Skeptisk akademiker studerar new age

På spaning efter helheten. New Age - en ny folktro? Författare: Olav Hammer. Förlag: Wahlström & Widstrand 1997. 361 sidor.
    Olav Hammer förklarar i inledningen att det inte är hans sak som religionsforskare att värdera religiösa påståenden. Men boken är en personlig och i stort sett negativt hållen kommentar till det som han kallar new age. Citat från new age-rörelsens förespråkare är få och korta. Han låter inte new age-grupperna komma till tals med sina egna ord. Därför upplever man som läsare ingen närhet till de omskrivna grupperna, man får ingen riktig kunskap om deras tanke- och erfarenhetsvärldar. Det är hela tiden Hammers röst man hör.
    Missvisande avsnitt och felaktigheter finns. Några exempel:
    Martinus kosmologi påstås vara kanaliserad från en Kristusgestalt. Men Martinus har sagt att kosmologin tillkommit som ett resultat av hans egna sinnesförmögenheter, hans kosmiska medvetande. När han beskriver hur han fick detta medvetande, berättar han bland annat om en ljusgestalt som trädde in i honom. Efter den upplevelsen kunde han intuitivt förstå meningen med allt och förklaringen till livets mysterier.
    Om Sai Baba skriver Hammer att miraklerna är enstaka spektakulära händelser och att det "inte finns något handfast att ta på". Det är missvisande, eftersom Sai Baba regelbundet tar fram den heliga askan vibhuti och materialiserar små föremål, och det går inte att observera något fusk. Hans kläder saknar lönnfickor. Psykologen och parapsykologen Erlendur Haraldsson från Island har på nära håll fått iaktta Sai Baba och inte kunnat finna naturliga förklaringar till vad som synes vara materialisationer av små föremål.
    Kapitlet om parapsykologi är skrivet av en skeptiker. Vi vet att paranormala fenomen finns. Men det är problem att förklara dem och inpassa dem i en världsbild.
    Hammer är mycket främmande för den andlighet han beskriver. "Var kom då denna vurm för det religiösa och ockulta ifrån?" är en avslöjande formulering. Ett andligt intresse blir för honom en "vurm".
    De verkligt starka kärntankarna inom new age-rörelsens kloka variant har Olav Hammer aldrig hittat eller aldrig brytt sig om, utan glidit förbi.
    Hammers bok handlar nästan bara om det som jag brukar kalla folklig new age - en av grenarna på trädet alltså. New age i vårt land var ju i början - ungefär från mitten av 70-talet till mitten av 80-talet - en rörelse med djupandlig och intellektuell prägel i enlighet med Marilyn Fergusons beskrivning i "Mot en ny tidsålder".
    Stora delar av Hammers bok kan jag inte bedöma. Men han har goda kunskaper om exempelvis C. G. Jung och astrologi.
    SM





www.sokaren.se/INDEX202.HTML