EN
SVENSK SPÖKGUIDE
Här följer
det en liten guide om olika platser i Sverige där det rapporterats
att det spökar. Har du något att komplettera guiden med?
Skriv in till oss om "länet","platsen",
"bakgrund" och en kort och koncis beskrivning av fenomenet. Till länens
meny direkt här
Har
du sett grå damen, den svarte ryttaren eller en gruvlig best
till hund med glödande ögon stryka runt huset kring midnatt?
Eller åkt med silvertåget till stationen som inte finns?
Då är du inte ensam.
I medeltidborgar och Stockholms tunnelbana, gamla bryggerier och moderna
hotell, i kvarnar, skogar och tjärnar. överallt bultas,
knackas och hånskrattas det. –Ingen har hittills kunna bevisa
att spöken inte finns, säger Solveig Almquist, religionhistoriker
och ”spökdoktor”, kanske världens första. 1984 dokterade
hon på avhandlingen ”Gengångarföreställningar
i svensk folktro ur genreanalytisk synpunkt”. Själv har fler
övernaturliga upplevelser. –Ett grönaktigt (ekoplasma?)
sken syntes på dörren sent en kväll till mitt sovrum.
När jag gick närmare upplöstes det och tonade bort.
Just då hade en bekant till familjen begravts. Det var en äldre
dam som hon inte ens sett, inte ens på bild. Senare visade man
Solveig ett foto på den döde och hon kände direkt
igen henne från uppenbarelsen på dörren. –Några
liknande fenomen inträffade i min barndom. Vi var på väg
till skolan och framför oss gick den gamle biologiläraren.
Men det var något som ej stämde. Min kamrat utbrister ”Men
han är ju död”. Då försvann gestalten plötsligt.
–När jag var tolv år såg jag en granne som stod i
fönstret och vinkade. Samtidigt körde en likbil fram till
deras hus. Hans fru har tydligen dött, tänkte jag. men dagen
därpå fick jag veta att det var mannen de kommit för
att hämta. Solveig är inte särskilt rädd för
gengångare, men man ska ha respekt för de döda, säger
hon. En påhälsning från andra sidan är ju skrämmande
och oroväckande.
-Ofta har gengångarna något ouppklarat i sitt liv som
håller dem kvar. Ibland vill de berätta något för
oss efterlevande. För att få ett slut på spökerierna
kan man tilltala den döda, fråga: ”Vad vill du?” Förr
var det vanligt att präster läste bort osaliga andar med
en speciell svartkonstbok. Varje tid och kultur har sina egna gengångarföreställningar.
På vikingatiden var gengångare återuppstådda
lik, påtagliga fysiska kroppar som kom upp ur graven för
att hämnas någon oförrätt. De var alltid mycket
farliga.
I och med kristendomen och en tro på en odödlig själ
blev vålnaderna mer diffusa dimgestalter som obehindrat kunde
gå igenom väggar och golv. Med riddarborgarna kom slottsspökerna
och vandrande rustningar, under stormaktstiden var de osaliga andarna
stupade krigare. På 1700-talet jagade den nya upplysningsandan
bort en del gammal vidskepelse och gengångartro, men under romantiken
och den religiösa väckelsen på 1800-talet kom spiritism
och seanser på modet. I stället för att fly det okända
sökte man aktivt kontakt med den andra sidan och hoppades få
veta att de döda släktingarna hade det bra.
-I vår egen teknologiska tid har vi fått nya spöken;
UFOn, rymdvarelser, parallella världar, andar som framträder
via radio brus och genom TV skärmar och myten om det silverfärgade
tunnelbanetåget i Stockholm som går till en station i
skymmningslandet med döda själar ombord.
Varje landskap tycks ha sina speciella spöken. På de skånska
slotten vimlar det av vita fruar, grå-och svarta damer. Bohuslän
har sin egen flygande holländare, på Gotland härskar
bysen, di små under jorden och i de norrländska skogarna
är det fortfarande troll och naturväsen som gäller,
kanske beror det på att det är en av Sveriges enda riktiga
vildmark, där dessa väsen ännu inte är bortjagade
av människans hysteri. Den som färdas med båt på
sjön Vättern ska se upp med Sjöfrun som ibland
kan ses dansa på vågtopparna. Får man syn på
henne och talar högt om henne blåser det upp till storm
och båt- och besättning går till botten.
En artikel av: Viveka Lindgren
Din guide
till de mest berömda spökplatserna i Sverige (nu vet du vad
du kan göra på nästa ”halloween”), från söder
till norr…
Välj vilket
län du vill läsa om:
Skåne * Blekinge* Halland
* Småland * Öland
* Gotland * Östergötland
* Västergötland* Bohuslän
* Dalsland * Värmland
* Dalarna * Västmanland
* Närke * Sörmland
* Stockholm * Uppland
* Härjedalen * Jämtland
* Västernorrland * Hälsingland
* Ångermaland * Norrbotten
* Gävleborgs län
Utveckla
bl. a.din mediumitet, auraseende, klärvoajans, spiritualism
m.m. här
Vad är ett spöke?
Läsarnas upplevelser
Skåne
Bäckaskogs slott
Skåne län, Kristianstad. Beläget vid ivösjön
Gammalt kloster, sedemera fästning och därefter sommar ressidens till den svenska och den danska adeln
Karl XV´s häst galloperar i trädgården.
Spöken spm våldgästar vinkällarn.
Damen i spegeln.
Nattliga besök i hotell rummen. För vidare info. Tala med personalen på Bäckaskogs slott.
Häckeberga
slott, söder om Dalby, nära Genarp.
På 1300-talet härskade här en feodaherre som lade
under sig allt större domäner, han hette Helge Gregorson
Ulvstrand, ”Rige Holger”. I sitt övermod red han omkring på
en guldskoklädd häst och kallade sig själv ”Lille kungen
av Skåne”. När den danske kungen fick höra om detta
lät han halshugga den dumdristige feodalherren. Men Rige Holger
kunde inte skiljas från sina ägor, fortfarande kan man
se hans vålnad med det avhuggna huvudet fastsurrat vid kroppen
och irra omkring i slottet. I en närbelägen skogstjärn
spökar hans hustru som blev så förtvivlad att hon
dränkte sig, därför kallas vattnet Fruasjön.
Glimmingehus,
sydväst om Simrishamn.
Skånes mest kända slott och ett nationalmonument bland
svenska medeltidsborgar. Många spökhistorier, sagor och
sägner har frodats bakom de två och en halv meter tjocka
murarna. Både djur och slottsherrar går igen i slottet.
de numera utdöda svartråttorna, en höna med kycklingar
och en stor best till hund dyker upp ur ingenstans på nätterna.
Hunden sägs vara en onskefull slottsherre som ibland tar djurgestalt
(hamnskifte). Tre genoskinliga 1700-talsdamer och en mystisk droska
dragen av sex svarta hästar är andra skepnader som kan visa
sig på Glimmingehus.
Hörröd,
nära Brösarp och Kivik
Vissa augustikvällar kan man få se en svartklädd ryttare
på en självlysande vit häst flyga fram ur Hörrödskogen,
över heden och ner mot havet. Där försvinner den huvudstupa
ner i havet i en virvel av vitt skum. Spökryttaren är ett
varsel om bränder och svåra olyckor, den som ser honom
måste gömma sig snabbt, annars kan det gå illa. Enligt
en 300 år gammal legend är ryttaren snapphanehövdingen
Ulv. Han var en grym och hänsynslös ledare som drev sina
män till vilda härjningar och plundringståg mot traktens
bönder. Till slut fick bönderna nog och omringade snapphanarna
i skogen. det blev ett fruktansvärt blodbad där ingen överlevde
förutom Ulv själv. Han vägrade att ge sig levande utan
störtade i havet med häst och allt.
Krapperups
slott, mellan Höganäs och Mölle.
Varje nyårsnatt vandrar vita frun genom slottet för att
spegla sig i en spegel som finns gömd bakom porträttet av
Nils Gyllenstierna. Faller tavlan i golvet betyder det att någon
ska dö i släkten. Sedan medeltiden ska en förbannelse
vila över Krapperup och vart hundrade år drabbas slottet
av en hemsk olycka. På 1500-talet inträffade ett bestialiskt
mord, på 1600-talet blev en slottsfru vansinnig och ströp
sina drängar och på 1700-talet blev en postryttare rånmördad
utanför slottet.
Trollenäs
slott, mellan Eslöv och Mariholm
Enligt gamla sägner är ätten Trolles stamfar den ondskefulle
hedningen Gunnar Gröpe (gröp=grym) som levde på 900-talet.
De sades att han på nätterna förvandlades till varulv.
Gröpe låg i ständig fejd med trollet Skratte som han
till slut lyckades hugga huvudet av. Därav ättens namn och
vapen – med ett huvudlöst troll på skölden. På
Trollenäs ska både Gröpe och trollet Skratte ha återföddts
i olika gestalter genom århundradena. Gröpe tar oftast skepnaden
av en stor svart hund med lysande ögon som brukar hugga mot strupen,
oftast visar sig hunden nere i källaren.
Menyn
Blekinge
Hjortsberga prästgård, nära Johannishus.
Så hemsökt att till och med hästarna från den
närliggande ridskolan vägrar passera huset. en präst,
komminister Bengt Randolfson, som bott där har berättat
om steg i trapporna utan att någon mänsklig varelse synts
till, dörrhandtag som tryckts ner och böcker som plötsligt
fallit ner från hyllorna. En reporter på platsen blev
vittne till hur dörrklockan ringde oavbrutet trots att det var
tomt utanför dörren. Hunden i huset hade blivit som vansinnig,
rest ragg och huggit vilt i tomma luften. Efter att ha försökt
driva ut andarna utan resultat, stod prästen inte ut längre
utan flyttade ifrån spökgården.
Lindenborgssjön,
Karlshamn
Här vid denna källsjön har det synts barnaspår
som går i snön och sen som helt plötsligt upphör
i skogen. I husen runt sjön har det börjat skakas på
tavlor och lampor, ibland hör man underliga tjut vid sjön
och man kan känna sig bevakad av något slags väsen
som lurar i dunklet i skogen ibland.
Menyn
Halland
Sperlingsholms
slott, vid Nissan.
En mystisk värja från karolisk tid har gett upphov till
åtskilliga spökhistorier på slottet. Den danske amiralen
Peder Tordenskiold duelleade med överste Jacop Axelstael och
dödades av ett värjstick i hjärtat. Amiralens egen
värja hamnade så småningom på Sperlingsholm
där den tillhör en vapensamling. Men värjan lever sitt
eget liv, flyttar sig på väggen och kan börja sväva
i luften. Det är Tordenskiolds hämndgirige ande som tar
den i besittning och de gäster som har flyttat värjan från
dess plats har blivit ihjälstuckna.
Skråckhulta
tid
Den ogudaktiga prästen Hans Mickelsen härjar på vägen
mellan Fridhemsberg och Fara. Han var hatad av bönderna för
att ha dömt en kvinna till döden för häxeri på
1600-talet. Som hämnd överföll sex bönder prästen
en kväll på vägen och slog ihjäl honom. Sen dess
spökar prästen i form av en stor hund med eld sprutande
ur näsborrarna.
Menyn
Småland
Kronobergs
slott, Värend
En romantisk medeltidborg som ligger på en liten holme i Hegasjön,
ruinen har ofta förekommit i romaner och avbildats på målningar
från 1800-talet. För 500 år sedan ska en sorglig
kärlekssaga ha utspelat sig mellan en underskön jungfru
på slottet och en ung präst. De var djupt förälskade
i varandra och gifte sig i hemlighet. Men påven fick reda på
att prästen brutit kyskhetslöftet och bannlyste honom. Hans
unga fru blev så förtvivlad att hon kastade sig ut från
en av slottets torn, Biskopstornet, sjönk ner i sjön och
dränkte sig. Tysta, ljusa sommarnätter syns fortfarande
en vit skepnad vandra på murarna, hon utstöter ett ihåligt
klagorop och störtar i vattnet med ett plask och försvinner.
Vättern
Gåtfulla hägringar dyker ibland upp runt denna sägenomspunna
sjö, en okänd stad kan plötsligt dyka upp på
motsatta stranden och sjöns egen ”sjöfru” syns ibland vandrande
på vågorna. Men att tala om henne är farligt om man
befinner sig ute på sjön. Då kan båten gå
under i en fruktansvärd storm.
Galgön,
i sjön Örken
På medeltiden låg här en avrättningsplats
där brottslingar hängdes. En juninatt varje år återuppstår
de avrättade, de dinglar åter i repen, svarta i ansiktet
och med blodsprängda ögon.
Hultaby
herrgård, vid Emån
Gården är från 1700-talet och i ena flygeln hörs
knackningar och stönanden. Ett ekipage draget av kolsvarta hästar
stannade framför herrgården en natt vid tolvslaget. Sju
svartklädda herrar i höga hattar gick in i huset, kom ut
efter en stund, reste i väg i sin vagn som upplöstes i tomma
intet. Samma natt dog godsägaren.
Menyn
Öland
Kastlösa
prästgård
Bultningar, dunkande och rytmiska slag i dörrar, väggar
och fönster är några oförklarade fenomen som
uppträder i huset, speciellt på tisdagar och fredagar.
Det har hänt att dörrar öppnas av sig själva och
att snöbollar kastats mot fönstren utan att en levande varelse
funnits i närheten. En del tror det är osaliga spöken
från den gamla barnkyrkogården söder om Kastlösa.
Upplevelse på platsen, okänd uppgiftlämnare.
"Det spökar verkligen på Kastlösa. Var där på
konfirmationsläger för inte länge sedan. När vi
kom in i rummet vi skulle sova i, så stod det på sängarna
att det spökade kl.1 just denna dag. Vi brydde oss väl inte
riktigt. 3 timmar senare när vi går in till rummet igen,
då står det dessutom att det är på toaletterna
det ska spöka. När vi väl går och lägger
oss, så hör vi plötsligt en duns från toaletten.
Vi går in och kollar vad det var. Ingenting är rört.
Allt är som förut. Vi struntar i det och lägger oss
igen. Sen helt plötsligt kommer det en duns till. Vi går
förstås dit och kollar igen, dumma som vi är. Och,
trots ett garanterat låst rum, där bara vi var, så
sitter det tandkräm på toaletthandtaget! Hur kom det dit.
Dörren är fortfarande låst . Helt plötsligt börjar
det rycka i garderoberna. Vi försöker öppna men det
går inte. De är låsta! I hallen börjar det låta
konstigt. Det är som rytmiska dunsar, precis som en visa av nåt
slag. de går i samma takt hela tiden, och slutar inte förrän
efter 10-15 minuter. Mern vi bestämmer oss för att gå
och lägga oss igen, vi orkar inte bry oss. Det är ju säkert
ingenting. Rätt som det var, kan jag intyga, som låg närmast
toaletten, så hördes ljudet av en spolning på toaletten.
Alla i rummet låg och sov förutom jag. jag säkerhetskollade
för att se om de inte lurade mig med spöktrick. Men de sov
som stockar, allihop. Jag öppnade toadörren, och där
var toan överfylld med vatten. Jag väckte de andra och de
möttes av samma min som jag. Något stämde inte. Vi
fick upp garderoberna nu, ingenting var där.
När vi vaknade på morgonen, var alla dörrar låsta.
Vi fick inte upp dem. Vi fick krypa ut genom fönstrena. När
jag som siste man kröp ut, såg jag ett svart handavtryck
på väggen bredvid.....precis där min kompis huvud
hade legat...
Detta var Ölandsgårdens största rum på Kastlösa
stiftsgård. Om du åker dit, håll ögonen öppna,
eller somna aldrig...."
Menyn
Gotland
Bysen
i skogen
Gotlands eget landskapsspöke är Bysen. Det är människor
som begått något brott i sin livstid och är dömda
att vandra på jorden i evighet. Bysen är en liten grå
oansenlig gubbe som håller till i skogen, han är inte direkt
elak, bara full i fan och ställer ofta till förtret för
skogsarbetarna, försenar transporterna och välter timmerlass.
Bysen är också skogens och naturens bevarare.
Menyn
Östergötland
Ljungs
slott utanför Linköping
C ca 2 mil utanför Linköping vid Ljungsbro ligger Ljungs slott som
är ett välkänt märke i dessa trakter för de övernaturliga ting som
observerats både i nu tid och förr i världen. Ljungs slott har varit
boplats för von Fersen och Piper släktet. Tiden har satt minen i slottets
väggar. En vis dag varje år kan man höra spädbarns skrik från källargolvet
där det murades in pga att dess mor inte var gift och att det fagra
barnets far tillhörde tjänste folket. Nedanför slottet vid Ljungsjöns
kant kan man se slottsfrun vandra dimmiga vår dagar, Hon var fru till
Axel von Fersen som stenades till döds på Stockholms bakgator under
en av så många oroliga tider i Svea. I slottet finns på andra våningen
ett rum som djur vägrar beträda och även människor säger sig känna
en obehaglig känsla i just det rummet. Ett känt fenomen är mathissen
som går genom slottets 3 markvåningar som av många ansedd leva sitt
egna liv. Många Andar rör sig på slottet ett medium har besökt slottet
och uppskattat antalet till 5st. 4 som trivs med slottslivet och en
som hatar det och "allting" som beträder slottet. Det 5 anses vara
av som man säger den onda sorten.
Brokinds
herrgård, söder om Linköping
Barbro Påle! Barbro Påle! Dessa underliga rop kan höras
på kvällarna kring Tarmsjön nära herrgården
och man har sett ett mystiskt väsen och ett eldsken ovanför
vattenytan. Det är också Barbro Eriksdotter Bielke, även
känd som Pintorpafrun som inte kan få någon ro i
sin grav. Hon bodde på herrgården på 1500-talet,
en hård, sadistisk och trollkunnig kvinna som njöt av att
plåga sina underlydande. När hon var död förde
hon sånt oväsen att man drev en påle genom hennes
kropp för att hon skulle hålla sig i jorden. Men det hjälpte
inte. Barbro Påle fortsatte sina nattliga rundor kring huset.
Ibland sågs hon dansa med den lede själv. För att
äntligen få slut på spökerierna sänkte
man ned hennes kista i Tarmsjön. Då blev det visserligen
lugnt på herrgården, men istället håller
hennes vålnad till nere vid sjön numera.
Ekenäs
slott, Örtomta, öster om Linköping
Slottet har tillhört den Banérska släkten i 300 år.
I källaren ska en elak inspektor en gång ha låst
in en hjonpojke, Nisse, som sedan blev kvarglömd där, källarvalvet
kallas Nisses håla. Den ihjälsvultne pojken sägs spöka
på slottet. Flera personer har försökt öppna
det numera igenmurade valvet för att avlägsna hans lik,
men de har alla drabbats av olyckor eller svåra sjukdomar och
fortfarande finns Nisses kropp kvar i hålan.
Menyn
Västergötland
Falkens
grav, Bondtorp
Här vilar Jonas Falk som dömdes till döden för
rånmord på en postdiligens och halshöggs 1854. Flera
har sett Falkens kropp utan huvud sväva ovanför graven.
Där finns också ständigt nya fräscha blommor,
men ingen vet vem som lägger dit dem.
Ålleberg
Inuti berget finns enligt sägen tolv ryttare från slaget
vid Ålleberg 1389. I sina gyllne riddarrustningar sitter de
på hästarna beredda att störta fram och försvara
Sverige när kriget kommer, då ska de kämpa till sista
blodsdroppen.
Torpa
stenhus, öster om Borås
500-årig gård som tillhör den Stenbockska släkten.
Här ska Gustav Vasa ha friat till Katarina Stenbock, som blev
hans tredje hustru. På gården utspelades en hemsk händelse
för länge sen. En riddare bodde här med sina två
döttrar. Den äldsta hade varit på besök i Danmark
där pesten grasserade. Hennes far, som var en hård och
grym man, misstänkte dottern för att vara smittad. För
att inte pesten skulle sprida sig i huset tvingade han in flickan
i ett rum och murade in henne levande. Nu går hon igen som slottspöket
”grå frun” på Torpa och många har sett henne irra
genom salarna.
Menyn
Bohuslän
Stångenäset
Där finns vikingagravar och på natten har man sett ett
kusligt blekt ljus kring några av dem. En gammal dam från
1800-talet går också över åkern, en genomskinlig
gestalt med vaxgult ansikte. Även en svart sugga med kultingar
kan materialiseras på platsen för att sen lika plötsligt
försvinna. De påstås vara gengångare från
den by som legat just här för hundra år sedan.
Fjällbacka
hamn, Fjällbackafjorden
Vid fjällbackafjorden och trakterna kring Korsön kan man
få se dödseglaren, eller Sotens flygande holländare,
som spökskeppet också kallas. Det är en fullriggare
som med fyllda segel styr rakt mot kusten. Vid relingen syns små
svartmustiga män med röda halsdukar. Just som skeppet ska
ramma klipporna försvinner det plötsligt med ett hånskratt.
Finns det en svartklädd kvinna ombord betyder det otur för
de mötande båtarna. En vitklädd kvinna varslar om
död.
Blomsholms
herrgård, nordöst om Strömstad
En ryttare på en brun häst dyker upp ljudlöst kring
herrgården. Han är klädd i trekantig hatt med plymer,
peruk och generalsgaloner från 1700-talet. Ryttaren kommer ofta
för att varna människor för förestående
olyckor, som man bara kan undkomma genom att följa hans råd.
Ryttaren är den tyska generrallöjtnaden Conrad von Ranck
som bodde på herrgården på 1700-talet. Han såg
sin egen son Claus drunkna i en strömvivel när de seglade
i skärgården utanför Strömsatd. Conrad kastade
sig i vattnet för att rädda honom men båda försvann
i djupet. Därför vill Conrad von Ranck i stället rädda
andra människor från ond bråd död.
Menyn
Dalsland
Håverud,
Dalslands kanal, mellan Dals Långred och Mellerud
Slussvakten släppte en kväll igenom något som såg
ut som en vanlig båt, men när den passerade slussen såg
han att den var halv! Skräckslagen rusade han därifrån
och glömde stänga slussporten i hastigheten. Efter det blev
vakten liggande svårt sjuk, var nära att dö, men tillfrisknade
till slut. Orsaken till sjukdomen var att han lämnat slussporten
öppen och släppt igenom det farliga spökskeppet, i
stället skulle han ha stängt båten inne.
Menyn
Värmland
Hammars
gård, Våse
En av Värmlands få gårdar i sten. Den har sin ”vita
fru” – Sophia Lowisa Soop, som spökar. Hon ägde gården
1704-45 och har beskrivits som ett hår av hin. Hennes vilda
fester där hon drack och slogs som en karl gav gården dåligt
rykte. Även på marknaden i Kristinehamn var hon i slagsmål
där hon fick benet avsparkat och en annan gång misste hon
ena ögat. Trots att hon fick en extra tung stenhäll över
sin grav i Väse kyrka, skrämmer hon fortfarande herrgårdens
besökare med sitt ärriga, enbenta och enögda vålnad.
von
Echstedska gården, västra Smedeby, Kila
Gården är hemsökt sen den tragiska händelsen
på Bengt von Echstedts tid på 1760-talet. Då arbetade
en dräng och en piga där som höll varandra mycket kära.
Så småningom skulle de gifta sig. En kväll skulle
pigan ut och låsa magasinet. I handen höll den stora tunga
magasinnyckeln som sedan skulle hängas på en krok i huset.
Hon var mörkrädd och tänkte på alla gastar som
och mylingar som kunde lura överallt. När hon kom in i farstun
såg hon en vit skepnad i ena hörnet. Pigan skrek och kastade
den tunga nyckeln mot spöket. Men det var hennes äskade
som ville skoja och hade satt ett lakan över sig. Nyckeln träffade
honom i tinningen så han dog. Den sörjande pigan blev tokig
till slut av grämelse och levde inspärrad i källaren.
Sen dess går hon igen och sörjer sin älskade vän..
Svaneholms
slott, väster om Säffle
På slottstrappan kan man se en blek blodlös varelse i svart
dräkt, den unga Sofie Uggla, en vän och älsklig flicka
som gifte sig med sin kusin Leonard Uggla i början av 1800-talet.
Men Leonard bedrog sin hustru med den viljestarka Charlotte Löwenhielm
som han blev blixtförälskad i. Sofie kände sig ratad
och förtvivlad tynade hon bort i ”tvisot” och dog bara 23 år
gammal.
Menyn
Dalarna
Gravfältet
på Sollerön i Siljan.
Detta är Dalarnas största gravfält med 123 gravar.
Här har oförklarliga saker hänt, en del har sett människor
i ålderdomliga kläder dyka upp från intet och sen
försvunnit lika spårlöst. Mitt på fältet
finns en stor gravhög, Vepröset, där en skatt ska finnas
gömd, men den har ingen hittills lyckats komma åt eftersom
makterna ruvar över skatten dag som natt. De som försökt
gräva upp den har skrämts bort av spöken i mansgestalter
kring graven.
Menyn
Västmanland
Ängsö
slott. på Ängsö i Mälaren sydost om Västerås
En puckelryggig dvärg i grå mössa och grå långrock
med skört tar ibland en promenad i slottsparken. Han dog 1744
och var hovnarr på slottet. Anders av Luxemburg som han
hette, var mycket uppskattad för sina visor och anekdoter. Varför
han går igen vet ingen.
Menyn
Närke
Husabergsudde
camping, söder om Askersund
På tordagskvällar lyser en underlig eld över himlen.
Det är känt att en skatt ska ligga nergrävd i området
sen flera hundra år. Alla som försökt leta efter skatten
ska ha blivit tokiga, sägs det. På platsen där den
finns uppenbarar sig ibland tre vitklädda kvinnor och en liten
pojke med svart huvud. De brukar kasta sten och jord på skattletarna
Hotell
Continental, Stora Hotellet och Örebro slott, Örebro
En vandrande vålnad kan man kalla Madame Segelbergs gråklädda
gestalt som först höll till på Segelberska palatset
i Örebro, där hon syntes promenera i alléerna för
att i nästa stund lösas upp i intet som ett dammoln. När
palatset revs flyttade Segelbergs osaliga ande först till Hotell
Coninetal, sen till Stora Hotellet där gästerna störts
av spökerier i flera år. Men det rastlösa spöket
trivdes inte på hotellet och har numera flyttat till Örebro
slott där många har känt igen hennes genomskinliga
skepnad.
Menyn
Sörmland
Ericksbergs
gods, Stora Malm.
Den beryktade Beata von Yxkull (gift med Eric Gyllenstierna), som
dog 1618, var en av tidens mest hatade gårdsfruar. Hon var känd
för sin ondska och det påstods att hon brukade dricka blod
och galla ur en kanna av mauserbjörk (som kan ses på godset).
En dag ska djävulen själv ha kommit och hämtat henne
till helvetet i sin svarta vagn. Sen bar det rakt ner i sjön
intill godset. Efter det återvände Beata till Ericsberg
och får inte ro i sin grav.
Menyn
Gävleborgs län
Det
övergivna Dårhuset i Norrfly (Bollnäs)
Det
vi kommer att skriva nu kommer att låta väldigt otroligt,
men allt som skrivs är dock sant!
Det
räcker bara att titta på det jätte lika huset för
att man dras med.
Man går som i en trans upp emot tomten.
För att komma in så måste man klättra in igenom
fönstret till en av de gamla cellerna som de stackars dårarna
blev instängda i.
I mörker.
En av cellerna har inget fönster och är lika stor som en skrubb...
När
vi var där så tittade vi in i en av cellerna och då
så började vi höra röster, vi blev skit rädda
och hörde två män som klättrade in igenom fönstret
och vi stod som förstenade och då så kommer det en
stor skugga emot oss och den krympte mer och mer och tillslut så
stod det där en katt!
Den var den vackraste katt vi någonsin sett och den släppte
oss inte med ögonen och det var som att den kunde se rakt igenom
oss och vi kände oss trygga på nå vis.
Vi
lyfte ut katten och försökte få den att gå hem,
för att vi ville inte att den skulle gå vilse i huset på
4 våningar.
Vi
släppte katten 100 meter från huset och sprang i sick sack
mellan träden och runt huset innan vi hoppade in igen.
Efter ett tag när vi hade gått runt och tittat på nedersta
våningen.
(Vi
hittade en trappa med en dörr , men dörren var låst
och vi bad att den skulle öppna sig)
Då så hörde vi ett jamande igen och ner för
trappan med den låsta dörren så kom katten igen!
dörren var då lika låst som den alltid hade varit
och hur kom katten upp dit utan att vi såg den.
Flög den kanske eller?
det fanns ju knappast andra vägar upp dit , för dem så
hade vi kollat och alla dörrar var låsta och den kunde
inte ha kommit upp till trappan på annat vis genom den låsta
dörren.
EN ANNAN
GÅNG VI VAR DÄR...
Så
gick vi upp till översta våningen ( via kökstrappan
som vi inte hittat tidigare)
när vi var på översta våningen , så såg
vi två stolar som stod mitt emot varandra , mitt i en tom sal,
där verkade det som om någon hade suttit där många
nätter och bränt värmeljus och vi hittade även en
massakerad död fågel . ( en kaja)
Då
så kommer katten smygande igen och varje gång som vi sa
att vi skulle gå längre så började katten stirra
på oss som att den var besatt, den var besatt av att få
oss att vända och när vi väl sa att vi skulle vända
så började den springa i förväg och skulle vis
vägen ut, precis som att de var något där inne som
den ville skydda oss för, men vi förstod ju ingenting, förutom
att den ville visa oss vägen ut.
Ibland
när man går där i korridorerna mot utgången
så kan man se något vitt som visar sig och försvinner
och röster från de som levde där förut ,
Då får man känslan att bara villa ut och paniken
kommer och man nästan trängs ut i panik.
Menyn
Insänt
av Peter Söderström
Stockholm
Spökslottet,
Drottninggatan 116
Stockholms mest kända spökhus. I huset ska finnas både
nedgrävda skatter och inmurade skelett efter den första
ägaren, och den hiskliga holländske sjörövaren
Han Petter Scheffler, som själv ska ligga begravd här. En
ond man var också en senare ägare, Jacop von Balthazar
Knigge som ska ha ingått förbund med satan. 1796 kom en
vagn med svarta hästar fram till huset. Kusken, som hade både
horn och svans hämtade Knigge som det var avtalat och försvann
i väg bland gnistor och eldslågor. Dessa figurer och även
andra har spökat vilt i rummen, så till den grad att när
en präst kom för att läsa ut spökena blev han
utslängd genom fönstret och bröt benet.
Stockholms
slott
Här huserar två spöken, vita frun och grå gubben.
Gubben ska vara Birger Jarl och spökena brukar visa sig
när någon i kungafamiljen ska dö. I Gustav VI Adolfs
gamla bibliotek har många känt av en osynlig närvaro
som ingen har kunnat förklara.
Skanskvarn,
Gullmansplan
Kvarnen lades ner 1882 och är numera restaurang. Personalen vill
intevara kvar ensam där på kvällen. På övervåningen
har det hörts steg, frasande av långa kjolar och släpande
ljud som av mjölsäckar. Spöket heter Linda och som
var en kraftfull och storvuxen mjölnarhustru på 1800-talet.
En dag råkade hon tappa en 300 kilossäck på sin man
som dog omedelbart. Sen dess går Linda igen i de övre våningarna
och sörjer sin make, men hon är ett fridfullt spöke
som inte vill någon människa något illa.
Stora
Bryggeriets tegelslott, Hornsberg
De som arbetat på kontoret har ibland sett en jättelik
karl dyka upp ur tomma luften. Jätten på Hornsberg har
visat sig för en familj som bor nära bryggeriet och hundar
börjar skälla och resa ragg vid vissa delar av byggnaden.
Det
silverfärgade tåget
På den silverfärgade tunnelbanan är alla passagerarna
stela och stirrar rakt fram. Tåget går till den halvfärdiga
stationen Kymlinge. En röst säger ”slutstation”, sen försvinner
tåget och det finns inte ett spår av passagerarna heller.
Det sägs att passagerarna är såna som dött i
olyckor i tunnelbanan.
Kåkbrinken,
Gamla stan
Natten mellan den 8 och 9 november dansar vålnaderna av de som
halshöggs vid Stockholms blodbad nedför Kåkbrinken.
Klara
kyrkogård
Under kyrkogården låg ett kloster på medeltiden.
En nunna i svart dok vandrar omkring på gravarna nattetid.
Menyn
Uppland
Mörby
slott, vid sjön Skedviken, öster om Uppsala
Slottet, som numera är en ruin ska ha byggts med hin håles
hjälp sägs det och här finns inte mindre än fem
spöken. En stor svart hund, djävulen själv, som visar
sig på ägorna. Den som ser hunden blir svårt sjuk.
Vita frun var en skön jungfru som försökte fly från
slottet med en spelman från trakten, men de upptäcktes
och spelmannen jagades därifrån och drunknade i en dysjö
i närheten. På torsdagskvällarna syns hon skrida fram
i den gamla kyrksalen sörjande sin käraste. En blå
jungfru kan också visa sig i det ena vakttornet, en kvinnogestalt
med ångerfull blick. Hon ska ha varit en orientalisk prinsessa
som rövats till slottet av den grymme riddaren Myre, som senare
i svartsjuka dödar prinsessan. Själv blev han så ångerfull
att han gick i kloster. En munkgestalt kan ibland vara synlig på
slottet. Slutligen spökar också en svartklädd kvinna
på Mörby, också hon drabbades av olycklig kärlek.
Norrtälje
Varje julnatt vandrar en huvudlös vålnad genom stadens
gator. Det är borgmästaren Nils Pedersen Humble som halshöggs
på 1600-talet. Han börjar sin vandring från kyrkan
där han varit med i de dödas julotta, sen förbi gevärsfaktoriet
och vidare längs Hantverkaregatan. Humble avrättades
för att han slagit ihjäl en mjölnarhustru 1634.
Menyn
Härjedalen
Äggskalstjärnan,
norr om Hede
På tjärnens botten ska en jättelik trollskatt ligga,
men också den skatten vaktas av underjordiska makter som inte
gärna släpper den ifrån sig. Till slut skulle man
dika ut tjärnen för att på så sätt komma
åt skatten. Men när man började närma sig botten
uppenbarade sig ett vederstyggligt vidunder och skämde iväg
skattletarna. Och skatten lär ligga kvar än på Äggstjärnans
botten än i dag.
Menyn
Jämtland
Prästgården
i Borgvattnet, vid Storsjön.
Det finns mera konstigheter vid Storsjön än dess berömda
sjöodjur. Här finns Sveriges mest omskrivna spökhus
sedan 1947. Det började med att komminister Erik Lindgren flyttade
dit det året. Han hörde klampande steg i farstun, gnissel
i dörrar, ljud som när någon tar av sig rocken, konstiga
knackningar. Det var som en massa osynliga besökare rände
där oupphörligt. Hans gungstol började av sig själv
gunga så häftigt att prästen kastades i golvet. Från
ett av rummen hördes våldsam gråt och tre grå
damer uppenbarade sig plötsligt i en soffa. Ibland var det en
osynlig kraft som lyfte Lindgren ur skrivbordsstolen. Horder av journalister
och busslaster med nyfikna besökare har gjort prästgården
till en verklig turistattraktion, med försäljning av spöksouvenirer
och möjligheter att prova den berömda gungstolen. En senare
präst, Thore Forslund, försökte i början av 80-talet
driva ut andarna med oljesmörning och tungomålstalande.
Men kyrkorådet fick nog av ”spökprästen” som själv
blev utdriven och förlorade sitt vikariat.
Menyn
Västernorrland
Härnösand,
fängelset
Härnösands fängelse har gamla anor. I deras sjukstuga
har det tidigare legat ett bårhus för fångarna. På
kvällarna kan fångarna höra hur en vålnad hasar
sig fram i korridorerna. Personalen känner ibland i sjukstugan
hur någon osynlig makt vakar över deras arbete när
de tar hand om någon intern. Personalen tycker ibland det är
obehaglig att jobba på kvällar, vad fångarna anser
kan vi bara ana.
Medelpad
I Vivsta skola går någon igen, förmodligen en ung
elev som sades ha hittats hängd på skolvinden i en utav
takbjälkarna.
Det finns en otäck kraft på vinden, i tornet och i aulan,
som är de äldsta delarna av hela skolan.
Dörren till aulan är alltid låst, men en gång
var dörren öppen. När jag gick upp för den gamla
vindstrappan, lyste taklampan och man
kände någons närvaro.
I
aulan, kan man höra dörrar knaka och känner sig väldigt
iakttagen när man står på vissa ytor i rummet.
I
tornet, där det en gång i tiden var gamla lärarbostader,
får eleverna nästan aldrig arbeta ostört. I ett av
rummen, som en gång var
rektorns rum, känner man sig ständigt iakttagen och känner
en otäck känsla runt en av väggarna.
Menyn
Hälsingland
Gamla
prästgården i Järvsö
Ingmar Bermans farfars mormor, prostinnan Elsa Margaret Agrell som
dog 1845, uppnebarar sig ibland i prästgården, hon går
alltid uppför trappan till mamsellkammaren där hennes tio
barn bodde. Antingen vill hon se om de fortfarande finns kvar.
Bollnäs:
22/6 1928 dödades 16 personer i en tågolycka, och ett tjugotal
skadades.
Senare, togs resterna bort och man byggde hyreshus runt om där
olyckan varit.
Idag kan man få se människor i gamla kläder gå
runt i rummen i husen, och helt plötsligt försvinna i tomma
intet med ett sprakande
ljud.
I övervåningen på några av husen, fylls hela
rummen med ett starkt ljus och djur reser ragg. Man kan också
känna sig iakttagen när man är på promenad i
närheten där olyckan var.
Det spökar så oerhört mycket på First Hotell i Söderhamn.
De flesta ur personalen har märkt av underliga saker, varav jag en av dem som märkt av väldigt mycket.
Man tror att det är den avlidne gamla källarmästaren Karl-Emil som går igen.
Han jobbade som källarmästare någon gång i slutet av 1800-tallet början av 1900-talet
Han bodde i hotell rum 104, där personalen inte längre ville gå in och städa eftersom udnerliga saker hände och dem kände sig iaktagen. så det rummet lades ner.
Karl-Emil dog uppe i köket på andra våningen, hur han dog vet man inte, vissa säger att han tog livet av sig andra att han fick en hjärtattack. men i köket dog han i alla fall under tjänst. Och det är just i köket som det händer mest med underliga saker. personal har slutat p.g.a allt spökande, för några av servetriserna som gått i trappen har glas spruckit ett flertal gånger, man ser skuggor som oftast går snabbt förbi uppe vid köken ut mot baren och den stora matsalen, jag har känt mig oerhört iaktagen, och när jag en gång stod och diskade en kastrull med ryggen vänd mot hissen så smällde det till, jag trodde det var någon som kom med hissen men ingen var där, så jag gick å kollade. bredvid hissens vänstra sida finns en stor hylla med glas skålar och drygt en meter från glashyllan så låg glassplitter, det är alltså helt omöjligt, skulle dem ha ramlat så skulle spåren börjat betydligt närmare glashyllan, men så var inte fallet. en gång när jag satt inne vid köksmästar hytten och spelade spel på datorn så hörde jag en smäll, när jag gick ut mot köket (som är rätt stort) så låg iskåporna på golvet. Många av de som jobbat där länge brukar prata med honom, och jag känner ingen sådan rädsla av att han skulle var ond, tvärtom. han har varnat när det varit något på gång, spökerierna låg på is under en lång tid, men sedan olearys öppnade på det stora husets kant så började spökerierna igen. En kock slutade för några år sedan p.g.a att han hörde något från den stora matsalen och gick ut för att se vad det var, då stod borden och skakade, han tänkte hoppa ut ur fönstret på övervåningen, han slutade med omedelbar verkan efter det. Många ur hotell och servis personalen vägrar gå upp själv i köket på kvällstid.
Menyn
Ångermanland
Gideåberg,
4 mil från Långsele
Här finns ett torp där underliga varelser varit synliga.
De som varit därinne har känt som om någon osynlig
tagit i dem och slitit dem från soffan.
Menyn
Norrbotten
Akamella
ödeskyrkogård, norost om byn Muodoslompolo, söder
om Muonio älv
Här har varit ett fruktansvärt oväsen från de
döda som var missnöjda med ordningen på kyrkogården.
Hungersnöd och farsoter gjorde så att den började
bli för trång. Gamla lik, benknotor och söndervittrade
träkors stjälptes ut utanför stängslet för
att ge plats åt nya kistor. Både nya och gamla döingar
var djupt kränkta av att behöva ligga på detta förfärliga
ställe där hundar och asätare drog omkring ruttnande
likdelar. Spökena förföljde folk i trakten och ska
till och med ha vridit nacken av en man ute på sjön.
Kalix
Det finns en 4H-gård strax innan där märkliga saker
försiggår. Det finns ett utrymme i källaren som uppenbarligen
murats igen. Ibland kan det knackningar höras som att de kommer
därinifrån. Röster, steg och en knarrande gungstol
kan också höras från andra rum i huset, det är
bara det att ingen gungstol finns i huset... Bakom en dörr
på vinden brukar en katt stå och jama som för att
vilja ut, men om man öppnar dörren finns ingen där.
Nerifrån älven har en skepnad kallad "vita frun" setts
komma gående med nedböjt huvud och långsamma steg,
ibland hörs en klagande stämma sjunga en knappt urskiljbar
sång som ändock överröstar älvens brus.
En bit därifrån finns en gammal herrgård med sin
historia, (en annan gång), och däremellan den så
kallade "galgbacken" ; kalix skarprättarplats, (än en gång).
Pajala
kyrkogård
Också här är det ett himla liv, från en speciell
grav där trollgubben/magikern Vittikko och hans son Anti ligger.
De var svåra ovänner i livet och kan inte hålla sams
i graven heller utan slåss och svär så det osar om
det.
Menyn
SPÖKEN
Gengångare
(vålnad) enligt folktron en död människa som visar
sig för de levande. Den starka fruktan som man i Norden hyst
för gengångare kan utläsas ur bl a gravfynd och uttrycks
ofta i den fornisländska sagodiktningen. Olika metoder att hindra
den döde från att gå igen användes. En mängd
folksägner handlar om döda som går igen för att
sona eller uppdaga ett brott, för att de inte begravts under
riktiga former osv. Särskilda slag av gengångare är
mylingar (myrdingar, mördingar, utbördingar), odöpta
och lönnlagda barn, strandvaskare, drunknade som inte begravts,
och skålvrängare, lantmätare som mätt falskt.
Gast
(fornsv) enligt syd- och mellansvensk folktro vålnaden av en
osalig död, som nattetid plågar och skrämmer folk;
härav orden gasta, gastkramning m m.
Spöken
Ordet
spöke har använts i århundraden i betydelsen att något
onaturligt visar sig. Emellertid syftar ordet i våra dagar vanligen
på ett "immateriellt framträdande" av en mänsklig
gestalt som när den kan identifieras nästan alltid visar
sig föreställa en avliden. Av andra fenomen som ibland kallas
spökerier kan nämnas besatthet av demoner, poltergeister,
vampyrer och andar vid seanser.
Man
måste gå oändligt långt tillbaka i tiden om
man vill försöka klarlägga spökenas historia.
De är en viktig beståndsdel i mycken folktro och religion
och sägs utgöra en förbindelseled mellan denna värld
och nästa. Hela tanken om spökenas existens vilar på
den urgamla teorin att människan har en själ.
Beträffande
denna teori finns det förståeligt nog många skeptiker,
men det anses ändå som en accepterad tanke att människan
har, om inte en själ så någon annan form av "energikropp"
vid sidan av den fysiska. Enligt ockultisterna har denna energikropp
en mycket karakteristisk egenskap: förmågan att överleva.
Den åldras inte med den fysiska kroppen, och vid kroppens död
frigörs den och de påstås kunna fortleva i en ny
jordisk gestalt.
Den
gängse ockulta övertygelsen bygger på detta och hävdar
att spökfenomenen är frigjorda själar som gör
sig synliga sedan de har lämnat den fysiska kroppen men ännu
inte hittat in i nya kroppar.
Ockultisten
Dion Fortune ger i sin bok Psychic Self-Defence en typisk ockult beskrivning
av spökeriet: "När man ser ett spöke kan man normalt
också höra det, ty när en gestalt har tillräcklig
substans för att vara synlig måste det åtminstone
finnas ett minimum av ektoplasma i dess sammansättning, och ektoplasma
kan röra sig på det fysiska planet, i varje fall i viss
grad.
När
man både kan se och höra ett spöke kan man vara säker
på att man har med äkta spökeri att göra. När
man kan se men inte höra det kan förklaringen möjligen
vara att en människa med medial begåvning uppfångar
bilder i den reflekterande etern, och det behöver inte finnas
någon egentlig ande närvarande. När man kan höra
men inte se störningen kan det bero på astrala krafter
som har satts i rörelse av rituell magi och som fortsätter
ännu en tid sedan den ursprungliga impulsen har dragits tillbaka.
Dessa fenomen kan vara fullständigt harmlösa, alldeles bortsett
från att de stör sömnen på samma sätt som
ett skallrande fönster".
Gengångare
I
detta avsnitt skiljer vi mellan två olika spökerier, nämligen
gengångare och de egentliga spökena. Skillnaden ligger
i att medan ett spöke påverkas av andra väsen eller
föremål som finns i närheten är det omöjligt
att etablera någon som helst form av kontakt mellan gengångaren
och personen som har upplevelsen. Det hela är bara som en film,
som spelas om och om igen, och fenomenet är alltid knutet till
en viss byggnad eller plats. Det finns otaliga väldokumenterade
skildringar av gengångare, vilkas handlingar i regel har varit
dramatiska.
Typisk
är berättelsen om slottsjungfrun som varje dag vid en bestämd
tid öppnar ett av borgens fönster och förtvivlad kastar
sig ned på borggården och därefter försvinner
i det blå. I andra fall har man sett en kvinnogestalt i gammeldags
kläder vandra genom ett rum med sitt döda barn i famnen
för att sedan försvinna ut genom en vägg.
I
en del fall har man vid senare restaureringar funnit igenmurade dörrar
eller andra utgångar just på de ställen där
gengångaren tycks gå genom väggen. På liknande
sätt har man i en dansk herrgård sett en vit kvinnofigur,
identifierad som fru Ingeborg Skeel, promenera runt huset i höjd
med andra våningen. Detta undrade man mycket över tills
man vid en närmare undersökning av byggnaden kom underfund
med att det under fru Ingeborgs livstid hade funnits en svalgång
just där.
Gengångare
betraktas som återspeglingar av händelser som verkligen
har ägt rum en gång och som oftast var starkt känslomässigt
laddade. Det är väl belagt att gengångare inte låter
sig iakttas av vem som helst utan bara av känsligare personer.
Det finns därför rimliga skäl att förmoda att
fenomenen inte är synliga på vanligt sätt, och eftersom
deras existens aldrig har blivit vetenskapligt bevisad föredrar
många att kalla dem fria fantasier, hallucinationer eller suggestion.
Det
finns dock forskare som inte betvivlar att dessa fenomen existerar,
och de har utvecklat den både trovärdiga och intressanta
teorin att det måste vara fråga om en form av psykometriska
företeelser. Psykometri eller föremålsläsning
är en parapsykologisk förmåga att ta emot information
om en person eller händelse bara genom att beröra ett föremål
som har varit knutet till personen eller händelsen.
I
hus som hemsökts av gengångare kan det vara själva
huset eller en viss del av det som utgör den förmedlande
länken med de föregående händelserna. Det är
riktigt att starka känslor liksom kan hänga i luften, och
en sådan atmosfär kan tänkas stimulera människors
psykometriska förmåga.
Den
traditionella och enkla förklaringen, att gengångarna är
arma själar som inte kan finna någon ro i graven, bör
i varje fall förkastas som föråldrad. Man känner
t o m till flera fall som direkt motbevisar denna tanke, nämligen
att det har observerats att personer som levde i bästa välmåga
"gick igen" på platser som de tidigare hade haft nära anknytning
till.
I
en våning i London där en ung kvinna nedbruten av kärlekssorg
tidigare hade bott klagade de nya hyresgästerna över att
de blev störda. Man kunde höra en kvinna som grät och
jämrade sig, och ibland såg man t o m hennes gestalt. Hyresgästernas
beskrivning av synen stämde i alla detaljer med kvinnan, som
de aldrig hade träffat, och som vid den tidpunkten bodde i Paris
och mådde alldeles utmärkt.
Spöken
Egentliga
spöken vill i motsats till gengångarna uppnå en viss
form av kontakt med den som ser dem. I de allra flesta fall vill spöket
(i det följande också kallat agenten) ge den som ser det
(percipienten) ett viktigt meddelande och särskilt ofta förekommer
"sista hälsnings"- fenomenen, där en person i själva
dödsögonblicket visar sig för den det gäller.
I
varje sådan upplevelse är spökets närvaro emellertid
bara flyktig och alltså svår att bevisa. Skildringarna
väcker därför skepsis och misstro hos de flesta människor.
Dessutom har sådana spöken samma egenskaper som gengångarna:
de ses inte av alla och envar, och vanligen visar de sig bara när
iakttagaren är ensam. Fall av större trovärdighet,
t ex där flera personer har haft samma intryck samtidigt, har
dock rapporterats tillräckligt många gånger för
att en förklaring skulle vara på sin plats.
Enligt
äldre tiders vidskepelse skulle det vara frågan om avlidna
som inte kan få ro i graven eller som inte kan finna sig tillrätta
utanför sin fysiska kropp. Katolikernas version säger att
det är själar från skärselden som försöker
förmå de levande att hålla förbön och själamässor
för dem för att lindra och avkorta deras lidanden.
Då
det första sällskapet för psykisk forskning, SPR, bildades
1882 gick den allmänna teorin ut på att människans
ande överlevde kroppens död och dessutom kunde göra
sig synlig för de levande. SPR undersökte en otrolig mängd
skildringar och kom fram till att förväntningar, fruktan,
skrock, fantasibilder, drömmar och bedrägeri låg bakom
de flesta fallen. Inte desto mindre måste man erkänna att
en del av fallen måste vara äkta, och slutsatsen drogs
att den avlidnes ande genom telepati gav percipienten ett intryck
av sitt utseende.
Denna
slutsats var efter den tidens förhållanden onekligen något
förhastad såtillvida att man dels antog existensen av den
då föga utforskade telepatin för given, dels som en
självklarhet utgick från att människan hade en ande
som överlevde den fysiska kroppens död. Konklusionen baserades
på att agenten måste ha någon form av budskap att
överbringa, det må vara en varning, ett meddelande om död
eller helt enkelt vilken upplysning som helst som kunde vara till
nytta för ett levande väsen.
De
fall som inte hade någon sådan karaktär av budskap
förkastades på den tiden, liksom i dag, som utslag av fantasier.
De övriga fenomenen studerades emellertid ivrigt, och det enda
sättet de viktiga meddelandena kunde förmedlas på
var till synes att den avlidne agenten utsände telepatiska bilder
av sitt utseende.
1943,
då parapsykologin hade uppnått resultat som tydde på
att telepati existerade, intresserade sig G.N.M Tyrell, en av medlemmarna
i SPR, åter för andeframträdandena. Han gav samma
år ut en liten bok, Apparitions, där han presenterade en
ny och ganska komplicerad teori om hur de uppstod. Han utgick från
två ytterst dunkla punkter i den gamla teorin: 1. Då agenterna
visar sig har de i många fall både kläder och andra
saker, något som absolut måste vara ovanligt för
andar som just lämnat den fysiska kroppen.
2.
Ibland kunde två eller flera percipienter "se" samma agent,
var och en från sin egen synvinkel. Utifrån sin analys
av dessa märkliga förhållanden fick Tyrell klart för
sig att percipienten inte bara kunde vara en passiv mottagare av agentens
meddelanden. I stället drog han slutsatsen att den sedda gestalten
i själva verket måste vara en svag stimulans som var utsänd
av agenten, en stimulans som percipientens egen fantasi och mentala
processer ombildade till en mera materiell och synbar produkt.
Dessa
processer framlade Tyrell i ett ganska komplicerat schema på
så sätt att de såg helt naturliga ut och t o m var
helt analoga med de processer som inträffar vid normala sinnesintryck.
Han bibehöll alltså både den telepatiska aspekten
och tron på andens överlevnadsförmåga, men ändå
var hans teori om att percipienten tog aktiv del i processen ytterst
värdefull för senare tids spekulationer.
Det
bör anmärkas att den allra största delen av det undersökta
materialet är "sista-hälsnings"-fenomen, och blotta uppenbarelsen
är i dessa fall ett meddelande i sig, nämligen meddelandet
om död.
Ett
typiskt exempel är följande: Under första världskriget
störtade den brittiske piloten David M'Connel och omkom en eftermiddag
kl 15.25. Samma eftermiddag kl 15.30 satt hans kollega J. Larkin vid
öppna spisen och läste, då han plötsligt hörde
dörren bakom sig öppnas med en smäll som var karakteristisk
för David, och samtidigt Davids röst: "Hej, gamle vän".
Larkin vände sig om, såg den leende David i flygardräkt
och hjälm stå i dörröppningen och frågade
"Är du redan tillbaka?" "Visst, det gick fint, en härlig
tur", svarade David. "Hej så länge".
Med
dessa ord slog han igen dörren efter sig med en smäll och
försvann. Larkin berättade kort därpå denna episod
för en annan flygare (båda fick först långt
senare veta att vännen hade förolyckats), och en grundlig
undersökning som SPR gjorde uteslöt varje tvivel på
trovärdigheten.
Enligt
Tyrells teori skulle agenten, David, ungefär fem minuter efter
sin död telepatiskt ha utsänt en slags vädjan, som
inspirerade den andres undermedvetna att komplettera intrycket så
att en bild som stämde med förväntningarna uppstod.
Tyrell lät dock också möjligheten stå öppen
att agenten kunde ha utsänt sin vädjan under själva
störtningsögonblicket och att percipienten i så fall
behövde omkring fem minuter för att ombilda intrycket.
Vad
Tyrell dock knappast tänkte på var att han helt kunde ha
eliminerat både telepatin och frågan om andens överlevande
genom att anta att percipienten genom clairvoyance kunde ha fått
besked om agentens kritiska situation.
Hittills
har vi bara sysslat med döende agenter, men det har också
rapporterats om både levande och döda som manifesterar
sig för andra. 1956 insamlades vid Duke-universitetet i USA 8000
rapporter om parapsykologiska upplevelser, och av dessa var 825 i
hallucinatorisk form, d v s percipienten mottog sinnesintryck utan
någon form av materiell påverkan.
Av
dessa var 297 fall med döende agenter, 88 med döda, 344
med levande och 96 med andra former av intryck. Ett typiskt exempel
på en levande agent är följande: Efter ett gräl
med sin mor reste en engelsman till Canada med sin dotter och bröt
alla förbindelser med sitt barndomshem.
Då
dottern växt upp vaknade hon en morgon och såg sin farmor
sitta på sängkanten. Men då hon räckte ut handen
för att röra vid henne försvann gestalten. Dottern,
som blev mycket uppriven, skrev till det gamla hemmet och fick veta
att farmodern vid den tidpunkt det gällde var svårt sjuk
i cancer och ständigt hade sonen och hans familj i tankarna.
Samtliga upplevelser av denna art har man försökt förklara
som telepati eller clairvoyance förknippad med en stark fantasi.
Fallen
med döda agenter skiljer sig i regel på intet sätt
från de övriga fallen, bortsett från att agenten
inte längre lever och alltså inte kan utsända telepatiska
meddelanden. Bara i mycket få fall kan det inträffa att
en avliden utfärdar varsel om framtida händelser.
Ett
exempel på detta hände en 18-årig flicka vars far
hade dött tre månader tidigare. Hon hade varit mycket fäst
vid honom, och en natt vaknade hon och såg att han stod där
i dörröppningen. Han sade "Bli inte orolig. Mor måste
till sjukhus, men hon blir frisk igen". Ungefär två månader
senare gick modern igenom en mycket allvarlig operation, men hon överlevde
och blev så småningom helt frisk.
Sådana
upplevelser kan naturligtvis orsakas av de avlidnas andar, men eftersom
de bara förekommer i så få fall finns också
möjligheten att vissa percipienter är så känsliga
att de är i stånd till att göra sina ESP-meddelande
synliga, i detta fall prekognition. Om något från andra
sidan graven är inblandat eller ej kommer förhoppningsvis
framtidens forskning att utvisa, men det kan inte uteslutas att det
kan röra sig om ytterligare andra möjligheter.
Vissa
ockultister anser exempelvis att alla ting och alla händelser
registreras någonstans i etern, i den akashiska uppteckningen,
och att speciellt känsliga personer kan se vissa delar av denna
uppteckning.
Man
betvivlar inte att fenomen existerar, men de nämnda parapsykologiska
hypoteserna utgör bara den förklaring som i våra dagar
och med vårt vetande ter sig mest sannolik. Det finns fortfarande
mycket kvar för vetenskapen att avslöja för oss, angående
både vårt inre och våra yttre omgivningar.
Källa:
Naturligt/övernaturligt - Poul Fersling
Menyn
|