En förkortad version av Åsa Freijs rapportering från fyra konferenser "Levande företag i en ny tid" 1980-1983.





LEVANDE FÖRETAG I EN NY TID

Första konferensen, i Åbo.

Reportage: Åsa Freij

En annorlunda konferens för främst företagsledare, ekonomer, personalchefer, marknadsförare och politiker hölls på hotell Rantasipi Turku i Åbo 30 september - 2 oktober, 1980 med bortåt 500 deltagare.

"Levande företag i en ny tid" hette konferensen, och arrangör var SPF, Sveriges Personaladministrativa Förening, men den hade gett i uppdrag åt konsultfirman Pedagogik & Produktion, P&P, att ordna programmet i "den nya tidsålderns" anda!

Idén var att sätta människan i centrum och med hjälp av experter i psykologiska, andliga, globala frågor och miljöfrågor tillsammans med ekonomer och samhällsbyggare ruska om deltagarna. Man ville väcka intresse för självkännedom och för att det man sysslar med i sin dagliga gärning ingår i ett större sammanhang.

Det var en närmast andlig livsinställning som konsultföretaget P&P ville införa i den svenska företagsvärlden!

Men går det verkligen att förena en andlig inställning och ambition att bli en bättre människa med att vara framgångsrik i affärslivet? Vi ställer frågan till Jan Boström i P&P.

- Ja, säger han. Jag skulle till och med vilja säga att det är det enda som går. Åtminstone i längden.

Men Jan vill inte gärna använda ordet andlig - och inte religiös heller. Fast vad han och hans arbetskamrater tror på är ändå uppenbarligen samma värden som är kärnan i religioner och vishetsläror. De säger inte "Gud" och "kärlek" och "sanning", bara att de vill sätta människan främst - alltså före ekonomisk vinst, maximal produktion, rationalisering osv - de säger engagera sig, göra det man verkligen känner att man vill, det som känns rätt, de talar om att samarbeta, att lära känna sig själv, att trivas och utvecklas. Det betyder inte att man måste välja mellan ekonomisk vinst och trivsel. Det betyder inte heller att affärsmässigt tänkande är omoraliskt och bör bytas ut mot skär och självuppoffrande idealism. Tvärtom: när en människa är i harmoni med sitt inre, då fungerar hon bra, och bra fungerande människor skapar bäst. Framgångsrika företag blir följden av att de människor som arbetar i dem är harmoniska och kreativa.

P&P, vars medarbetare i huvudsak har erfarenhet från personalsidan i stora företag, är en konsultfirma som hjälper företag med problem, håller seminarier och kurser, griper in vid akuta kriser i arbetslivet och ger idéer och impulser till nya grepp för bättre utveckling.

- Hade ett annat konsultföretag varit arrangör, så hade programmet säkert sett helt annorlunda ut, säger Jan Boström, som är glad att man till fullo bejakat P&Ps uppläggning.

Ja, var finner man en företagskonferens där man har föreläsare som talar om "döden, livet och kärleken", om att "vi skapar vårt eget öde i det oändliga", om hur "kärleksfulla relationer ger svaret på många av livets svårigheter" och om "betydelsen av att stimulera det intuitiva"?

Betyder det här att vi är på väg mot ett djupare mänskligt, mer etiskt samhälle? Eller är det bara så att det alltid finns några goda "romantiker" som strävar åt det hållet, medan den krassa verkligheten marscherar vidare på den materialistiska vägen?

- Jag kan bara säga att vi är optimister, säger Jan. Det måste vi vara.

Göran Wiklund, arbetskamrat till Jan, menar att ett mer etiskt och medvetet tänkande måste in på alla områden. Affärslivet är P&Ps område, där de försöker göra vad de kan.

- Det går inte att leva med den konflikt som uppstår, när man i privatlivet försöker uveckla sig som människa och sedan går till jobbet och gör tvärtemot, försöker sko sig själv på andras bekostnad och armbåga sig fram utan ansvar för den gemensamma framtiden. Hittills har väl den dominerande tendensen varit att man låter de negativa sidor man utvecklar i arbetslivet smitta av sig på ens allmänna beteende, på ens personliga relationer och ens egen karaktär. I vår optimistiska syn ingår att vi tror att man ska kunna vända på den modellen så att man utvecklar sig själv som människa och sedan låter den nya medvetenheten färga affärsliv, politik osv.

- Det är sjukt när man sitter kvar med ett jobb, där man inte kan utveckla sig själv och som kanske till och med strider mot ens samvete, bara för den yttre trygghetens skull, säger Jan.

Han berättar hur han själv lämnade en bra anställning representerande den yttre tryggheten - för att ge sig ut på ett gungfly, ekonomiskt sett, genom att starta eget. Men därigenom frigjorde han sig från den inre osäkerhet som hängde samman med känslan av beroende av yttre omständigheter.



Konferensen

Nordal Åkerman, som bland annat skrivit den omdebatterade boken, "Kan vi krympa Sverige?", var en av konferensens föredragshållare. Han sa att den tiden är förbi då vi kan gömma oss i vårt svenska välstånd och glömma att världens länder är som kommunicerande kärl. Vad som sker i en del av världen påverkar ofelbart andra länder, även Sverige. Åkerman arbetar för att sprida en ökad medvetenhet om att vi ingår i större sammanhang. Han framlade en rad handfasta förslag om hur vi ska kunna göra Sverige småskaligare och därmed mänskligare, mer ekonomiskt och mindre känsligt för kriser av olika slag. Och en nationell och småskalig inriktning står inte alls i strid med ett globalt tänkande, menade han och citerade den amerikanska miljöaktivisten Hazel Henderson, som också deltog i konferensen: "Tänk globalt, handla lokalt!"

Om människan i arbetslivet talade - under rubriken "Vi mår dåligt på våra kontor" - journalisten och folklivsforskaren Barbro Holm-Löfgren, som visade hur bland annat avund, rädsla, komplex, byråkrati och kärlek inverkar på oss.

Psykologen Marianne Jeffmar talade om hur man ökar sin skaparförmåga. Håkan Svennerstål hade ämnet "Låt prestigen i facket dö", Anders Byström "Hur byggföretaget ABV blir ett levande företag i en ny tid" och Jan Grönholm "Helhetssyn och framtidstro".

Man kan säga att konferensen gick ut på att visa hur en medmänsklig, för att inte säga andlig, syn på livet inte bara är nödvändig för att överleva och leva lyckligt utan även är lönsam rent affärsmässigt. "Lyckliga människor är kreativa, och kreativa människor skapar levande och lönsamma företag!"

Det var märkbart inspirerade deltagare på den annorlunda konferensen. Det föreföll inte som om de ångrat att de tackat ja till den utmanande inbjudan, där det bland annat stod: "... hör du till dem som är rädda för att behöva ändra din syn på tillvaron, släng ifrån dig denna inbjudan som en het potatis!"

Politikerna var svagt representerade. Där fanns dock en: Birgitta Hambraeus (c). Men så är hon mer än politiker - hon är människa! Hennes ämne var "Döda ting och frön i politiken", alltså vad är uttjänt och vad hör framtiden till.

Gita Sellmann ledde välbehövliga fysiska övningar mellan det myckna sittandet och lyssnandet. Så gjorde även Peter Sandblad från tidskriften Nexus.

Det skulle behövas en bok för att ge rättvisa åt alla de personer - och deras visdomsord - som framträdde på denna annorlunda affärskonferens. I stället har det här endast blivit små glimtar.

Carl Rogers, amerikansk professor i psykologi och ledande företrädare för den humanistiska psykologin, kräver i alla händelser en särskild presentation. Läs!




LEVANDE FÖRETAG IGEN

Andra konferensen, i Älvsjö

Så har det varit en konferens "Levande företag i en ny tid" igen! Redan förra årets konferens i Åbo drog massmedias ögon till sig och sådde, får man hoppas, goda frön i den kommersiella världen.

I år hade arrangörerna, Sveriges Personaladministrativa Förening (SPF) och konsultfirman Pedagogik & Produktion (P&P) hållit sig på hemmaplan, närmare bestämt Älvsjömässan i Stockholm. Trots detta var det färre deltagare i år, ca 300 mot fjolårets 500. De som var med förra gången, fick rabatt nu. Och många var det som återkom. Men säkerligen avskräckte det höga priset, 2 500 kronor för medlemmar i SPF och 2 700 kronor för övriga deltagare för tre dagar, hotellkostnader inte inräknade - och därtill kom närmare 2 000 kronor för ett anslutande (frivilligt) endagsseminarium! Knappast något för vanligt folk! Arrangörerna hade jobbat hårt och med goda ambitioner för att i första hand nå de stora och starka företagen och organisationerna - och hos dem lär det fortfarande, fastän vi lever i spartider, finnas gott om pengar.


Massmedia

Omdömena i pressen var blandade. Expressen utmärkte sig genom en spydig ton. "Bevare oss för Carlzons nya tid!" utropade den - utan att ha tagit reda på att SAS-chefen Jan Carlzon, som skulle ha medverkat, inte ens var där! I övrigt valde Expressen att kalla forskaren Barbara Brown trollpacka och häcklade professor Peter Koestenbaum för att berätta dåliga historier. TV valde att filma pauslekarna, som naturligtvis såg löjliga ut i rutan, i stället för att redogöra för viktiga tankar som framfördes i många av föreläsningarna. Svenska Dagbladets I dag-sida ägnade sig dock som vanligt åt en korrekt och seriös redovisning.

De negativa uttalandena i en del av pressen sågs av både arrangörer och deltagare som typexempel på den rädsla och misstänksamhet som människor ofta visar inför allt nytt och obekant. Motståndet mot det nya, menade man, präglar hela vår tid, där destruktiva och positivt konstruktiva krafter kämpar mot varandra. De positiva strömningarna, som trots allt och glädjande nog tycks växa i styrka runtom i världen, är vad vetenskapsjournalisten, och en av talarna, Marilyn Ferguson har kallat "the aquarian conspiracy", dvs en den nya tidens sammansvärjning mot det gamla.

Livsåskådningscirkus blev konferensen också kallad av journalister som inte gillade eller inte begrep de nya tankegångarna. Karakteristiken föranleddes främst av att så många personer från så många olika områden hade samlats med liknande ambitioner och mål.


Gamla bekanta

Medverkade gjorde Michael Phillips, med "Hederliga affärer", Jan Grönholm, med "Förutsättningar för en framtidstro", Michael Lindfield från Findhorn-kollektivet, med "Konsten att leva på en planet i gungning", och Kai Blomqvist, med "Kooperationen - ett alternativ till trötta företag". För övrigt talade arkitekten Johannes Olivegren om "Verktyg för samarbete och utveckling", ekonomen Sören Bergström om "Har hushållningen någon chans?", läkaren Karl-Otto Aly om "Hälsa är något annat än frånvaron av sjukdom", politikern Per Gahrton om "Det behövs ett alternativt parti", författaren Eva Moberg om "Är människan för dum för att överleva?", terapeuten Annastina Vrethammar om "Kreativitet och positivitet", skådespelerskan Bibi Andersson om "Att vara människa i en ny tid" samt många fler, i allt närmare ett 40-tal talare, varav dussinet från utlandet, främst USA. En stilla undran: Måste det vara så många? Frustrerade röster hördes här och där, tillhöriga deltagare som hade svårt att välja och inte ville missa något. Det fanns en risk att man plottrade bort sig på brottstycken av flera program. Och ju fler talare desto dyrare!


Källa till inspiration

Så här sa arrangörerna själva om sin konferens:

"Vi lever i en tid när gammalt och nytt tänkande bryts mot varandra. Problemen tornar upp sig, allt fler tappar tron på framtiden. Hitintills har den materiella utvecklingen stått i centrum - nu måste det bli den mänskliga.

Det krävs en ny medvetenhet, både för oss själva och för våra företag, om samspelet mellan människor och miljö och mellan materiell välfärd och psykisk hälsa. Vi behöver en bild av framtiden som ger oss en meningsfull riktning."

Intresserade hälsades välkomna till "en annorlunda konferens" som ville ge deltagarna "kraft och nya idéer" samt "en blick i den spännande värld som hör den nya tiden till..."

Och på det hela taget var konferensen en stor inspirationskälla. En deltagare från försvarsstaben - försvaret hade faktiskt hela nio deltagare - sa:

- En fantastisk upplevelse! 300 positiva människor i tre dagar!

Som avslutning kallades alla, åhörare såväl som föredragshållare, upp på scenen för att säga något om konferensen. Och alla sa något gott!

Men någon pekade på faran av en till intet förpliktande följa-med-strömmen-positivitet. Det framhölls, nästan skuldmedvetet, att vi nu också måste omsätta i praktiken vad vi talar om.

"Vi lever i en tid när våra tankar om människan genomgår den mest revolutionära förändring som någonsin ägt rum i vår historia. Det växer fram en ny bild av människan, De dramatiska effekterna har redan börjat visa sig i den nya psykologin, den nya medicinen, inom konst och religion. Stora förändringar sker inom politik, ekonomi och inom affärsvärlden." Så skrev konsultfirman Pedagogik & Produktion och Sveriges Personaladministrativa förening, som arrangerade konferensen "Levande företag i en ny tid", i sitt program.

Att konferensen kunde hållas och att den fick det innehåll den fick, är bevis på att det verkligen sker något nytt inte minst inom affärsvärlden.


Klinisk filosofi med Peter Koestenbaum

- Människan är alltid intresserad av människan och av de existentiella frågorna, dvs filosofi.

Det sa Peter Koestenbaum, en av huvudtalarna på konferensen. Och han konstaterade att han inte fått en enda fråga som rörde affärslivet från en enda av deltagarna. Och ändå kom de nästan uteslutande från stora företag och organisationer.

Professor Koestenbaum från San José State University i Kalifornien har ägnat sitt liv åt att utforska människan och hennes existentiella villkor. Framför allt har han försökt att göra en syntes av sina erfarenheter från psykologi, psykiatri, filosofi, religion och naturvetenskap.

Han kallar sin syntes "klinisk filosofi" - och han menar att alla psykiska problem i grunden är filosofiska problem. Att hans filosofi är klinisk betyder att han arbetar med den på ett praktiskt plan, med människor, förklarar den lättförståeligt och hjälper människor att använda sig av den. Han arbetar dels med gruppterapi i egen regi, dels som rådgivare åt IBM och andra storföretag, vilka insett det samband som råder mellan inre liv och yttre resultat. Han har skrivit flera böcker av vilka The New Image of the Person (ung. den nya bilden av människan) är den mest kända. Han framhåller också författarna Rollo May, Existence, och Erwin Yalow, Existential Psychotherapy.

Peter Koestenbaum sa att problemen hos nutidens människa huvudsakligen bottnar i en känsla av meningslöshet, att det inte finns något att leva för.

Känslan av meningslöshet är självvald. Men genom att vi valt den, kan vi välja bort den. Till sist är det alltså vi själva, och bara vi själva, som kan bestämma hurudana liv vi vill leva. Men först måste vi se att det är så, och sedan måste vi acceptera att det är så. Därefter kan vi handla som fria och mogna individer.

Den som lider av känslan av meningslöshet, ger Koestenbaum rådet:

- Upptäck att du är unik! I detta stora universum är det alltid något som bara du kan göra!

Detta gäller framför allt nära ting som att vara en god son. Som mor eller far kan bara du vara en god mor eller far åt just ditt barn. Och bara du kan ta hand om din kropp och vara vänlig mot just den människa som just du möter just nu. Du är skyldig att vara det som bara du kan vara.

Ett sätt att fly är att hålla sig själv sysselsatt hela tiden. Ett annat sätt är att överflytta ansvaret på någon annan. Ett tredje sätt är att skylla på att man har eller har haft det svårt. Och ett fjärde är att vara arg.

Vi har två viktiga val att göra. Det ena är mellan bekvämlighet (practicality) och storhet och det andra mellan materialism och andlighet.

- Jag säger inte att det ena är rätt och det andra fel. Men vi har ett val att göra, poängterar Koestenbaum.

- Välj nu! När du har valt, betyder det inte att du kommit till ett mål. Men det betyder att du valt riktning och inte kan ändra dig eller gå åt flera håll samtidigt. Det är som att stiga ombord på ett flygplan med en viss destination.

Om du väljer storhet och en andlig inställning, har du tre stora uppgifter: 1. Att förbättra förhållandena för de sämre lottade i världen. 2. Att förbättra din kunskap. 3. Att finna (lära dig) kärlek.

Det hela har inte att göra med om Gud finns eller inte, framhåller Koestenbaum. Vi kanske aldrig kan veta om Gud finns, men vi kan välja in Gud i vårt liv, dvs vi kan välja de högre värdena. Det är mer en fråga om att vilja tro än om att tro. Filosofen Nietzsche sa: Gud dog inte, utan vi dödade honom.

Koestenbaum citerar också Castaneda: Om du vill se världen sådan den är, öppna dig, var känslig och du upptäcker att tillvaron är ett mirakel.

- Detta är en religion även för ateister. Alla kan gå med på den. Att sätta det mirakulösa i tillvaron högt är en religion utanför religioner.

Koestenbaum använder flera gånger ordet Gud, men framhåller att han lika gärna kan utelämna det. Han menar dock att "det finns någonting där", att vi alla har den känslan och att den är riktig. Som en grundtanke i sin undervisning framhöll Koestenbaum:

- Det är inte svaren som är det viktiga, utan sökandet, den ödmjukt öppna attityden.

Att det kanske inte finns något svar är ingen ursäkt för att inte söka. Och det finns inget svar såtillvida som tillvaron är en ständig process.

På frågan om personlighetens utveckling finns dock ett svar - eller en väg. Det är kärlek.

- Vi behöver varandra, sa Koestenbaum. Men vi är rädda för att erkänna detta inför oss själva och inför andra. Och han tillade allvarligt:

- Om du är med en människa i kris, lämna henne inte i sticket! Du får inte ens dö. Du kan vänta med att dö om du har en viktig medmänsklig uppgift att fylla!



Marilyn Ferguson:

Vi blir allt fler som andas tillsammans

Vetenskapsjournalisten och författaren Marilyn Ferguson är en positiv och entusiastisk observatör av det nya itiden. Hon ger oss "goda nyheter" - hennes budskap är att människans möjligheter är stora. Hon har en vision av en mänsklighet och en värld i förvandling - och förvandlingen har redan börjat.

Om sig själv säger hon, sedan hon fördjupat sig i de nya idéerna: "Jag blir aldrig densamma igen!" Hon har karakteriserats som "en virvelvind av nya tankar, informationer och aktiviteter - ett helt 'network' i sig själv: ena dagen i Los Angeles, följande två dagar i Denver, veckoslutet i Houston. . .".

1976 sa hon att "någonting anmärkningsvärt är på väg. Det rör sig med förvånande hastighet." Hon talade om "rörelsen som inte har något namn". Men 1980 menade hon att det kanske var dags att sätta ett namn på denna rörelse. "Jag kallar den nu the aquarian conspiracy (konspirationen i vattumannens tidsålder) aquarian eftersom jorden nu astrologiskt sett går från fiskarnas tecken in i vattumannens, och conspiracy eftersom det latinska ordet conspirare betyder 'att andas tillsammans'." Men konspiration betyder framför allt sammansvärjning, eller - i detta fall - samarbete, dvs arbete tillsammans för att sprida de nya idéerna och förvandla världen genom en ny medvetenhet.

Marilyn Ferguson berättar om Kalifornien som ett laboratorium för den nya tidens transformeringar. Konspirationen har från början fått sin näring från Kalifornien. Människor från Boston-Cambridge-området, New York, Washington, Denver, Minneapolis, London och hundratals mindre städer besöker Kalifornien gång på gång för att få stöd och inspiration.

För övrigt betyder new age-publikationer av olika slag, föreningar, självpublicerade böcker, teatrar, små radiostationer en hel del för att förmedla nya dimensioner av vår verklighet - andra dimensioner än dem som beskrivs av TV, de dagliga tidningarna och radion.

Västerlandet befinner sig vid en vändpunkt, anser Marilyn Ferguson. Och många är medvetna om detta. De nya idéerna är revolutionerande, och revolutionen, som konspiratörerna talar om, är inte något i framtiden, utan något som sker i vårt dynamiska nu. Det nya, som kommer, är en ny kultur, ett nytt samhälle med ett nytt slags människor. Kriserna i vår tid innebär inte ett nedbrytande utan i stället ett genombrott till det nya samhället. Sökandet efter nya vägar är utbrett över hela världen.


Din röst kan vara avgörande.

- Det var en gång ett lilleputt-folk som hotades att krossas av en annalkande elefant. Förskräckelsen var stor. Folket visste att elefanten inte skulle se dem. Då samlade de sig till rådslag och sa: Kanske om vi alla skriker riktigt högt på samma gång, så hör han oss! Och så gjorde de det. Men hur de än skrek, så märkte de att elefanten inte hörde. Då var det någon som kom på att en liten pojke saknades. Han hade gömt sig i en garderob. Man hämtade honom, och så skrek alla igen, nu med ytterligare en röst. Och se! Nu hörde elefanten! Den sista rösten gjorde att styrkan på ljudet översteg den gräns där elefanten kunde uppfatta det. Det räddade livet på alla.

Detta är en av de historier som Marilyn Ferguson gärna berättar för att få människor att lättare förstå vad hon menar.

- Världens utveckling gäller dig! Och du kan påverka den! Alla människor är viktiga, och kanske just du är den som, i likhet med den lilla pojken i sagan, är utslagsgivande! Hur kan du låta bli att engagera dig?


Nya tidsålderns människor "andas tillsammans"

Marilyn Ferguson är en av de mest verksamma och framträdande personerna i världen just nu, när det gäller att väcka människor till insikt om den tid vi lever i, om dess faror, men också, och framför allt, om dess möjligheter. Marilyn är en mycket positiv "profet". Hon tror att vi kommer att styra utvecklingen till det bättre. Vi kan göra det, om tillräckligt många av oss låter sig styras av kärlek. I sin bok The Aquarian Conspiracy,1980 (Mot en ny tidsålder, 1982) redogör hon för vad som är på gång. Med "konspiration" menar hon något positivt. Ursprungligen betyder ordet, som nämnt, "att andas tillsammans". Och det är vad som händer nu, enligt vad Marilyn och många med henne menar, att vi börjar andas tillsammans, dvs. runt om i världen, oberoende av varandra, vaknar allt fler människor till insikt om sitt ansvar för sig själva och för världen. De återfinns i de flesta alternativrörelser, de arbetar för freden, för miljön, för jämlikhet, de sätter sanning före prestige och inre utveckling före karriär och materiell vinst, de strävar efter ett direkt andligt liv, inte "andrahandsupplevelser via färdiga religioner" som Marilyn uttrycker det. De vill inte tro, de vill veta. Dessa människor vänder sig till den moderna naturvetenskapen för att få hjälp med sin verklighetsuppfattning, en vetenskap som inte hittar någon minsta materiell beståndsdel, utan alltmer kommer fram till en syn på verkligheten som liknar de gamla andliga mystikernas, att allt är ett och något icke-materiellt. Mycket i new age handlar om nya vetenskapliga rön. Även förekomsten av ett högre medvetande, som vi alla har del i och som vi kan använda oss av mer och mer vartefter vi utvecklas, börjar erkännas inom vetenskapen. Intuitionen hör dit. Den är ett slags kanal mellan det högre medvetandet och vårt dagsmedvetande. Och vi kan träna upp den genom att lyssna inåt efter ledning.

Fenomen som telepati, klärvoajans och liknande kommer inte att betraktas som övernaturliga i framtiden, tror Marilyn och stöder sig även här på vetenskaplig f orskning. De paranormala egenskaperna kommer att utvecklas alltmer. Människan har oanade inneboende möjligheter. När vi nu säger att paranormala fenomen strider mot naturens lagar, borde vi i stället säga att de strider mot vad vi hittills vet om naturens lagar.

Allt detta nya, som håller på att ske inom new age, anses av många vara lika revolutionerande som på sin tid upptäckten att jorden var rund. Vi lever i en tid av paradigmskiften, dvs grundläggande förändringar i vår verklighetsuppfattning. Paradigm betyder mönster. Termen har lanserats i vetenskapligt språkbruk av Thomas Kuhn, som också framhållit det motstånd som alltid reses mot det som är nytt. Vi vill leva kvar i det invanda, i vår trygghet, även om den är en illusion.

- Men det finns ingen sådan trygghet, inget beständigt, säger Marilyn Ferguson. Paradigmskiftena tar aldrig slut. Livet är en ständig process, ett föränderligt skeende. Den enda tryggheten är att lära sig leva med föränderligheten - samt, även, tryggheten i känslan att vara på rätt väg.

Hon tar också upp medicinska frågor. Även om det alternativa tänkandet hunnit långt inom det medicinska området, finns där mycket att göra. Läkarorsakade sjukdomar - som beror på fel mediciner, biverkningar m m - är ett stort problem idag. Men allt fler människor tar sin hälsa i egna händer, och alltmer ökar övertygelsen att själslig och kroppslig hälsa hänger samman. Man börjar förstå att man ska gå till roten av sjukdomarna i stället för att behandla symptomen, och man börjar förstå att använda naturlig läkekonst.

De "nya", medvetna och ansvarsfulla människorna är de som kan räknas in under paraplynamnet new age, vare sig de vet om det eller inte. De är inte färdiga och inte bättre människor än andra, men de har slutat att blunda, gett sig in i processen och söker svar. De trevar sig fram.

- Alla de olika nya terapiformerna och metoderna för tankekontroll och självutveckling kan vara steg på vägen, med positivt värde. Snedsteg i form av andligt högmod, övertro på en teknik eller en lära, får ses som naturliga, övergående misstag.

En del rörelser för självutveckling har verkligen åstadkommit konkreta resultat, framhåller Marilyn. Inom EST, Erhard seminars training, som är mycket populär i USA och fått många att uppleva en ny mening med sitt liv, har man startat ett projekt för att få slut på världssvälten. 750 000 människor i ett stort antal länder är engagerade i projektet. - När man ändrar sig i sitt inre, så syns resultatet utåt!

Marilyn tror att sådant filantropiskt engagemang förvandlar deltagarna själva, och ger dem en mening med sitt liv, lika mycket som det hjälper de fattiga ländernas folk. - Tron på att man själv kan göra något är för övrigt genomgående bland "den nya tidens" människor.

De nya, medvetna människorna skulle kunna jämföras med de outsiders som i alla tider funnits, de som insett saker före massan och som varit kreativa. Nu hoppas Marilyn att tiden är inne för dessa outsiders att bli så många att de kan stödja varandra och samverka. Planeten jorden behöver dem.

De nya människorna i "the aquarian conspiracy" utgör ingen vanlig rörelse, säger Marilyn. Deras budskap går från själ till själ snarare än från mun till mun. Den rörelse man ändå möjligen kan tala om, skiljer sig från andra rörelser och ideologier på många sätt. Man vill t ex inte ha makt utan snarare ge människor makt genom att låta dem finna de inneboende resurser som de alla har.

- Vi måste upptäcka våra dolda resurser, säger Marilyn. Vi måste tänka på ett nytt och kreativt sätt, lämna de gamla mönstren. Både inom politiken och i vårt eget liv sitter vi fast i gamla mönster. När vi märker att de inte håller, har vi ändå svårt att ändra oss. I stället försöker vi de gamla vägarna på nytt, med än större intensitet. Upprustningen som inte löser utan skapar problem, följs av ännu större upprustning - i stället för att politikerna prövar en helt ny attityd, nya framgångsvägar i en orädd, konstruktiv, mer kärleksfull anda. I vår personliga jakt efter lycka genom materiella ting ökar vi också ansträngningarna att på det gamla sättet bli lyckliga med ännu mer yttre stimulans. Men de "nya" människorna söker inåt.

Hur den "gamla" människan fungerar i sitt destruktiva mönster illustrerar Marilyn också med en liten historia:

- Några människor sitter runt omkring en eld en kall natt. De har alla ett par vedträn. Elden börjar falna. Men den rike vill inte lägga sina trän på elden för att han inte vill gynna den fattige. Den fattige vill inte lägga sina trän, eftersom det skulle gynna den rike. Den vite vill inte gynna den färgade, och den färgade vill inte gynna den vite. Så fryser de alla ihjäl, inte på grund av den yttre kylan, utan på grund av den inre kylan.



LEVANDE FÖRETAG IGEN

Tredje konferensen, i Älvsjö

15-17 september 1982 hölls för tredje året i rad en konferens "Levande företag i en ny tid". Liksom i fjol var platsen Älvsjömässan i Stockholm. Och som de tidigare åren hade en imponerande skara nya tidens personligheter från när och fjärran samlats.

Arrangörerna, P&P-gruppen, som med konferensen vill "göra ett optimistiskt inlägg i samhällsdebatten", består av sju personer i fyra samverkande småföretag. Projektledaren Göran Wiklund säger:

- Frågan är om det någonsin i Sverige har förekommit en sådan ansamling av nya tankar och kunskaper om människan, om företagande och om de stora förändringar i vår världsåskådning, som är på väg. Och frågan är om det någonsin blir möjligt igen. Troligen är de här tre dagarna i september unika.

Dessa Levande företag-konferenser, som det kostar nära 3000 kronor för en person att delta i, vänder sig i första hand till dem som är engagerade i framtiden för sina företag, sin kommun eller organisation. Det är i företagsvärlden som konferensens organisatörer vill sprida den nya tidens tankar. Där, menar de, finns mottaglighet för en helt ny filosofi för företag, en filosofi som inte sätter pengar som huvudmål, utan mening och moral.

Mod-Mening-Moral var mottot för årets konferens.

Göran Wiklund sa i sitt inledningsanförande:

- Vad som hittills gjorts för att lösa kriserna i världen kan liknas vid att flytta däckstolarna på det sjunkande Titanic!


ANDLIG PRÄGEL

Konferensen hade en andlig prägel - även om man inte gärna talade i religiösa termer. Den hade en stämningsfull sång, "The song of the soul", med klar andlig ton och text. Den spelades flera gånger tillsammans med visning av mycket stämningsfulla och skickligt fotograferade naturbilder av Dietrich Müller. Alla de ca 400 konferensdeltagarna sjöng med - och inlevelsen tycktes större för varje gång.

Det fanns också ett vilo- och meditationsrum, eller "rum för avkoppling och eftertanke", som det kallades.


CAPRA

Bland det intressantaste inom new age-tänkandet är de paralleller som dras mellan mystik och fysik.

Vi har hört religiösa mystiker tala om alltets helhet: Gud finns i allt och är allt, allt hör samman i en enhet. Nu börjar naturvetenskapsmän tala på ett snarlikt sätt.

En helt ny världsbild håller på att växa fram. En av de mest kända företrädarna för denna är den amerikanske fysikern Fritjof Capra, författare till "Fysikens Tao" och "The Turning Point". Han var en av huvudtalarna på konferensen.

Kvantfysiken, som sysslar med att leta efter den minsta materiella partikeln, hittar den inte. Man finner bara energi, en ständig process, en evig rörelse. Dessutom upptäcker man att allt hör samman med allt, att allt påverkar allt annat och att verkligheten inte är att likna vid en mekanisk process utan snarare vid en stor intelligens.

- Har då vetenskapen bevisat "Gud"? frågade jag Capra.

- Låt mig säga att ingenting pekar i motsatt riktning, svarade han.

- Vad skiljer då vetenskap från religion?

- Den direkta upplevelsen!

Capra talade inte bara om fysikens nya hisnande idéer om tillvaron som en "tänkande" process, utan också om hur vi måste bli mer medvetna och ansvarsfulla, leva ärligt, småskaligt och resurssnålt. Han talade mycket om betydelsen av att vi utvecklar mer av de kvinnliga kvaliteterna, som anses vara bla just helhetsuppfattning och känsla. Han talade om intuition och ödmjukhet. Vetenskapen, menade han, står inte längre i motsats till en andlig livsuppfattning - den stöder den. Han talade om att en ny uppfattning av verkligheten kan ta oss ur våra kriser och nämnde det militära som ett uttryck för den gamla och maskulint präglade verklighetsuppfattningen och som ett totalt bortkastande av energi.

Sverige hyllades både av Capra och andra utländska talare som ett land som kommit långt på medvetandets väg.

Capra uttryckte också sin uppskattning av hela konferensen och initiativtagarna till den.

- Jag tror inte att en konferens av det här slaget är tänkbar i något annat land än Sverige, sa han.


ROBERTSON, HARMAN, OGILVY

Bland talarna på konferensen fanns James Robertson, tidigare ekonomisk rådgivare åt brittiska regeringen och författare till "Det sunda alternativet". Han talade om en djupare syn på arbetet: Vi måste skapa ett samhälle där alla får möjlighet att bidra med något nyttigt och där alla har ett meningsfullt och utvecklande arbete.

Willis Harman, socialvetenskapsman och känd framtidsforskare, författare till "Framtiden - en ofullständig vägledning", talade i samma anda som Robertson om att företagen får nya uppgifter i ett samhälle med förändrade värderingar. Det kommer inte främst att gälla för dem att producera varor eller tjänster för att få så hög avkastning som möjligt på gjorda investeringar, utan framför allt att tillhandahålla meningsfullt arbete åt de anställda och att positivt bidra till den globala utvecklingen.

Framtidsforskaren James Ogilvy sa att företag måste börja visa mänskliga egenskaper, förmåga till etiskt tänkande, medkänsla o s v. Han menade att när de primära materiella behoven är tillfredsställda, strävar människan efter mening. Så har också redan börjat ske. Det finns t ex en klar tendens att människor frivilligt börjar leva ett enklare liv till förmån för helheten. Så måste också framtidens företag göra, menade Ogilvy.

Bland talarna fanns också bland andra psykologen Jean Houston, T'ai Chi-mästaren Al Huang, läkaren inom holistisk medicin Bengt Stern, författarna Ingrid och Rune Olausson, ekonomerna Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog, fysikern Jens Tellefsen, företagskonsulten Ulla Sjögren, idéhistorikern Karl-Erik Edris och författaren Gottfried Grafström. De hade alla positiva bidrag till bilden av en ny tids möjligheter.




LEVANDE FÖRETAG IGEN

Fjärde konferensen, i Sunne.

Den fjärde årliga konferensen "Levande företag i en ny tid" hölls i september i Sunne. Och spekulationer om den var en spjutspets mot framtiden, ett frälsningsmöte eller ett smart sätt att tjäna pengar på en modetrend surrade åter i luften.

Men arrangörerna räknade inte med någon ekonomisk vinst.

- Det hade varit lättare, sa Tor Lindmark från arrangerande P&P-gruppen, att få mycket folk med ett program av mera konventionellt slag - där man inte utmanar människor att göra det svåraste som finns: byta gamla föreställningar om tillvaron mot nya och börja ändra sig själva inifrån.

Konferenserna "Levande företag" förknippas ofta med new age, den nya tiden, i vilken vi förväntas bli mer upplysta och ansvarsfulla medborgare med själ. De har varje år samlat några av de främsta nytänkarna i världen inom olika områden. Gemensamt för dessa nytänkare har varit att de tagit upp - inte marknadsföring, ekonomisk planering eller hur man bäst skapar behov av den vara man erbjuder, vilket man kunde ha väntat sig av en konferens för företagsfolk, utan i stället "hela människan", som var temat för årets konferens. Föredragshållarna har varit vetenskapsmän, psykologer, beteendeforskare, framtidstänkare. När de varit ekonomer, så har de varit ekonomer av det "alternativa" slaget och talat om helhetssyn, solidaritet och känslor. Signifikativt är att den mest populära av dem alla varit en filosof, professor Peter Koestenbaum från USA, som framfört åsikten att människans djupaste behov är själsliga och etiska och att företagens uppgift inte i första hand är att tjäna pengar, utan att tjäna mänskligheten och dess djupa behov. Med den inställningen skall följa, enligt Koestenbaum, inte bara en verklig tillfredsställelse, utan också en ekonomisk förtjänst - men syftet får aldrig vara att tjäna pengar genom en etisk image. Etiken måste vara äkta. Och framtidens medvetna och "hela" människa kommer, menar Koestenbaum, inte att låta sig nöja med mindre än äkta vara, så något annat kommer inte att gå att sälja.

Vilka är då människornas behov - förutom mat, kläder och husrum? Jo, säger Koestenbaum, och många andra som deltagit i dessa konferenser, det är kärlek, gemenskap, frihet, mod, sanning och en mening med tillvaron.


Frälsning

Att som en kritiker likna dessa företagskonferenser vid frälsningsmöten är kanske inte så tokigt. Vi behöver bli "frälsta" - från materialism, okunnighet, begränsningar, egoism, ångest, kriser av olika slag - till gemenskap, kärlek, gränslöshet, visdom, andlighet och ett rikt liv. Det är dags för oss att bli hela och sanna människor.

Vad som skilde konferensen från ett vanligt frälsningsmöte var att det här inte var fråga om att tro, utan om att försöka veta. Det var inte fråga om att hålla fast vid en fixerad livsåskådning, utan om att vidga kunskapen, spränga gränser och lära mer om verkligheten bakom sådana begrepp som nya tidsåldern, paradigmskifte, helhetssyn, människans inneboende stora resurser och alltings enhet.

- Och allt detta har med affärslivet att göra, menade arrangörerna Jan Boström och Tor Lindmark. För vi är först människor och sedan affärsmänniskor. Och ett företag är som dess människor - liksom världen är sådan som människorna gör den till.


Allt är en enhet

Det talas i New Age-kretsar om mänskligheten som "en familj". Och detta är inte bara ett flumuttryck hos new age-frälsta, utan det kan hända att vi verkligen alla står i en immateriell förbindelse med varandra. Ett av skälen att tro detta är kvantfysikens upptäckter. Gary Zukav, författare till boken "De dansande Wu Li-mästarna", som är en översikt av den nya fysiken, talade på konferensen om kvantfysiken och dess följder för vår verklighetsuppfattning. Enligt Zukav är den mest betydelsefulla följden att "separata enheter" förmodligen är en illusion och att universum i själva verket är en sammanvävd, odelbar helhet, som söker balans inom sig själv.

Astronauten Edgar Mitchell, som steg ned på månen 1971, berättade om den starka andliga upplevelse han fick när han under återfärden till jorden såg "den lilla blå kulan", hans hem, där så mycken meningslös strid pågår.

- Jag visste plötsligt i ett svindlande ögonblick, sa Mitchell, att jag var en del av universum, en del av allt. Det var en upplevelse som kom att förändra mitt liv - även om jag tidigare varit intresserad av existentiella frågor, och även om det faktiskt tog fem år innan jag verkligen gav mig själv tid att känna efter vad jag egentligen upplevt i rymden.


Ironi

Trubaduren Stefan Demert stod för underhållningen på konferensen. Det var en underhållning med mening. Med sina ironiska visor träffade han mitt i sanningen. Bland annat sjöng Stefan:

Jag är en flummare
jag är mycket dummare
än du.
Jag är en charlatan
jag är en konstig fan
hu!
Jag tror att allting styrs
av en logisk lag.
Jag tror att människan är mera
än ett matintag...

Arrangörerna Tor Lindmark och Jan Boström medverkade själva med en programpunkt, "Att leva sin idé", om hur man vågar förverkliga det man tror på, men vanligen bara drömmer om.

Årets konferens hölls på Hotell Selma Lagerlöf i Sunne. Den var uppdelad i tre likadana omgångar med cirka hundratalet personer i varje. Avsikten med uppläggningen var att skapa en personlig atmosfär och ge de tre dagarna karaktären av en utvecklingsprocess. Deltagarna var också samlade i grupper på omkring sju personer som intog måltiderna tillsammans och träffades för att diskutera sina upplevelser.


Läs mer om konferensen i Sunne!


Till sidan 1!




www.sokaren.se/INDEX343.HTML