Det finns 8 stycken. Fyra
stora och fyra små. De stora är Samhain (Halloweén)
31 Okt, Imbolc (Candelmass) 1 Feb, Beltane 30 April och Lammas (Lughnasadh)
30 Juli. SAMHAIN, ALLA HELGON ELLER HALLOWEEN (ca. 31 oktober) Detta är det hedniska årshjulets nyårsafton. Den här tiden börjar vid Samhain, vår Alla helgon afton, som inleder den keltiska vintern och det nya året. Det var då som boskapen hämtades hem från beteskullarna av herdarna och man trodde även att förfädersandarna kom tillbaka, darrande av köld, för att välkomnas av sina släktingar. Fester hålles för att hedra de döda. I voudon kulterna på Haiti så vallfärdar kvinnorna till kyrkogårdarna för att dansa erotiska och ibland riktigt vulgära danser ackompanjerade till trummor och iklädda i svart och purpur för att låta sig bli besatta och hedra kyrkogårdarnas ande/Loa Baron Samedi, han framställs som ett lik eller skelett klädd i frack och hög hatt. När den erotiska dansen bland gravarna nått sitt kulmen brukar Baronen framträda och med i sitt följe kommer dödens andar. Detta är av naturliga skäl en tid för hem och hushåll, för äldre familjemedlemmar och för frågor som rör dödlighet, naturens cykler och avslutningar som banar väg för nya projekt. Det är även en tid för traditioner och hemligheter. Denna natten sägs vara den natten då ”hinnan” mellan de levandes värld och de dödas värld ska vara tunnast. Det kan vara lämpligt att jobba medialt denna natten, jobba med de döda i nekromantiska ritualer etc. Den här högtiden varar ungefär från solnedgången den 31 oktober till solnedgången den 2 november, den innebär att sommaren avslutas och den markerar det keltiska årets början, nyårsafton. Kelterna trodde att familjens döda skulle välkomnas tillbaka vid denna högtid, speciellt på Allhelgonaafton. Det var även en tid då man kunde se in i framtiden, särskilt när det gällde kärleksfrågor. Gravhögar på Irland och i andra keltiska områden som Wales och Bretagne öppnades och lystes upp av facklor som fästes på väggarna så att de döda skulle hitta ut. Man lade ut mat på härden till dessa spöken och från den dagen hölls en eld brinnande både för de levande och de döda utan uppehåll till den verkliga vårens första dag som markerades av vårdagjämningen kring den 21 mars. I Japan öppnas även där gravar och skeletten görs fina och man offrar mat till sina döda förfäder på kyrkogårdarna. I nutida katolska länder är Allhelgonahelgen i början av november en tid för glädje och familjeminnen. Kelterna ansåg att ön Mont St Michel, i norra Frankrike, att detta var de välsignades ö och en legend berättar att det var en samlings-plats för döda själar. På Allhelgonaaftonen bar man masker och förklädnader; isynnerhet de personer som inför vintern återvände till sina familjer från herdehyddorna i bergen. Maskerna bars för att inga onda andar skulle känna igen människorna och trolla bort dem. Ansiktena målades svarta med sot och kläderna vändes ut och in. Man tillverkade ljuslyktor som skulle föreställa huvuden av sockerbetor och satte dem i fönstren för att skrämma iväg onda andar (i Amerika började man istället använda pumpor). Det tända ljuset inuti betan eller pumpan är ett minne av Halloween-eldarna. I Storbritarmien har Bonfire Night den 5 november ersatt Halloween-eldarna som fortfarande brinner klart denna kväll på Irland och i delar av norra Europa. I förkristen tid ägde det stora höstblotet rum i slutet av oktober. Det är möjligt att mårtensgås den 11 nov med sin svartsoppa kokt på blod är ett minne av denna offerfest. Påven Gregorius den store varnade redan på 500-talet för det hedniska mårtensfirandet. Mårtendagen har fått sitt namn av helgonet Martin av Tours. Alltifrån antiken berättar folktron om "den vilda jakten", som lika osynlig som skrämmande drog fram genom höstmörkret. Det var de osaligas andar - menade man - som färdades på detta sätt utan rast eller ro. I Norge kallades detta spöktåg oskoreien, i Sverige Odens jakt. Denna folktro gav kyrkan anledning att år 998 förklara den 2 nov för alla själars dag .I våra dagar firas den hos oss under namn av alla helgons dag den 1 nov. Efter andra världskriget har seden att den dagen sätta levande ljus på de bortgångnas gravar blivit mer och mer allmän. Enligt en myt färdas vid julmånadens inträde gudinnan Fröja (troligen även kallad Lusse) omkring i en vagn förspänd med katter; en lussekatt är ett bröd som föreställer en vagn med fyra hjul. Det kristna helgonet Lucia har endast namnet gemensamt med denna tro. Namnet Lusse förde hos allmogen tanken till ordet lus, och därför menade man att Lusse drog omkring lussenatten (årets längsta natt) med ett stort luslass (lussefärden) och stjälpte av lösshögar vid gårdar som inte respekterade hennes befallning att den natten "inte brygga, inte baka, inte stora eldar hava". I Västsverige skulle man till Luciadagen ha tröskningen avklarad, hästarna vinterskodda, kolmilorna utrivna och julgrisen slaktad. Den dagen måste man vara tidigt uppe så att man hann med de sista sysslorna. Till tack fick man "tre frukostar före dager", en sup av lussebrännvinet och en kopp kaffe serverad av en Lucia (lussebrud) som bar en krona med levande ljus. (I socknen Lane-Ryr i Bohuslän skulle man ha fött ett s k oäkta barn för att få bli lussebrud, något som också kan visa på ett samband med fruktbarhetsgudinnan Fröja.) Denna sed, snabbt spridd via massmedierna på 1930-talet, har blivit en av vårt lands mest uppskattade förjulsseder Förr släckte man
alla eldar på Irland på Allhelgonaaftonen och de kunde bara
tändas igen med en ceremoniell eld som druiderna hade tänt
på Tlatchga, nuvarande Hill of the Ward Nedan kommer ett förslag på en halloween meditation (som är influerad från vår egen nordiska tradition): Hel meditation Uppsåt: Att avlägga
sidor hos sig själv, som icke är önskvärda, i en
alkemisk process. Om Hel Hel, dödsjätteinnan
och dödsrikets härskarinna, det tredje av Lokes ”monsterbarn”
med Angrboda. ”Hel” säger Snorre Sturluson, ”henne kastade Allfader
ner i Nifelheim och gav henne där väldet över de nio
världarna, så att hon skulle utskifta alla boningar boningar
åt de till henne sända, vilket är folk som dött
sotdöden eller av ålderskrankhet. Där har hon en stor
bostad inom mäkta höga gärden med en väldig grind.
Eljudner heter hennes sal, Hunger hennes fat, Svält hennes kniv,
Gånglater hennes träl och Gånglättja hennes piga.
Fallefälla tröskeln in till salen; Dödsbädd heter
sängen, Skrudskräck dess sängförhänge. Hennes
kropp är halvt blåsvart, halvt vanligt hudfärgad: därav
är hon lätt igenkänd, och hennes blick är nedåtvänd
och grym.” Gräns mot Hels rike bildar floden Gjöll: över
den leder den gyllene Gjallarbron, bevakad av Modgunn. Hel grinden gnisslar
skärande av rost. I Hels rike talas ett särskilt språk,
allvismal, och där gal en sotröd hane. Guidad meditation Du ska nu ner till Hels
rike och dö den andra döden. Du är nu tillbaka i Midgård,
skicka runt bägaren och utför reningsritualen (sök på
vårt hexikons
sökmotor här om du saknar en reningrituel). YULE-VINTERSOLSTÅNDET (ca. 21 december) YULE-VINTERSOLSTÅNDET, DEN 21:E DECEMBER Vintersolståndet markerar
den längsta natten och den kortaste dagen. På kvällen
före Vintersolståndet tänder man julkrubban och juleljuset
för att välkomna ljuset tillbaka till världen, men det
är också ett utmärkt tillfälle att följa den
gamla traditionen att tillverka en julkrubba. Helgdagen var ursprungligen
en naturlig vilodag i vardagens arbete. Den förkristna midvinterhelgen
kring årsskiftet kom till av samma orsak. I historisk tid var
jordbruket den viktigaste försörjningskällan. När
höstarbetet var avslutat och slakt och brygd för vinterns
behov undangjorda, hindrade snart snö, kyla och mörker det
mesta utearbetet. Då var det naturligt att göra helg. Dagarna
började vid denna tid dessutom bli längre, och detta betydde
början på ett nytt år. Dettas ankomst firade man i
förhoppning, att det måtte bli lika gott som det gamla. För
att detta hopp skulle förverkligas, borde man enligt gammal sed
låta även det nya året inledas med fest och gamman,
ty folktrons regel är, att om bara början är god, blir
fortsättningen likadan. Festen vid midvintern blev både ett
tack till gudarna för det goda man redan fått och en nyårsfest,
vid vilken man med överdåd i mat och dryck ville visa makterna
hur man hoppades att det nya året skulle bli. Blot är den fornnordiska religionens beteckning för dyrkan eller kult, oftast i form av offer. Uttrycket "blota gudarna" avser dyrkan av gudarna, egentligen ett stärkande av dem. Blotet ansågs trygga årsväxt och fred och seger i krig, och dess upprätthållande var en av kungens främsta uppgifter. De viktigaste offerdjuren, vilkas kött kokades och åts vid blotet, var häst, svin, nöt och får. Offerfesten på vintern, midvinterblotet, var möjligen identisk med den förkristna julen. YULE RITUAL/INVOKATION Plats: gärna på
någon fornnordisk gravröse, skeppssättning eller liknande.
Förberedelse: 1.Gör gärna en renings
ritual innan själva invokationen, ”ljusets torn” är att rekommendera
(se tidigare bullor). Invokation (läses med
mässande stämma): Jag åkallar vinter
demonerna, från Ljusalfheim & Mörkeralfheim, era skapande
och förstörande krafter. Hell Odin! Hell Freja! Hell Heid! Hell förfäders andar! Efter själva invokationen
ger ni era offer gåvor, ni står sedan helt lugnt, tysta
och stilla och känner in de energier som satts i omlopp. IMBOLC ELLER CANDLEMAS (ca. 1 eller 2 februari) Den 2:e februari firar många
nyhedningar ”Brigit's Day”, för att ära den Irländska
gudinnan Brigit. ”Imbolc” (betyder ”i magen” av gudinnan) eller ”Candlemas”som
infaller på Kyndelsmässodagen, som är en kristen tradition
som firas till Jungfru Marias kyrkogångsdag, dagen då hon
genomgick rituell rening i Jerusalem för att tillkännage att
hennes son skulle bli guds son. Men långt innan kristendomen nådde
Västeuropa hölls en eldfest i början av februari, vars
syfte var att förmå vårgudinnan att driva bort vinterns
mörker och ge marken värme igen. För många inom
nyhedendomen firas gudinnans återhämtande efter att
ha givit åt guden. Det är en högtid för rening
och för att välkomna jordens fruktbarhet igen. Bål tändes
eller så tändes ljus i hemmen för att välkomna
våren. Imbolc ritual för att bygga upp ett förtroende Alla blir vi sårade ibland, oavsett om det är på grund av sviken kärlek eller på av någon i familjen eller på arbetet. Även små pikar kan såra djupt. Den här hjälper dig att sakta bygga upp förtroendet på nytt för en person som eller att våga känna tillit i en ny situation. Helst ska du inleda ritualen på morgonen eller precis när det börjar ljusna. Ta en behållare med is eller snö, det går bra med isbitar om du vill utföra ritualen på midsommar eller i ett land med varmt klimat. Lägg några små månstenar eller amnetister i en klar glas- eller kristallskål, täck dem med is och sätt skålen på ett svalt ställe. Gå ut och leta upp tecken på återfödelse som du tar med dig hem och lägger runt skålen. Det kan vara en gren med knoppar eller kanske en kvist som tappats av en fågel som bygger bo eller vad som helst som du uppfattar som ett tecken på förnyelse. Tänd ett ljust färgat Imbolc-ljus. Blått motverkar världsliga svek, rosa är för familjen och grönt är för kärlek. Säg samtidigt: "Brinn, ljus, brinn. Smält bort isen som har stelnat runt mitt hjärta och låt nytt liv flöda." Plantera en basilikaplanta eller några frön som symbol för nytt liv i en keramikkruka och klappa jorden samtidigt som du säger: "Jag begraver smärtan, ilskan, sveket och jag planterar hoppets frön." När isen smälter och det första vattnet börjar synas rör du runt i skålen och säger: "Flyt, vatten, flyt till nytt liv, tillit och lycka." Låt skålen stå tills isen har smält helt. Ägna dig under tiden åt positiva sysslor som att svara på ett brev, gå igenom din budget eller städa och göra fint i en stökig hörna eller garderob. När isen har smält till vatten häller du lite vatten över din planta eller dina frön medan du säger: "Väx hopp, väx, så att min tillit kan bära frukt." Häll ut resten av vattnet i trädgården och släck ditt Imbolc-ljus, skicka ut ljuset till alla som har sårat dig. OSTARA ELLER VÅRDAGSJÄMNINGEN (ca. 21 mars) Denna dagen markerar vårens första verkliga dag. Det är tiden för moder jords uppvaknande (i gudinnan Ostaras skepnad), allt eftersom solen ökar i värme och kraft. Gudinnan Ostara associeras med ägg och påskharen. Vårdagsjämningen infaller när ljuset och mörkret balanseras mot varandra, natten och dagen är lika långa. Det kan symboliskt vara av värde att balansera (månen är i vågens tecken) upp sina sidor inom sig själv under denna dagen/natten (anima & animus, yin & yang, ljus & mörker etc.) genom exempelvis meditationer, eller göra fertilitets riter, påbörja nya projekt, sätta sina frön, antigen växtfrön, plantor eller så sina magiska frön som ska spira och växa till sig. Hedniska vårritualer som att måla ägg, har överlevt till vår tid genom att överföras till påskfirandet. Vårfrudagen
var en gammal märkesdag. Då "bar tranan ljus i säng",
varför man från den dagen ända till Mikaelidagen (den
29 sep) inte fick arbeta vid lyse utan reda sig med dagsljuset. I Västsverige
skulle man springa trana, dvs barfota löpa en runda kring stugan
för att garantera god hälsa och god skörd. Förslag på en alkemisk ritual för att balansera ditt jag eller Daemon (kan utföras ensam eller i en grupp): Denna meditationen kan ses som en övning som korresponderar i kabbalans avgrunden icke sefira, den dolda Daath, vilket betyder kunskap. Bron i avgrunden mellan de två sefirots; Tiferet (skönhet), kliffots: Thagirion, och Keter (skapelsens krona där allt kommer ifrån och återvänder), kliffots; Thaumiel, i den kabbalistiska mittpelaren. Daath är bron som gör att vi kan uppnå det högsta andliga. Daats engergicentra ligger i halsen, chakra namn visuddhi. Tiferet i hjärtchakrat-anahata och Keter i hjässchakrat-sahasrara. Mer information om de olika kabbala och olika chakran finner du här. Tillbehör: ett vitt och ett svart ljus på ditt altare samt; papper & penna, bakgrunds musik ex. Danzigs ”Black Aria”, två pentagram, ett ”rättvänt” och ett ”upp och nedvänt” på altaret, rökelse: salvia, ev. några frön eller växter på altaret. Sätt dig ner framför
altaret och meditera lite på egenskaper hos dig själv som
du vill ska tyna bort och andra egenskaper som du vill stärka eller
ta till dig. Välj bara sånt som verkligen känns angeläget
för dig. Under ca. 10 minuter. 1 MAJ, BELTANE ELLER WALPURGISACHT (ca. 30 april) Vid valborgsmäss, den 30 april, drog man i byarna ihop dessa kvisthögar jämte annat skräp till ett stort bål, som man på kvällen satte eld på. Under dans kring elden ropade och skrek ungdomen, medan de äldre fyrade av sina muskedunder eller blåste i horn för att med ett så präktigt oljud som möjligt skrämma iväg varg och andra odjur från trakten, så att kreaturen utan risk kunde släppas på bete den 1 maj. I våra dagar avbryts det glada larmet kring eldarna då och då av sång och hurrarop för våren. Valborgsmässoeldarna tillhör Norrland och de östra delarna av Svea- och Götaland. Den första uppgiften om dessa eldar är från Bro i Uppland 1711. Valborgsmässan, som fått sitt namn av helgonet S:t Valborg, har fått sin särskilt festliga prägel av att den inföll kvällen före första maj, arbetarrörelsens traditionella demonstrationsdag. Förr hade bönderna på många håll den 1 maj gemensam syn av byns hägnader, så att de var i gott skick då kreaturen släpptes på bete. I Skåne och grannlandskapen drog ungdomen omkring för att sjunga maj i by och tigga ägg till ett kalas under den stundande pingsten. I Västergötland gav sig drängar och pigor om pingstaftonen ut i markerna och firade helgen med dans och lek tills solen gick upp. Stadsborna hälsade våren med att fira gökotta ute i naturen med mat, dryck och dans. Walpurgisnacht- En tysk festival,
döpt efter St Walburga, som firas den 1 Maj för att skrämma
bort osaliga och oknytt med stora brasor. Notera sambandet med Beltane.
MELEZ! Jag åkallar eldens väsen, dess nedbrytande kraft och uppbyggande makt! Låt oss resa oss likt en fågel Fenix upp ur askan, som en stark och ny människa. Vi åkallar den
kreativa makten! Vi hälsar en ny
och fruktbar vår och en ny gryning i våra liv!
Vi kallar (du kan välja dina egna väsen/gudar/gudinnor/egenskaper också): Den Behornade, Surt, Eldtursarna, Pan, Odin, Freja, Frej, Leviathan, Asaroth, Dionysos, Bast, Isis, Kali, Hecate, Lilith, Hel, Naamah, Eldprana och Muspelheims väsen in i vår cirkel! Må vi vandrare på Drakens stig alltid vara starka i kroppen, sinnet och själen! Låt alla de som försöker skada oss, själva drabbas tusenfalt! Efter uppläsandet av invokationen bränner magikern/häxan ett pergament innehållande sju önskningar som han/hon vill ska ske (realistiska önskningar) eller sju saker hon/han vill förbättra hos sig själv. Pergamentet slängs därefter på bålet och begären frigörs i lågorna och stiger upp med röken. Avsluta med en eldmeditation
och en firewalking på kolet efter majbålet. Eller
avsluta med en kundalini meditation. SOMMARSOLSTÅNDET, MIDSOMMAR ELLER LITHA (ca. 21 juni) Näst jul var midsommar årets största helg. Den inföll mellan vårsådd och höskörd, och bonden och hans husfolk kunde därför ge sig tid att delta i helgfirandet. Man skulle pryda, maja, hemmen med blommor och grönt, björkar restes vid var dörr, och flickorna lade drömrosor under kudden för att få drömma om sin tillkommande. Gemensamt reste man en majstång och prydde den med högsommarens alla blomster. Majstången har vi sannolikt fått från Tyskland under stormaktstiden, då de tyska förbindelserna var livliga. Redan på 1700-talet restes den vid alla bruk och herrgårdar, och seden spred sig sedan snabbt över landsbygden. Sommarsolståndet är
den punkt vid vilken naturens krafter befinner sig på högsta
topp under årshjulet. På det norra halvklotet så räknades
denna afton till den viktigaste högtiden. Det är dagen då
guden är som starkast (i de flesta traditionen symboliserar solen
guden, manligheten) och efter denna afton börjar guden (solen)
avta och gudinnan växer sig starkare. Druiderna kallar denna afton
Alban Heruin och inom wicca så kallas den Litha. I kristendomens
betydelse så firar man Johannes Döparens dag. Lugh är den keltiske
ljusguden och solens son. Det här var den första skördefesten
då man tackade jorden för hennes rika gåvor På
iriska kallades festen för Lughnasadh och firades till minne av
Lughs begravning. "Loafmass", "brödmässa") var säkerligen
det medeltida kristna namnet för dagen då brödlimpor
bakades av den första sädesskörden och lades på
altaret för all symbolisera den första frukten. Det ansågs
föra otur med sig att skära av det sista knippet säd
eftersom det symboliserade sädesguden som villigt offrade sitt
liv för att cykeln med liv; död och återfödelse
skulle fortsätta. Skördefolket kastade iväg sina skäror
efter att ha skurit av det sista knippet så att ingen skulle veta
vem som hade dödat sädesguden. Det påstås att
den engelske kungen William Rufus begick rituellt självmord under
en jakt den 31 juli 1100 för att han var ofruktsam. En Lammasritual för att Komma till Rätta med en Orättvisa Du kan ha utsatts för orättvisa i ditt arbete, i affärer, hemma eller på det rent personliga planet. Ritualen kan också hjälpa dig att få byråkratins kvarnar att mala lite fortare i viktiga frågor. Ta en skarp gyllene sax eller en vass kniv med gyllene handtag. Skriv ner vad saken gäller på en bit gult papper och skriv dessutom ner dina frustrationer och de största hindren som ligger i vägen för rättvisa. Rulla ihop papperet till en rulle och knyt en lös knut om det med långa gräs strån eller sädesax (vete eller korn) och linda samtidigt in din önskan om en snabb och positiv utgång. Knyt till sist ihop rullen med ett scharlakansrött band. Scharlakansrött är den nordiska modergudinnan Friggs färg. Precis som Cerridwen råder Frigg över almdockor. Om det finns kvardröjande negativitet eller tvivel om ditt problem binder du in det när du knyter det scharlakansröda bandet runt papperet. Skär genom bandet med kniven eller saxen medan du säger: "Låt saken snabbt vidare och få en positiv utgång, så att jag kan bli fri från dess rep." Du kan vara hur exakt eller allmän du vill när du beskriver problemet. Fånga upp säden och papperet på en stor bricka och fortsätt att skära eller riva sönder rullen tills bara småbitar återstår. Släng in högen med
småbitar i ett brasa utomhus eller i en tänd eldstad inomhus
titta in i glöden för att upptäcka bilder av en ljusare
morgondag. HÖSTDAGSJÄMNINGEN ELLER MABON (ca. 21 september) Höstdagjämningen
infaller kring den 21 september när solen färdas över
ekvatorn på sin resa söderut. Dag och natt är lika långa,
därför är det en av de balanserande dagarna, den andra
balanserande dagen är vårdagjämningen som infaller sex
månader senare. I årsberättelsen besegras ljusguden
av sin tvilling och sitt alter ego, mörkrets gud, men den andra
skördens frukter är redan insamlade. Skördemåltiderna
är i sig själva magiska ritualer som ska se till att bordet
aldrig står tomt under de följande månaderna. Mera information finner du här om de olika högtiderna, dock på engelska. Här kan du läsa mera gamla traditioner på svenska, Bondepraktikan från 1875. Denna artikeln har gjorts med inspiration av material hämtat från b.la. böckerna: "Häxkonst och trolldom" av Francis X King, "Wicca the old relgion in the new age" av: Vivianne Crowley, "Celtic magic" av D.J. Conway och med hjälp av "Allt du behöver veta om magi & ritualer" av: Cassandra Eason. Samt med egen gudomlig inspiration av mitt alter ego (daimon): Patrik Carlsson. Copyright: PC Till toppen
|