Det sjätte sinnet
Varje människa som vandrar
på den magiska stigen har alltid en eller flera olika tekniker för
att sia om framtiden. Varje student bör bemästra någon
spådomsteknik.
Det Tredje Ögat
Inom ockult tänkande är
det "tredje ögat" ett mystiskt centrum för ett inre
ljus, en av de punkter som inom hinduismen och yoga kallas chakra. Det
är placerat mitt i pannan, omedelbart över mellanrummet mellan
ögonbrynen. Man har satt begreppet i samband med tallkottkörteln
(corpus pineale), ett litet, kottliknande organ som hör samman med
den främre delen av hjärnan och som hos vissa lägre djurarter
står i förbindelse med det s k parietalögat, ett rudimentärt
synorgan i hjässan.
Tallkottkörteln (lat corpus
pineale; övre hjärnbihanget, epifysen; epiphysis cerebri) inresekretorisk
körtel belägen upptill i mellanhjärnan, där den fäster
med en kort stjälk vid tredje ventrikelns tak. Den ärtstora
körteln påminner, som anges av namnet, till utseendet om en
tallkotte. Funktionen är ofullständigt känd. Särskilt
hos äldre människor kan man ofta påvisa kalksamlingar
(hjärnsand) i epifysen.
Speciella celler i körteln producerar hormonet melatonin under inflytande
av ljus-mörker-beroende nervimpulser från ögat, och därmed
uppstår en dygnsrytm i syntesen; tallkottkörteln fungerar som
ett slags "biologisk klocka". Eftersom ljus dämpar epifysverksamheten
minskar halten melatonin på dagen och allmänt under den ljusa
årstiden.
Hos alla ryggradsdjur utom fåglar och däggdjur finns ett ljusregistrerande
pinealorgan ("tredje öga"), beläget alldeles under
huden på huvudets ovansida. Pinealorganet innehåller ljuskänsliga
sinnesceller i nervförbindelse med hjärnan. Hos fåglar
och däggdjur har organet vandrat in i hjärnan och utvecklats
till en epifys. I äldre tider var epifysen föremål för
intensivt studium, och Descartes ansåg den vara säte för
själen.
1956 utkom en bok som hette The Third Eye och som sades vara skriven av
en högt stående tibetansk lama vid namn Lobsang Rampa. Det
avslöjades emellertid att författaren i själva verket var
en engelsman, Cyril Henry Hoskin, och bokens tillförlitlighet ifrågasattes
allvarligt. Författaren hävdade dock att han var en äkta
lama som bara hade "övertagit" Hoskins kropp. Denne hade
frivilligt ställt den till förfogande för honom. Hans böcker
har ända sedan dess haft en stor och hängiven läsekrets.
Clairvoyance
Den psykiska förmågan
att se eller förnimma sådant som inte är omedelbart tillgängligt
för den vanliga synen, vare sig det rör sig om fjärran
föremål och händelser eller spöken och andar, kallas
clairvoyance. Ockultister världen över har många förklaringar
till fenomenet. Några anser att det inom varje människa finns
en energikropp, astralkroppen, som på egen hand kan lämna den
fysiska kroppen och resa i andra dimensioner, och att den därifrån
kan sända budskap till sitt jordiska medvetande. Andra påstår
att allt som sker nu och har skett tidigare, alla ting och alla händelser,
registreras och bevaras på en plats i etern (i den akashiska uppteckningen).
Då varje människa och hennes tankar också finns i den
akashiska uppteckningen har man alltid tillgång till informationer
om allt och alla på jorden, bara man kan ställa in sig på
den rätta "frekvensen". Dessa idéer är dock
inte så populära bland vår tids vetenskapsmän, och
eftersom clairvoyancefenomenen obestridligen förekommer har man sett
sig nödsakad att underkasta dem en mera seriös forskning. Detta
arbete fördrivs av parapsykologer som anser att clairvoyance är
en gåva som framträder mer eller mindre utpräglad hos
den enskilda individen. Därmed är inte sagt att parapsykologernas
lösning absolut måste vara den rätta, bara att den är
den mest erkända och sannolika.
Prekognition
Prekognition är beteckningen
för tillfällen när en person "ser" händelser
som kommer att inträffa i framtiden. Premonition är en form
av prekognition och innebär en kortvarig intution eller förnimmelse
av framtida händelser, i regel olyckor och katastrofer.
Prekognition är för många ännu svårare att
acceptera än clairvoyance, ty om den är en realitet bör
fenomenet ha utomordentligt djupgående konsekvenser.
För det första kommer det förhållandet att kunskaper
om framtiden är tillgängliga i nuet att delvis vända upp
och ned på hela vår världsbild. Prekognition får
speciella konsekvenser för vår uppfattning av tid. Det medför
också att framtiden i varje fall till en viss grad måste vara
förutbestämd. Eftersom framtiden helt och hållet beror
på vad som hänt dessförinnan och på vad som sker
i nuet tyder detta på att alla våra handlingar och gärningar
inte vilar på en absolut fri vilja hos människan utan i stället
ingår i en förutbestämd utveckling. Det är emellertid
sällsynt att prekognitiva visioner handlar om händelser av större
historisk betydelse, och de brukar bara visa händelser som rör
några få personer. Exempelvis kan nämnas Ostys undersökningar
under åren före första världskriget. Inget av hans
medier kunde berätta om krigets utbrott eller förlopp, men dess
verkan skymtade ändå i förutsägelserna om de enskilda
individerna i form av plötsliga dödsfall, samvaro med soldater,
oväntade resor och liknande. Mediernas framtidsvisioner gäller
alltså i stort sett bara enskilda personer och inte några
större sammanhang, och det är därför tänkbart
att inte allt som sker är förutbestämt i detalj. Konsekvensen
av prekognition blir ändå onekligen att man inte kan tala om
en absolut fri vilja hos människan, utan att "något"
styr oss att utföra vissa handlingar, alltså att vår
valfrihet i flera situationer i själva verket är tämligen
begränsad. Vissa forskare anser dock att det händer att enstaka
medier ibland (men mycket sällan) är i stånd att sätta
sig över denna bundenhet och på ett eller annat sätt ändra
den framtid som de själva har "sett" i sina visioner.
Från SPR:s Proceedings XI är följande exempel hämtat.
Lady Z. drömde en natt att hon kom åkande över Piccadilly,
då kusken plötsligt föll ned från kuskbocken och
slog huvudet i gatan. Hon observerade tydligt att hatten blev tillbucklad.
Nästa morgon skulle hon åka till Woolwich, men hon kom att
tänka på drömmen och lät motvilligt kusken köra,
och då först sedan han själv hade insisterat. Då
de passerade Piccadilly på hemvägen upptäckte hon att
kusken satt så underligt hopsjunken, precis som han hade gjort i
drömmen. Hon ropade till honom att han skulle stanna och tillkallade
samtidigt en polis som skyndade till hjälp. I samma ögonblick
svimmade kusken och föll ned från vagnen, men fångades
upp av polismannen. Om Lady Z. inte hade kommit ihåg sin dröm
och handlat enligt den kunde kusken ha fallit på huvudet i stenläggningen
och alltså besannat drömmen på denna punkt.
I detta fall har dock flera andra förklaringar framlagts. Den svenske
parapsykologiske författaren Birger Qvarnström säger något
ansträngt att Lady Z. på telepatisk väg kunde ha fått
underrättelse om kuskens dåliga hälsotillstånd,
vilket skulle ha orsakat drömmen, och att överensstämmelsen
med det som verkligen hände bara skulle bero på tillfälligheter.
I samma andetag nämner han att det vore "alltför djärvt
att tro att Lady Z. omedvetet suggererade kusken till att reproducera
drömmen i verkligheten". Denna senare förklaring synes
dock inte mindre sannolik än den första, men det kan också
tänkas att Lady Z. hade nämnt drömmen för kusken då
hon försökte övertala honom att låta bli att köra,
och hela händelsen kan alltså vara bara ett vanligt fall av
självsuggestion från kuskens sida.
Ett annat exempel, där det är svårt att ge andra förklaringar
än prekognition, är följande. Miss Gray i Chicago drömmer
en natt att det bultar hårt på ytterdörren. Hon skyndar
sig att öppna, ser en likvagn och lägger märke till kuskens
utseende. "Är fröken inte färdig än?", frågar
han. "Inte alls", svarar hon, stänger dörren och vaknar
i samma ögonblick. Denna dröm berättar hon för flera
personer, och samtidigt bevarar hon kuskens karakteristiska anletsdrag
i mycket klart minne. Flera veckor senare, i en butik i stadens centrum,
står hon och funderar på om hon skall ta hissen ett par våningar
upp. Till sin förvåning ser hon att hisskötarens utseende
är identiskt med den kuslige drömkuskens, men hon blir ännu
mer förfärad när han frågar: "Är fröken
inte färdig än?" Hon låter hissen gå utan att
stiga in, vilket visar sig mycket klokt. Då den kom till fjärde
våningen störtade den, varvid hisskötaren och två
andra personer omkom. Exempel av detta slag är förhållandevis
sällsynta, men man måste komma ihåg att mediet inte bara
skall ha sin prekognitiva syn utan också minnas den och helst berätta
för andra om den, innan händelsen verkligen äger rum. Dessutom
skall man rätta sig efter den, ty man kan inte ens gissa sig till
hur många människor som har dött därför att
de har struntat i varsel i drömmen.
De flesta rapporter om spontan prekognition kan förklaras på
andra sätt. Den vanligaste förklaringen är självsuggestion,
och bl a Freud var anhängare av idén att livliga drömmar
om dödsfall och olyckor kunde skapa ett komplex, en suggestion som
i värsta fall kunde bidra till att förverkliga drömmen,
som alltså får en prägel av förhandsvetande. Dessutom
kan det antas att sjukliga förändringar i vissa organ är
kända för det undermedvetna långt innan en läkare
kan konstatera dem, och om detta når det medvetna t ex i form av
en dröm kan man således få kännedom om kommande
sjukdom eller död. Men man kan knappast bortförklara alla fall
av prekognition, och inte de resultat som den experimentella parapsykologin
har nått.
De tre kategorierna av utomsinnligt mottagande har alla ett gemensamt
utmärkande drag förutom det att de är utomsinnliga, trots
att de i vissa avseenden skiljer sig åt - den kunskap som mottas
har nästan alltid ett förnuftigt syfte, ofta av stor betydelse.
Det kan t ex vara ett meddelande om en stor kris som just skall drabba
en nära vän eller anförvant. Det kan också hända
att en person, som faller i sömn djupt oroad över ett föremål
som han har förlorat, drömmer var det finns. Hans clairvoyanta
förmåga har alltså löst problemet medan han sov.
Dessutom förekommer det ibland att man i drömmar ser händelser,
särskilt katastrofer, som inträffar i verkligheten flera dagar
senare och emellanåt hundratals kilometer bort. Ett ofta förekommande
exempel på telepati är mödrar som har det nästan
lika besvärligt som sina döttrar när dessa skall föda
barn, fastän modern inte vet om att det hände just då.
Kiromanti
Ordet kiromanti kommer av det grekiska
ordet för hand, cheir, och andra beteckningar, som kirosofi och kirologi,
täcker samma begrepp. Allmänt sett är kiromanti närmast
en gemensam beteckning på all handläsning, men vissa specialister
skiljer mellan kiromanti (läran om hur handflatan förutsäger
framtiden och ödet) och kirognomi eller kirosofi (som sysslar med
personligheten och karaktären hos handflatans ägare). Att studera
linjerna i handflatan har alltid varit omtyckt. Det nämns i de 3
000 år gamla indiska Vedadikterna, och vi vet att forntidens kineser
kunde läsa i linjerna i både fötter och händer. (Framtidsförutsägelser
och karaktärsbedömning utifrån fotens linjer, pedomanti,
förekommer fortfarande i Kina men är praktiskt taget okänt
i västerlandet). Aristoteles anses ha varit den förste i västerlandet
som talade om kiromantin, och man tror att kiromantins konst och vetenskap
uppstod i Asien och så småningom nådde Grekland, varifrån
den som de flesta andra former för mänskligt vetande spreds
till resten av Europa. Den dyker t o m ibland upp i medeltida böcker,
där de vise ägnade den en smula uppmärksamhet bland beskrivningarna
av alkemi, teologi och andra mera traditionella ämnen. Vissa böcker
knyter kiromantin mycket nära till astrologin, medan andra betecknar
den som en underavdelning till fysiognomin, läran om människans
yttre som uttryck för de andliga egenskaperna. Under 1500- och 1600-talen
började kiromantins storhetstid, och systematiserade regler för
läsning i handen fastlades. Sedan slutet av 1800-talet har åtskilliga
böcker kommit ut i syfte att göra kiromantin till en respektabel
vetenskap, och de flesta strävar efter att befria den från
förbindelsen med zigenarnas form av handläsning.
Fördelen med den populära handläsningen är naturligtvis
dess uppenbara enkelhet. Man behöver ingen utrustning som kristallkulor,
stjärntabeller eller tarotkort, eftersom allt nödvändigt
material så att säga är för handen. Därför
är det inte förvånande att kiromantin är en av de
mest använda metoderna bland "gör-det-själv-spåmännen",
och att den på det mera professionella planet för länge
sedan har besegrat kristallkuletittare och kaffesumpsläsare.
Konsten att läsa i handen
Kiromantikerna är överens
om att den vänstra handen avslöjar personens nedärvda karaktärsanlag,
medan den högra visar hans personliga särprägel och möjligheter
(detta påstås vanligen vara omvänt för vänsterhänta).
Givetvis läser ingen kirognom med självaktning i den ena handen
utan att jämföra den med den andra. För att få en
ledtråd börjar han med att studera handens form. Den kan variera
mellan "elementärhanden", som är bred, kortfingrad
och kraftfull och tyder på tröghet, jordnärhet och styrka,
och "idealhanden" som är mjuk, smal och vacker och sägs
tillhöra en opraktisk estet. Det finns några standardbetydelser:
Långa fingrar (längre än handflatan) anses betyda känslighet
och intelligens och korta fingrar motsatsen, spetsiga fingrar tyder på
fantasi medan trubbiga fingerspetsar anger förnuft, markerade fingerleder
tillhör en logisk och metodisk person, släta fingrar är
lika med intution, stora fingrar antyder envishet, krokiga fingrar ondska,
mycket utspridda fingrar självständighet. En stor tumme tyder
på en stark personlighet, en inåtvänd tumme visar inåtvändhet,
medan en utåtvänd tumme innebär motsatsen. Förutom
dessa och flera andra faktorer, som för övrigt varierar från
den ena handläsaren till den andra, anknyter de flesta kiromantiker
fortfarande de olika fingrarna till astrologins zodiak:
Pekfingret motsvarar den kungliga gudaplaneten Jupiter och betecknar personens
prestationer. Ett kort pekfinger (kortare än ringfingret) kan alltså
betyda osäkerhet, medan ett starkt Jupiterfinger, särskilt i
kombination med en kraftig tumme, tyder på framgång.
Långfingret har samband med den kalla och dystra Saturnus, och om
det är mycket långt innebär det psykisk obalans, medan
ett kort Saturnusfinger betecknar en person med intution och kanske kreativitet.
Ringfingret hör till Apollon och solen och om det är välformat
tyder det på känslomässig obalans. Det är en gammal
folktro att en blodåder löper direkt från vänster
hands ringfinger och ut till hjärtat och ur detta har kärlekssymbolen
uppstått att sätta förlovnings- och vigselringen på
det fingret.
Lillfingret är knutet till Merkurius och har i regel samband med
relationer till andra människor. Ett lillfinger som sitter långt
ifrån de övriga antyder svårigheter i dessa relationer.
Ett långt lillfinger står för intelligens, den som har
kort lillfinger anses vara mindre intelligent.
Efter sådana inledande iaktagelser kan kiromantikern gå in
på närmare detaljer, och varje led på varje finger har
på motsvarande sätt fått sig tilldelad vissa samband.
Allt detta tjänar dock bara till att ge handläsaren vissa riktlinjer,
eftersom den egentliga läsningen och svåra konsten ligger i
handens linjer och s k berg.
Bergen ligger längs handens utsida och vid roten av varje finger,
och de sistnämnda är knutna till samma astrologiska tecken som
själva fingret. Ett välutvecklat venusberg tyder på stor
fysisk energi och stor vitalitet på det sexuella området.
Ett kraftigt månberg berättar om fantasi och skaparförmåga,
med om det är underutvecklat tyder det på brist på stadga
och på en tendens till att blanda sig i andras liv. Ett stort Jupiterberg
pekar på höga ambitioner, ett välutvecklat Sturnusberg
på allvar gränsande till tungsinne. Ett köttigt Apolloberg
antyder utåtvändhet och ett kraftgt Merkuriusberg en kritisk
personlighet. Naturligtvis bör varje berg inte uteslutande betraktas
för sig, och t ex en blandning av Jupiter- och Saturnusberget betecknar
en tendens till hårdhet och obarmhärtighet.
Handens linjer
Den viktigaste delen av kiromantin
är läsningen av handens linjer, där var och en har fått
namn efter de funktioner de berättar om.
Livslinjen säger enligt erfarna kiromantiker ingenting om längden
på en människas liv utan snarare om hennes fysiska vitalitet,
och vad som är underförstått är att en begränsad
vitalitet eller energi inte nödvändigtvis tyder på en
tidig död. De flesta kiromantiker letar efter brott på linjen
eller korsningar med andra linjer och tolkar dem som sjukdomar av olika
allvarlighetsgrad. Ett brott på livslinjen kan också betyda
en drastisk förändring i människans liv och behöver
alltså inte beteckna en sjukdom. Om livslinjen börjar högre
upp än huvudlinjen tyder det på en kall och beräknande
karaktär, medan det motsatta visar en livlig läggning.
Huvudlinjen är knuten till människans personlighet och talanger.
En lång linje visar stor förståelse i kombination med
en välutvecklad fantasi om linjen böjer ned mot månberget.
Om linjen bildar ett kedjemönster anses det visa på en intellektuell
aktivitet som begränsas av ojämn koncentrationsförmåga.
Hjärtlinjen undersöks ofta av amatörkiromantiker i avsikt
att hitta små brott som kan vittna om ombytlighet i kärlek.
En stark, lång linje visar djupa känslor, trohet och ett rikt
kärleksliv, men också att man går fri från allvarliga
hjärtsjukdomar, ty denna linje har förbindelse både med
det verkliga hjärtat och hjärtat i bildlig betydelse. En god
kiromantiker jämför hjärtlinjen med huvudlinjen och ser
hur intellekt och känslor följs åt.
En stark ödeslinje sägs antyda en stark personlighet och en
förmåga att inordna sig. Denna linje visar mer om en människas
tidigaste liv än någon annan linje, säkert därför
att de viktigaste valen skall träffas under denna period, val som
får stor betydelse för männsikans vidare öde.
Bland de mindre linjerna finner vi morallinjen, som om den är tydlig
tillhör en ytterst känslovarm natur. Berömmelselinjen berättar
om graden av kreativitet och intution, och många små linjer
i stället för en stor visar att man har många intresseområden.
Intutionslinjen börjar på (eller tätt intill) ödeslinjen
och slutar på Merkuriusberget, och ju bättre det stämmer
desto större är personens psykiska förmåga. Brott
på intutionslinjen betyder besvär med matsmältningen,
kedjemönster betyder huvudvärk. Tre tydliga armband visar att
man får vara frisk och ha det bra i framtiden.
Slutligen studerar den grundlige kiromantikern handens små fläckar
och figurer som stjärnor, kryss, fyrkanter och trekanter. Det anses
att stjärnorna (på ett berg) betyder ryktbarhet, fläckar
betyder sjukdom, en korsad linje skada, en fyrkant stabilitet och att
en ö betyder ett hinder som skall övervinnas.
Den moderna utvecklingen
Otaliga människor tror på
kiromanti utifrån övertygelsen att det är mera troligt
att våra inre personligheter avspeglar sig i huden och kroppen än
att det skulle ske i rörelsen av några oändligt avlägsna
stjärnor eller i utfallet av några dekorerade kort. Och ingen
psykolog förnekar att en människas bruk av sina händer,
i gester såväl som i manuellt arbete, avslöjar mycket.
Dessutom har man aldrig sett exempel på två människor
med samma mönster, inte ens enäggstvillingar (se tvillingar).
Fördelningen av bergen bestäms av svettkörtlarnas och nervändarnas
placering och ligger så fast att mönstret så att säga
är permanent och framträder igen t o m efter hudtransplantationer.
Anatomerna hävdar att det enda ändamålet med handflatans
fåror är deras funktion som vecklinjer när man knyter
handen. Under de senaste årtiondena har amerikanska forskare skapat
en helt ny disciplin som de kallar dermatoglyfi och som försöker
hitta samband mellan onormala handflatsmönster och medfödda
fysiska åkommor. 1959 visades det att mongolism beror på en
kromosomabnormitet som också ger utslag i att hjärt- och huvudlinjen
sammanfaller. Denna linje kallas "aplinjen" därför
att den ibland förekommer hos större apor. Enligt kiromantitraditionen
skulle den betyda antingen sinnessjukdom, kriminalitet eller mental obalans.
Sedan dess har omkring 30 medfödda åkommor förknippats
med vissa hansflatsmönster.
Om dessa vetenskapliga bekräftelser av kiromantins yttre ramar skall
tas som ett försvar för hela konsten eller ej beror fortfarande
på den enskildes villighet att bli övertygad. De läsare
som har blivit allvarligt intresserade av kiromantin och som planerar
att köpa en dyr bok om praktisk kiromanti skall tänka på
att det är oklokt och farligt att någonsin förutsäga
allvarliga sjukdomar och speciellt döden, något som flera psykologer
understryker. Dels kan kiromantikern ta fel, dels kan en sådan spådom
fullständigt förändra den spåddes framtida beteende.
Om tanken blir till en besatthet kan den skapa ett tillstånd av
permanent ångest, och i värsta fall påstås personen
i fråga kunna ledas till att undermedvetet uppfylla spådomen.
Med andra ord säger kiromantikerna - och vem skulle veta det bättre
än de - att det inte finns gränser för hur påverkbara
och mottagliga "offren" är.
|