former för mänskligt
vetande spreds till resten av Europa. Den dyker t o m ibland upp
i medeltida böcker, där de vise ägnade den en smula
uppmärksamhet bland beskrivningarna av alkemi, teologi och
andra mera traditionella ämnen. Vissa böcker knyter kiromantin
mycket nära till astrologin, medan andra betecknar den som
en underavdelning till fysiognomin, läran om människans
yttre som uttryck för de andliga egenskaperna. Under 1500-
och 1600-talen började kiromantins storhetstid, och systematiserade
regler för läsning i handen fastlades. Sedan slutet av
1800-talet har åtskilliga böcker kommit ut i syfte att
göra kiromantin till en respektabel vetenskap, och de flesta
strävar efter att befria den från förbindelsen med
zigenarnas form av handläsning.
Fördelen med den populära handläsningen är naturligtvis
dess uppenbara enkelhet. Man behöver ingen utrustning som kristallkulor,
stjärntabeller eller tarotkort, eftersom allt nödvändigt
material så att säga är för handen. Därför
är det inte förvånande att kiromantin är en
av de mest använda metoderna bland "gör-det-själv-spåmännen",
och att den på det mera professionella planet för länge
sedan har besegrat kristallkuletittare och kaffesumpsläsare.
Konsten att läsa i handen
Kiromantikerna är överens
om att den vänstra handen avslöjar personens nedärvda
karaktärsanlag, medan den högra visar hans personliga
särprägel och möjligheter (detta påstås
vanligen vara omvänt för vänsterhänta). Givetvis
läser ingen kirognom med självaktning i den ena handen
utan att jämföra den med den andra. För att få
en ledtråd börjar han med att studera handens form. Den
kan variera mellan "elementärhanden", som är
bred, kortfingrad och kraftfull och tyder på tröghet,
jordnärhet och styrka, och "idealhanden" som är
mjuk, smal och vacker och sägs tillhöra en opraktisk estet.
Det finns några standardbetydelser: Långa fingrar (längre
än handflatan) anses betyda känslighet och intelligens
och korta fingrar motsatsen, spetsiga fingrar tyder på fantasi
medan trubbiga fingerspetsar anger förnuft, markerade fingerleder
tillhör en logisk och metodisk person, släta fingrar är
lika med intution, stora fingrar antyder envishet, krokiga fingrar
ondska, mycket utspridda fingrar självständighet. En stor
tumme tyder på en stark personlighet, en inåtvänd
tumme visar inåtvändhet, medan en utåtvänd
tumme innebär motsatsen. Förutom dessa och flera andra
faktorer, som för övrigt varierar från den ena handläsaren
till den andra, anknyter de flesta kiromantiker fortfarande de olika
fingrarna till astrologins zodiak:
Pekfingret motsvarar den kungliga gudaplaneten Jupiter och betecknar
personens prestationer. Ett kort pekfinger (kortare än ringfingret)
kan alltså betyda osäkerhet, medan ett starkt Jupiterfinger,
särskilt i kombination med en kraftig tumme, tyder på
framgång.
Långfingret har samband med den kalla och dystra Saturnus,
och om det är mycket långt innebär det psykisk obalans,
medan ett kort Saturnusfinger betecknar en person med intution och
kanske kreativitet.
Ringfingret hör till Apollon och solen och om det är välformat
tyder det på känslomässig obalans. Det är en
gammal folktro att en blodåder löper direkt från
vänster hands ringfinger och ut till hjärtat och ur detta
har kärlekssymbolen uppstått att sätta förlovnings-
och vigselringen på det fingret.
Lillfingret är knutet till Merkurius och har i regel samband
med relationer till andra människor. Ett lillfinger som sitter
långt ifrån de övriga antyder svårigheter
i dessa relationer. Ett långt lillfinger står för
intelligens, den som har kort lillfinger anses vara mindre intelligent.
Efter sådana inledande iaktagelser kan kiromantikern gå
in på närmare detaljer, och varje led på varje
finger har på motsvarande sätt fått sig tilldelad
vissa samband. Allt detta tjänar dock bara till att ge handläsaren
vissa riktlinjer, eftersom den egentliga läsningen och svåra
konsten ligger i handens linjer och s k berg.
Bergen ligger längs handens utsida och vid roten av varje finger,
och de sistnämnda är knutna till samma astrologiska tecken
som själva fingret. Ett välutvecklat venusberg tyder på
stor fysisk energi och stor vitalitet på det sexuella området.
Ett kraftigt månberg berättar om fantasi och skaparförmåga,
med om det är underutvecklat tyder det på brist på
stadga och på en tendens till att blanda sig i andras liv.
Ett stort Jupiterberg pekar på höga ambitioner, ett välutvecklat
Sturnusberg på allvar gränsande till tungsinne. Ett köttigt
Apolloberg antyder utåtvändhet och ett kraftgt Merkuriusberg
en kritisk personlighet. Naturligtvis bör varje berg inte uteslutande
betraktas för sig, och t ex en blandning av Jupiter- och Saturnusberget
betecknar en tendens till hårdhet och obarmhärtighet.
Handens linjer
Den viktigaste delen av kiromantin
är läsningen av handens linjer, där var och en har
fått namn efter de funktioner de berättar om.
Livslinjen säger enligt erfarna kiromantiker ingenting om längden
på en människas liv utan snarare om hennes fysiska vitalitet,
och vad som är underförstått är att en begränsad
vitalitet eller energi inte nödvändigtvis tyder på
en tidig död. De flesta kiromantiker letar efter brott på
linjen eller korsningar med andra linjer och tolkar dem som sjukdomar
av olika allvarlighetsgrad. Ett brott på livslinjen kan också
betyda en drastisk förändring i människans liv och
behöver alltså inte beteckna en sjukdom. Om livslinjen
börjar högre upp än huvudlinjen tyder det på
en kall och beräknande karaktär, medan det motsatta visar
en livlig läggning.
Huvudlinjen är knuten till människans personlighet och
talanger. En lång linje visar stor förståelse i
kombination med en välutvecklad fantasi om linjen böjer
ned mot månberget. Om linjen bildar ett kedjemönster
anses det visa på en intellektuell aktivitet som begränsas
av ojämn koncentrationsförmåga.
Hjärtlinjen undersöks ofta av amatörkiromantiker
i avsikt att hitta små brott som kan vittna om ombytlighet
i kärlek. En stark, lång linje visar djupa känslor,
trohet och ett rikt kärleksliv, men också att man går
fri från allvarliga hjärtsjukdomar, ty denna linje har
förbindelse både med det verkliga hjärtat och hjärtat
i bildlig betydelse. En god kiromantiker jämför hjärtlinjen
med huvudlinjen och ser hur intellekt och känslor följs
åt.
En stark ödeslinje sägs antyda en stark personlighet och
en förmåga att inordna sig. Denna linje visar mer om
en människas tidigaste liv än någon annan linje,
säkert därför att de viktigaste valen skall träffas
under denna period, val som får stor betydelse för männsikans
vidare öde.
Bland de mindre linjerna finner vi morallinjen, som om den är
tydlig tillhör en ytterst känslovarm natur. Berömmelselinjen
berättar om graden av kreativitet och intution, och många
små linjer i stället för en stor visar att man har
många intresseområden. Intutionslinjen börjar på
(eller tätt intill) ödeslinjen och slutar på Merkuriusberget,
och ju bättre det stämmer desto större är personens
psykiska förmåga. Brott på intutionslinjen betyder
besvär med matsmältningen, kedjemönster betyder huvudvärk.
Tre tydliga armband visar att man får vara frisk och ha det
bra i framtiden.
Slutligen studerar den grundlige kiromantikern handens små
fläckar och figurer som stjärnor, kryss, fyrkanter och
trekanter. Det anses att stjärnorna (på ett berg) betyder
ryktbarhet, fläckar betyder sjukdom, en korsad linje skada,
en fyrkant stabilitet och att en ö betyder ett hinder som skall
övervinnas.
Den moderna utvecklingen
Otaliga människor tror
på kiromanti utifrån övertygelsen att det är
mera troligt att våra inre personligheter avspeglar sig i
huden och kroppen än att det skulle ske i rörelsen av
några oändligt avlägsna stjärnor eller i utfallet
av några dekorerade kort. Och ingen psykolog förnekar
att en människas bruk av sina händer, i gester såväl
som i manuellt arbete, avslöjar mycket. Dessutom har man aldrig
sett exempel på två människor med samma mönster,
inte ens enäggstvillingar (se tvillingar). Fördelningen
av bergen bestäms av svettkörtlarnas och nervändarnas
placering och ligger så fast att mönstret så att
säga är permanent och framträder igen t o m efter
hudtransplantationer.
Anatomerna hävdar att det enda ändamålet med handflatans
fåror är deras funktion som vecklinjer när man knyter
handen. Under de senaste årtiondena har amerikanska forskare
skapat en helt ny disciplin som de kallar dermatoglyfi och som försöker
hitta samband mellan onormala handflatsmönster och medfödda
fysiska åkommor. 1959 visades det att mongolism beror på
en kromosomabnormitet som också ger utslag i att hjärt-
och huvudlinjen sammanfaller. Denna linje kallas "aplinjen"
därför att den ibland förekommer hos större
apor. Enligt kiromantitraditionen skulle den betyda antingen sinnessjukdom,
kriminalitet eller mental obalans. Sedan dess har omkring 30 medfödda
åkommor förknippats med vissa hansflatsmönster.
Om dessa vetenskapliga bekräftelser av kiromantins yttre ramar
skall tas som ett försvar för hela konsten eller ej beror
fortfarande på den enskildes villighet att bli övertygad.
De läsare som har blivit allvarligt intresserade av kiromantin
och som planerar att köpa en dyr bok om praktisk kiromanti
skall tänka på att det är oklokt och farligt att
någonsin förutsäga allvarliga sjukdomar och speciellt
döden, något som flera psykologer understryker. Dels
kan kiromantikern ta fel, dels kan en sådan spådom fullständigt
förändra den spåddes framtida beteende. Om tanken
blir till en besatthet kan den skapa ett tillstånd av permanent
ångest, och i värsta fall påstås personen
i fråga kunna ledas till att undermedvetet uppfylla spådomen.
Med andra ord säger kiromantikerna - och vem skulle veta det
bättre än de - att det inte finns gränser för
hur påverkbara och mottagliga "offren" är.
|