Sökaren, register

Register
över inslag i Sökaren 1964-1985.



Inga lösnummer finns kvar, men kopior av artiklar kan erhållas för 25 kronor st, mot betalning i förskott på pg 70 60 47-8, Sökaren.


Det handlar i Sökaren ofta om möjligheter, sådant som kan tänkas vara sant men som inte fått slutlig bekräftelse. Sökaren stödjer omprövning, eftertanke och diskussion.




1, 1964
  J. Wainwright Evans: När bläckhornet sprang sönder. Meddelande från en död? Det finns välbestyrka berättelser som antyder att den mänskliga personligheten överlever kroppens död. Bland dem finns fall där glasföremål till synes utan orsak gått sönder när namnet på en död person uttalats.
  Maxim Mauritsson: Alexis Carrel och Lourdes.

2, 1964
  J. Bernard Ricks: Eleuterio Terte. S k psykisk, blodlös kirurgi. Ett medium tränger till synes med sina bara händer in i kroppen på en patient.
  Nils-Olof Jacobson: Ett reinkarnationsexperiment. Jacobson gör ett experiment att med hypnos föra en person tillbaka till minnen av tidigare liv. Sannolikt att personen svarat på hypnotiska suggestioner med en fantasiprodukt.
  Experiment med bön. En amerikansk prästman, dr Franklin Loehr, har gjort experiment med att bedja över växter och fått vetenskapliga belägg för att bön kan vara verksam.
  Ivan Troëng: Arkeologin och den fantastiska verkligheten. Om boken "Vår fantastiska värld" (Le Matin des Magiciens) av Louis Pauwels och Jacques Bergier, som gör gällande att det kan ha funnits en högkultur på jorden för 10.000 - 20.000 år sedan.

1, 1965
  Olof Thorborg: Vegetarismen ur etisk synvnkel. Om att avstå från köttföda av medkänsla med djuren.
  Anna-Lisa Helle: Inkvisitionen - djävulens triumf, del 1.
  V. H. Mottram: En vetenskaplig grundval för gudstro. En professor i fysiologi ger sina argument för att det måste finnas en skapare till universum. Från BBC:s tidskrift The Listener.
  Pälle Näver: I skogen (dikt).

2, 1965
  Anne Lise Dresler: Hatha yoga. Om yogans välgörande verkningar.
  SM: George de la Warr - pionjär. Om mind over matter.
  Vincent Gaddis: Den ödesdigra Bermudatriangeln. En sensationsartikel från amerikanska Argosy magazine, vilken blev en början till myten om Bermudatriangelns farlighet.

3, 1965
     John J. Robinson och Margaret E. Donnelly: En undersökning av klärvoajansen, använd vid studium av ett avsnitt av den tidiga evolutionen. Mycket gamla föremål lades på pannan på ett klärvoajant person, vilken då upplevde inre bilder från längesen förfluten tid.
  Norman W. Walker: Sundare levnadsvanor. Om råkostens betydelse.

4, 1965
  Paul Foght: Astrologi. Moderna rön ssägs stödja uråldrig vetenskap. Om Vernon Clarks undersökningar och resultat.
  Anna-Lisa Helle: Inkvisitionen - djävulens triumf, del 2.
  Stanley V. Mitchell: ESP under hypnotisk trans.
  Thomas Campbell-Best: Helande vatten. "Genom bön kan vattnet laddas upp med andlig och helande energi..."
  Clarence Winchester: Välsignande som vetenskap. Välsignande av växter och djur är en enkel metod att nå mätbara forskningsresultat.

5, 1965
  H. N. Banerjee: Har detta barn levt förut? Ett fall av reinkarnationstyp.
  Hans Mändl: Sfärernas harmoni. Solsystemet är uppbyggt enligt harmoniska principer.
  Elsie och Laurie Worger: Även djuren kan helas. Helbrägdagörare berättar.
  Medi Megalis och direktör Bergs försvinnande. Medium löser gåta med en försvunnen person.
  Bo Johnson: Sökandet efter det högre jaget, del 1.

6, 1965
  Carol Honey: Världens undergång. Ett medium gav genom automatisk skrift ett felaktigt budskap om den snara undergången. En grupp troende hade samlats kring mediet och blev lurade.

7, 1965
  Charles Bowen: Gåtan George Adamski. Adamski kunde inte ge klart svar på ett klar fråga, säger hans förläggare. Rörde det sig om drömliknande upplevelser? Men hans fotografier har inte förklarats. Och han talade om "eldflugor" i rymden, innan astronauten John Glenn gjorde detsamma. Han vägrade enligt förläggaren att ta emot pengar för sin del i bästsäljaren "Flygande tefat har landat".
  Robert S. Plimpton: Vi fann vårt hem med slagruta. Instrumentet fördes över en karta.
  Arnulf Øverland: En hustavle (dikt).
  Bo Johnson: Sökandet efter det högre jaget, del 2.

8, 1965
  Robert S. Plimpton: Slagruteledande - ESP!
  Ur Martinus' Livets bok.
  Paul Norman: UFOnas elektromagnetiska verkningar. Störningar i radio- och TV-apparater, strömavbrott, bilmotorer som stannat, brännskador på människor.

1, 1966
  Ufologi och intellektuell moral. Om vikten av logiska analyser. Hur man angriper problemet bestämmer vilka slutsatser man drar. "Utan bindande bevisning finns ingen lösning."

2, 1966
  Sverre Holmsen: Baha'i, den globala erans världsreligion.

3, 1966
  Sri Devadoot Vidyarthi: Mahatma Gandhi.
  Det finns risker med djupmeditation. En läkare, och teosof, varnar.
  Lars-Erik Essén: Gränsposten (dikt).
  Ulf Ringström: Bo Yin Ra.

4, 1966
  Medi Megalis och Hammarbymordet. "Långa tider kommer att förgå, innan sanningen avslöjas."
  SM: Kan man tro på de "kontaktade"? Del 1. Skarp kritik av bl a George Adamski.
  J. P. Vaswani: Vår älskade Dadaji. Om en indisk helgongestalt i vår tid.
  Alfred Svanqvist: Ett äventyr vid Petit Trianon, del 1. En paranormal upplevelse: en person upplever sig plötsligt vara i en gången tid.
  George Zorab: Om klärvoajanten Croiset. Kritisk artikel.

5, 1966,
  Lycka. "En varaktig lycka är beroende av det mått av mognad man äger..."
  Alfred Svanqvist: Ett äventyr vid Petit Trianon, del 2.
  Jacques Vallée: Oidentifierade flygande föremål - ett gammalt fenomen. Kort tillbakablick på UFO-observationernas historia.
  SM: UFO över Nya Guinea 1959. En nära UFO-observation av fader Gill och några infödda. Ett av UFO-historiens mest intressanta fall. Vittnesteckningar av det okända föremålet.
  Kommer homeopatin att omvärderas? Positivt hos homeopatin: "Man skall hjälpa med naturens läkande krafter och utveckla organismens förmåga till självförsvar mot sjukdomar."

6, 1966
  Henry L. Pierce: De döda berättar. Uppgifter från personer som varit till synes döda och återkommit till livet. "Plötsligt kunde jag se mig själv, där jag låg i sängen. Jag såg min make och läkaren och hörde allting de sade."
  Norman Vincent Peale: Trons magi, del 1.
  Karl Christiansen: Meditation i öst och väst. Del 1.

7, 1966
  H. N. Banerjee: Är Munesh den återfödde Bhajan Singh?
  Uttalande för pressen om UFO-observationerna i Dexter och Hillsdale av professor J. Allen Hynek, amerikanska flygvapnets vetenskaplige UFO-konsult, den 22 mars 1966. - Hynek lanserade sumpgasteorin, medan han ännu var skeptiker.
  Norman Vincent Peale: Trons magi, del 2.
  Karl Christiansen: Meditation i öst och väst. Del 2.

8, 1966
  Nils Kalén: Martinus. Om dansk kosmolog och författare, som berättar att han genom "det gyllene elddopet" fick ständigt "kosmiskt medvetande".
  Donald Harrington: Dett var kvällen efter jul. En sann julhistoria (novell). Liten varelse från Mars blir förundrad över jordmänniskornas vänlighet mot varandra vid jultiden och tycker att de alltid borde vara sådana.
  Norman Vincent Peale: Trons magi, del 3.
  Wolf Messing: Tankeläsare. Ur en rysk tankeläsares självbiografi. "Jag kan förnimma en annan människas tankar, vanligtvis i form av mentala bilder som ger uttryck för handlingar eller bestämda platser."

1, 1967
  SM: Kan man tro på de "kontaktade"? Del 2.

2, 1967
  Wm. F. Kofoed: Tabu. Om döden. Filosofiska tankar om vår sanna naturs oförstörbarhet.
  Bedrägeri vid psykiska operationer? Medier tycks gå in i människokroppen med sina bara händer. Mycket fusk, men en japansk forskare uppfattar kärnfenomenet som äkta.
  Francis Story: Ett fall av återfödelse?

3, 1967
  Om Stefan Ossowiecki. En man med övernormala förmågor. Ossowiecki hade den uppfattningen att han kunde se in i vad han kallade Den Enda Andens Medvetandefält. På grundval av sina erfarenheter gav han stöd åt tron på ett liv efter detta.
  A. Malmensjö: Lectorium Rosicrucianum, en mysterieskola i vår tid.
  W. H. C. Tenhaeff: Vad jag anser om fortlevnad. Holländsk parapsykolog menar att det inte finns bevis för spiritualismen men att denna inte är alldeles oaccceptabel som arbetshypotes.
  LSD. Denna (potentiellt farliga) drog kan ge mystiska upplevelser av stort positivt värde för individen. Den har har bl a använts för att lindra smärtan hos döende patienter. Patienterna fick en ny attityd till döden, vilken gav dem sinnesro även efter det att drogen slutat verka.

4-5, 1967
  Den stora frågan. Om skäl att tro att det finns ett intelligent skapande i universum. Kapitel ur bok av troende vetenskapsman.
  C. D. Broad: Några paradoxala mediumistiska fall. Engelsk professor i filosofi om tre fall som tydligt talar mot den spiritualistiska tron.
  Alf Ahlberg: UFO - vad är det? Verklighet eller synvilla.
  Är det sant att Jesus uppstod från de döda? Kritiska synpunkter.

6, 1967
  Intervju med dr Frank Halstead. Känd astronom vid universitetet i Minnesota har sett UFO och anser att UFOs är intelligent styrda av människoliknande varelser. Han säger bl a att det är hans övertygelse att jordens befolkning en gång i framtiden kommer att bli medlemmar av "Planeternas förbund" till allas gemensamma bästa i universum.
  Olle Wedholm: Hazrat Inayat Khan och sufismen - en vis man och hans lära.
  Sten von Krusenstierna: Våra bröder djuren.
  Donald Keyhoe: Tefatens hemlighet: antigravitation.

7, 1967
  John A. Keel: UFO i Nordamerika 1966. Del 1.
  Gunnar Rugland presenterar sina tankar om en reformerad värld. Det handlar bl a om vegetarism, biologisk odling, esperantism och världsmedborgaridén.

8, 1967
  D. R. Saggar: Kallelsen till medkänsla. Om bl a Buddha, Gandhi, Mahavir, Nanak och Lao-tse. Den senare sa: "Bemöt alla varelser med medkänsla i ditt hjärta."
  Gunnar Rugland: Några kätterska tankar vid ingången till en ny tid. "Det är mörkt vid övergången till en ny tidsålder, men Sanningen, Vägen och Ljuset kommer att segra till sist", skriver Rugland.
  Olof Thorborg: Var mannen från Nasaret vegetarian? Författaren menar att nyckeln till förståelse av bibeln heter kärlek - allomfattande kärlek. Då framträder en Kristusgestalt badande i barmhärtighetens och osjälviskhetens rena ljus. Så mannen från Nasaret måste ha varit vegetarian.

1, 1968
  Paramahansa Yogananda: Två gossar utan pengar i Brindaban.
  Sven Schalin: Rymdbesök - eller vad? En svensk UFO-rapport.
  SM: Mysterier kring amerikanska presidenter.
  D. S. Sarma: Det sanna framåtskridandet är av andlig art. "Det mest karakteristiska draget hos hinduismen är är dess syn att allt liv är en enhet. Växter, djur och människor bildar en familj."

2, 1968
  SM: Hinduismen. "Den är inte 'en' religion. Den är religionen själv." - "De som hängivet arbetar för alla varelsers välfärd, må de komma till mig." Krishna.
  Sverre Holmsen: Eldgång. Författaren berättar hur han gått barfota över glödande stenar på Tahiti.
  John A. Keel: UFO i Nordamerika 1966. Del 2.

3, 1968
  Sture Lönnerstrand: Reinkarnationens mysterium.
  Herbert Kant: Om homeopatisk potensering.
  Den sideriska pendeln (Mats Sperlings).
  Prajna, intuitionens ljus.
  Brev från Rex Stanford angående hans och brodern Rays bok "Kontakt med rymdmänniskor". Bröderna Ray och Rex Stanford mötte aldrig rymdvarelserna ansikte mot ansikte. De mottog telepatiska budskap från dem. "Det är förvisso min uppfattning att den ojämförligt mest sannolika förklaringen till de bättre observationerna är 'farkoster av utomjordiskt utsprung'." Dr Rex Stanford har sedermera gjort sig känd som parapsykologisk forskare.

4-5, 1968
  Aage Slomann: Freud, Jung och ockultismen. Om lättrogenhet, skepsis eller öppenhet. Freud var mycket fördomsfull, när det gällde det paranormala, Jung öppen.
  William Haste: Det förhäxade slottet, del 1. Spökerier.
  Agne Windmark: Att minska bördan av jordens lidande. Bl a om Gandhi och Albert Schweitzer.
  Mats Sperlings: Auran. I mörker kan människors aura iakttas, skriver författaren bl a, men också att auran numer är fullt vetenskapligt påvisad.
  Allan Jochmann: Bryt igenom materiavallen! Verkligheten kan inte förklaras från en materialistisk utgångspunkt; immateriella krafter finns.
  SM: ...uppstånden från de döda... Om Hugo Tolls bok "Dog Jesus på korset?", samt en del egna reflektioner. Toll pläderar med flera argument för skendödshypotesen.

6, 1968
  William Haste; Det förhäxade slottet, del 2.
  Susy Smith: Watseka-fallet. En ung människas kropp tycktes under tre månader tas över av en ny personlighet, en avliden flickas ande; den normala personligheten kom sedan tillbaka.
  Aage Slomann: Miraklet i Fatima. En inblick i den katolska kyrkans värld. Ett "solunder", bevittnat av en folkmassa, och tre barn, som mötte jungfru Maria.
  Mats Sperlings: Hur man pendlar.

7, 1968
  Comelius Tabori: Fallet Iris Farczady, ett olöst mysterium. Berättelse om en ungersk flicka, som plötsligt förvandlades till en spansk kvinna, med dennas minnen.
  Två oförgömliga nätter. En UFO-upplevelse i USA. "Den stora, lysande farkosten sänkte sig mot marken."
  Ur Are Waerlands storverk "Omvändelsen till livet".
  Aage Slomann: Läkarmediet Edgar Cayce. Cayce sägs i trans ha kunnat korrekt diagnostisera sjukdomar och föreskriva effektiv medicinsk behandling.

8, 1968
  Nyanaponika Thera: De fyra upphöjda tillstånden, del 1. Buddhistiska grundtankar. Buddha undervisade om kärlek, medkänsla, medglädje och sinneslugn.
  John G. Fuller: Coloradofiaskot. En artikel från den amerikanska tidskriften Look om den s. k. Condonkommitténs UFO-undersökningar.
  Birgit Lange: Mystiska upplevelser under narkos. "Ingenting existerar utom tankar." - "Alla fenomen är skapade av medvetandet."
  SM: En paradigmisk syn på vetenskapsprocessen. Om T. S. Kuhns uppfattning att vetenskapliga fakta inte läggs till gamla fakta i en oavbruten process, utan att det vetenskapliga vetandet bygger upp sig på nytt med varje revolution inom sitt eget område.
  William Haste: Ett sällsynt medialt fenomen: ektoplasma.

9, 1968
  Nyanapoika Thera: De fyra upphöjda tillstånden, del 2.
  Birgit Lange: Dom efter döden? Naturvetenskapsman studerar mediers berättelser om ett liv efter detta.
  Karl Christiansen: En undersökning i New Delhi. Indiska erfarenheter av Maharishi Mahesh Yogis meditation. Meditationsoffensiv mot korruptionen i delstaten Punjab.
  Richard Sattelberg: Den mystiske Gurdjieff.

10, 1968
  Olle Wedholm: Kärlekslärans vetenskap. Om Pitirim A. Sorokin.
  Joel Mesnard och Claude Pavy: Möte med främmande varelser. Ett franskt UFO-fall, där barn berättar om möte med små främmande varelser, 100-120 cm långa.
  Leo Wikman: Paul Brunton och mentalismen.

1, 1969
  Aage Slomann: Kan tankar fotograferas? Om Ted Serios tankefotografier, undersökta av psykoanalytikern professor Jule Eisenbud. Serios kan med sin tanke åstadkomma bilder på fotografisk film. Fenomenet strider mot den världsbild som idag är rådande i den vetenskapliga världen, och vetenskapsmän har därför föredragit att ignorera det.
  Att vara utanför kroppen. Om en bok av Celia Green, utgiven 1968. Uttalande av flera upplevare: "en känsla av tidlöshet". Karakteristiskt var också en oberördhet eller likgiltighet i förhållande till den fysiska kroppen.

2, 1969
   Agne Windmark: Han lärde oss vördnad för allt liv. Om Albert Schweitzer.
  N. och H. Moersberger: Kristen Vetenskap. Om den religion som grundades av Mary Baker Eddy.
  Intervju med Tage Eriksson, FOAs UFO-undersökare. Han sade sig vara mycket intresserad av att undersöka UFO-rapporter men att det saknades medel.

3-4, 1969
  SM: Flygande tefat - nej! Om den amerikanska statliga Condonrapporten, som bl a förklarade att ytterligare, omfattande studium av UFOs med syfte att föra vetenskapen framåt inte torde kunna rättfärdigas.
  Viktor Popovkin: Slagruta: svartkonst eller vetenskap? Positiv artikel om slagrutan från rysk tidskrift.
  Aage Slomann: Några fall av dubbelgångarupplevelse och bilokation. Om att vara utanför sin kropp och se sig själv utifrån och att vara på två ställen samtidigt.
  Claude Thorlin: Röstfenomen på band. Ett paranormalt fenomen.

5, 1969
  Amita Nisatta: Buddhismens grundtankar.
   SM: Silversträngen.
  En UFO-observation 1959. Vittnet Gideon Johansson berättar och ritar ur minnet av de människoliknande varelser som han säger sig ha sett i en luftfarkost.
  Agne Windmark: Han sår vett och samlar visdom. Om förläggaren och författaren Nils Kalén.
  SM: Djurens rättigheter. Artikeln kommenterar en huvudledare i Dagens Nyheter 28 mars, 1969, där man bl a kunde läsa: "Hur har djuren kunnat utsättas för detta accelererade lidande? Saknas alla spärrar, både moraliska och juridiska? /.../ Djurens rätt måste äntligen erkännas."

6, 1969
  SM: Ramakrishna och Vedantas grundtankar. Brahman är Den Enda Verkligheten bortom tid, rum och orsakssammanhang. Den är den oändliga, oförstörbara, Eviga Anden.
  Martin Johnson: Parapsykologiska inslag hos C. G. Jung. Om Jungs självbiografi "Minnen, drömmar, tankar". "Boken vimlar av andar, spöken, syner, hallucinationer, alkemi, sagor, myter oh astrologi."
  Claude Thorlin: Andefotografering. På bilder som Thorlin tagit, framträder tydligt "anden Caimy". Ett paranormalt fenomen.
  Ufologer gillar inte Condonrapporten. Konservatism och fördomar satte vetenskapligheten ur spel.
  SM: Min tro. "Jag tror att medveten, skapande intelligens finns bakom evolutionen och de otaliga livsformerna. /.../ Jag tror på ahimsa-principen, att inte döda, inte skada."

7, 1969
  Vem var Jesus? En muslim, en baha'i, en sufi, en jude och en buddhist svarar.
  Martin Johnson berättar om parapsykologin. Intervju.
  SM: Att studera altruistisk kärlek. Om professor Pitirim A. Sorokins forskning i kärlekslärans vetenskap. Sorokin har funnit att kärleken är en verklig, livgivande kraft för den kärleksfulle själv.

8, 1969
  UFOs - ja! Om en bok av David R. Saunders, som fick sparken från Condonkommittén för "inkompetens". Avslöjar anmärkningsvärda förhållanden vid UFO-projektet. Ledaren, professor Condon, var mycket fördomsfull. Den administrative ledaren, Low, var inskränkt och inkompetent.
  SM: Agne Windmark, eldpenna.

9, 1969
  SM: Alltså finns Gud. V.S.B.
  SM: Birgit Lange, en stillsam reformator. Hon gav ut boken "Jordskred?" på Sökarens förlag 1969. Där tog hon upp parapsykologiska frågor, bl a ut ur kroppen-upplevelser och reinkarnationstanken och menade att parapsykologin visar på en ny världsbild.
  SM: Tidning prövar medier. Avslöjande undersökning. Spiritistiska medier gav under seanser budskap från personer som sades vara döda men var påhittade av undersökarna. Läs!

10, 1969
   SM: Frändskap med allt levande. Om en bok som handlar om vänskap med djur. Även djuren är en del av Alltet, och Guds ande bor i dem. Djur kan förnimma människors tankar och motiv. De bör behandlas som fullvärdiga medlemmar av skapelsen.

1, 1970
  Birgit Cars: Kvällar med Martinus. "Jag såg att världsalltet utgjorde ett enda stort, levande väsen..."
  Walter Eidlitz: Människan. Vad som sker vid döden och återfödelsen enligt hinduernas heliga skrifter.

2-3, 1970
  Kan man tro på medier? Bland annat om mediet Eileen Garrett, som trodde att andarna var sekundära personligheter från hennes eget psyke.
  Vad är Gud? En spiritualist, en hindu och en kristen-vetenskapare svarar.
  Vivisektionsfrågan. Plågas djur under vetenskapliga experiment? Är det rätt att offra djur för människans skull? Olika röster. Moralen går före vetenskapen! säger Nordiska Samfundet.
  Tänk! Om boken "Oförnuftets lockelser" av Rupert Crawshay-Williams.

4, 1970
  SM: Kosmiskt medvetande. Om R. M. Buckes bok "Cosmic Consciousness". "Det är vanligt att det nya, högre medvetandet uppkommer genom ett plötsligt skådande i en ljusupplevelse." Läs!
  Birger Qvarnström: Dikt och sanning i parapsykologin. Om kritik mot professor Tenhaeffs studier av paragnoster, och försvar av Tenhaeff.

5, 1970
  Varför vegetarism? Flera röster. Sture Lönnerstrand: "Det är nödvändigt att bli vegetarian, om man vill uppnå en högre mental utveckling."
  Agne Windmark: Att vara ensam med mänsklighetens stora. Om läsning av böcker, bl a Henry David Thoreaus "Skogsliv vid Walden".
  Sven Rosén: Några fall av förutvetande i litteraturen? Märkliga överensstämmelser mellan litterär fantasi och senare inträffade händelser.

6, 1970
  Vara ett med alltet. Om Ruth Dahléns mystiska upplevelser. "Hela det vibrerande ljus som fyllde kosmos förband mig med allting." Universums innersta mysterium är kärlek.
  Vad är lycka? Flera röster. Pälle Näver: "Lycka är att uppleva en stilla frid med omvärlden och sig själv..."
  Dénis Lindbohm: Doft av stoft och stjärnor. Om minnen av tidigare liv. "Jag hade varit en liten flicka. /.../ Döden kom genom spanska sjukan."

7, 1970
  Barbro Rydholm-Melander: Teosofi.
  Silver Belle från andevärlden. Bilder av hur en andeskepnad gradvis tar form under en seans.
  Alf Ahlberg: Vision och verklighet. Om mystiska upplevelser - är de "verkliga"?
  Claude Thorlin: Forskarteam hos Jürgenson. "Fusk uteslutet."
  Klärvoajant iakttagelse av dödsprocessens förlopp. "Så reste sig andekroppen upp i upprätt ställning ovanför den avlagda kroppens huvud..."

8, 1970
  En finsk UFO-händelse. Två män berättar att de på mycket nära håll sett en rund, metallglänsade farkost och en varelse.
  R. Crookall: De lämnar sin kropp. Nära döden-upplevelser. "Jag såg att jag var fäst vid kroppen med en sträng."
  Per Ragnar: Från en död om liv (dikt).
  Älska din nästa! Om Pitirim A. Sorokin. Altruistisk kärlek var för Sorokin medicinen för människosinnets krisskapande tillstånd och metoden att bygga bättre samhällen.

9, 1970
  Karl Christiansen: Ljudexperiment med växter. Intervju med professor T.C.N. Singh. Växter som stimulerats med ljud blir mycket större än andra, och mer motståndskraftiga.
  Alf Ahlberg: Några ord om det religiösa nutidsläget. Om längtan efter Gud.
  Reinkarnationstron i västerlandet. Källa: Reincarnation in World Thought.
  Telekinesiexperiment i Sovjet med Nina Kulagina. Unika bilder.

10, 1970
  Kjell Arman: Biodynamisk odling för friskare livsmedel.
  Bo R. Ståhl: Det inre ljuset. Om kväkarnas tro.
  Kärlekens konst. Om en bok av Erich Fromm. "Kärlek är en aktiv kraft hos människan..."
  Vilken auktoritet har Bibeln? Carl-Martin Edsman, Ingemar Hedenius och Alf Ahlberg.

1, 1971
  Tron på helvetet. Olika röster. "Professor Geo Widengren är säker på att Jesu tal om eviga straff inte var menat som symboler för en annan verklighet, utan avsåg att beskriva verkligheten sådan den är."
  Ivan Troëng: Tibetansk teknik. Källa: "Forntidens teknik" av flygdirektören Henry Kjellson.
  Claude Thorlin: Det spökar! Föremål flyger genom luften av okänd kraft.

2, 1971
  Rune E. A. Johansson: Den buddhistiska livsinställningen. Buddha: "Jag är fri genom att livstörsten släckts."
  Alf Ahlberg: Några tankar om döden. "Livsviljan slocknar i regel fortare än livet och medvetandet fortare än det organiska livet."
  Birger Qvarnström: Rosenheimfallet. Poltergeistfall med en ung flicka, Annemarie, som det omedvetna upphovet till "spökerierna".
  Nils-Olof Jacobson: Försök med psykokinesi. Grupper av människor utan särskild paranormal förmåga kan åstadkomma psykokinesi, dvs med tanken påverka föremål, t ex att bord lyfter sig.
  En psykiater Berthold Eric Schwartz talar med UFO-vittnen och finner dem trovärdiga.
  Thor-Leif Dahnielson: Adamski talade sanning.

3, 1971
  Vad är döden? Flera röster.
  Birger Qvarnström: Fenomenet Ted Serios. Han fotograferar sina egna tankar.

4, 1971
  Anna-Greta Ångström: Sufirörelsen i västerlandet och dess grundare. "Redan som barn gjorde Inayat Khan upptäckten att Guds röst var hörbar i hans eget inre."
  Walter Eidlitz: Den indiska bahkti-yogan. "Bhakti är tjänande."
  Svend-Åge Rossen: Livets gåta. Om Martinus. "Det mest fundamentala draget i Martinus världsbild är uppfattningen att universum är ett stort, alltomfattande levande väsen..."
  Anten-fallet. UFO. Ett okänt, lysande rött föremål iakttogs i luften. Följande dag fann man tre egendomliga, brända märken i gräsmattan.
  Ivan Troëng: Är tefaten jonflygare? Experiment och teori.

5, 1971
  Karl Christiansen: Yogaforskning i Indien.
  Nordfrid och Helga Moersberger: Helande genom Kristen Vetenskap.
  Per Ragnar om sin livssyn.

6, 1971
  Agne Windmark: Försöksdjurens försvarsadvokater. Om Johan och Ellen Börtz.
  SM: Har Jesus levat? Om G.A. Wells bok "The Jesus of the Early Christians". Wells tvivlar på att Jesus är en historisk gestalt och menar att Paulus måste betraktas som kristendomens verklige grundare.
  Bo Johnson: Mediumliknande fenomen hos mentalpatienter.
  Karl Christiansen: J. Krishnamurti - talesman för andlig frihet. "Sanningen är ett väglöst land."
  Levnadskonst. Några röster.

7, 1971
   Han såg "naturlagarna" sättas ur spel. Samtal med bokförläggare Sune Stigsjöö om hans upplevelser tillsammans med Olle Jönsson.
  Alf Ahlberg: Kristus - myt eller historia? Om böcker av John M. Allegro och G. A. Wells, vilka menar att Jesus inte är en historisk gestalt. Allegro gör gällande att myten om Jesus fötts inom en hemlig kult kring den heliga flugsvampen. Detta betecknas av Ahlberg som "lärt vanvett". Inte heller tycker Ahlberg att Wells argument är övertygande. Ett huvudargument hos Wells är att historieskrivare i antiken som tar upp den tid då Jesu skall ha levat, inte har något att berätta om honom och att Paulus inte nämner några historiska detaljer om Jesus.

8, 1971
  Birger Qvarnström: Spiritualismen - ett parapsykologiskt problem."Mycket talar för att alla spiritistiska fenomen kan förklaras genom krafter i det omedvetnas djup, genom förändringar i mediets personlighet i förening med bl a telepati."
  Mystik. Om F. C. Happold.
  Gösta Nyblom: Hallucinationer. Upplevelser av paranormal natur. Nyblom har bl a blivit andligen förflyttad till platser som han senare besökt i sin kroppsliga gestalt.

9, 1971
  Vernon Katz: Maharishi Mahesh Yogi och förståelsen av livet. "Transcendental meditation är en enkel och naturlig process, som innebär en fortgående förfining av nervsystemet."
  Ivan Troëng: Elektricitet och flygning i forntiden. Källa: Två böcker av flygdirektören och flygplanskonstruktören Henry Kjellson.

10, 1971
  Människan i kosmos. Om Pierre Teilhard de Chardin.
  Nils-Olof Jacobson: Den heliga svampen. Om den röda flugsvampen Amanita muscaria, som var ett heligt kultföremål på Jesu tid och tycks öka ESP-förmågan hos vissa människor.
  En amerikansk kulturrevolution. Om Charles A. Reichs toppbästsäljande bok "The Greening of America", som handlar om ett nytt medvetande hos ungdomen. Se boken "Stora tankar i vår tid"!
  LSD och döden. Den psykedeliska drogen LSD kan ge döende människor inre frid. "Han erfar att han är en del av något mycket större än han själv..."
  Kritiken mot parapsykologin. En översikt.

1, 1972
  SM: Meditation är själens medicin. Intervju med Hans Hof om zen-meditation. "...en inre ro."
  Behöver vi gudsbegreppet? Ingemar Hedenius, Gösta Ehrensvärd, Hans Hof, Hjalmar Sundén, Gunnar Brenning.
  Sven Rosén: Kan hästar tänka? Märkliga räkneprestationer av hästar. ESP-förmåga?
  Rolf Ejvegård: C.D. Broad in memoriam. Broad var en av vår tids främsta filosofer. Han hade också ett starkt intresse för parapsykologi.

2, 1972
   Återfödelse? Om Ian Stevensons forskning. Stevenson menar att det finns viss evidens för återfödelse, men det betyder inte, anser han, att vi vet att reinkarnation är sanning.
  Björn Kläppe: Hos Tony Agpaoa. Svensk man opereras av mediumistisk kirurg.
  Är mediumistiska operationer verklighet eller bluff?

3, 1972
  Alf Ahlberg: Martin Buber. "Tänk på att du helgar vardagen!" - i detta bud skulle enligt Buber chassidismen kunna sammanfattas.
  Är tro på reinkarnation något för moderna västerlänningar? Flera röster.
  Carl-Martin Edsman: Kristendomen är främmande för reinkarnationstanken. "Reinkarnationstron står i motsättning till den kristna tron på Jesu återkomst 'till att döma levande och döda' och på 'de dödas uppståndelse och ett evigt liv'."
  Intervju med J. Allen Hynek. "UFOs kan inte förklaras bara som feltolkningar av vanliga föremål."

4, 1972
  Astrid Setterwall-Ångström: Ananda Mayee Ma - fylld av Gud. "Försök att lägga märke till allt som bereder er verklig glädje! Det för er närmare Gud."
  Professor Ian Stevenson intervjuas. "Det finns åtskilligt som tyder på fortlevnad efter döden, men inga bevis."
  Alf Ahlberg: Världsreligionernas möte. "Jag vill se på de olika religionernas anhängare som vandrare mot samma mål."
  Frithjof Hallman: Prentice Mulford, en äkta amerikan. Mulford: "Söker vi oss till det ljusa och positiva, kommer vi att finna det."

5, 1972
  Brita Rodosi: "Hinduism" i Walt Whitmans diktning.
  Religionernas möte. Olika röster om religionernas möte med varandra. "Vi har alla något att lära av andra."
  Birger Qvarnström: En filosof och en andeskådare. Om Kant och Swedenborg.
  Kvällen då tefaten inte kom.

6, 1972
  Religion i Sovjetunionen.
  Willy Wegner: Några danska UFO-kontaktberättelser.
  Buddhistisk man i schartauansk bygd. Han efterlever fem buddhistiska lekmannaregler: inte döda, inte stjäla, inte ljuga, inte begå otukt, inte använda alkohol eller andra berusande medel. Han är pacifist, vapenvägrare och vegetarian.
  Det indiska reptricket. Ett försök till förklaring. "Hallucinationen var telepatiskt framkallad av fakiren och överförd till flera hundra människor."
  Harald Bergestam: Via psykedelika till sanningen. Om Väckelsekyrkan i USA, där psykedeliska droger är viktiga för att nå kunskap om den yttersta sanningen.
  Agne Windmark: Vara vän med naturandarna.
  Nils-Olof Jacobson: "Slumpens rötter". Om en bok av Arthur Koestler, som handlar om paranormala företeelser.

7, 1972
  Medmänsklighet - det finaste som finns? Intervjuer.
  Parapsykologi - varför intresserar man sig för det? Flera röster.
  Kalama Sutta. Buddhas avståndstagande från blind tro.
  Birger Qvarnström: Från mesmerism till modern parapsykologi.
  Intervju med Eva Hellström. Hon tog initiativet till Sällskapet för parapsykologisk forskning i Sverige och var i flera år en samlande person där. Hon berättar bl a att hon många gånger i drömmen sett händelser som sedan inträffat.
  Brita Rodosi: En stor läras förkunnare. Vivekananda.

8, 1972
  Biskop Robinson och Gud.
  Ivar Wallensten: Mo Ti, nygammal relgionsfilosof. "Mo Tis utgångspunkt är tillvaron av en himmelsk försyn som omsluter mänskligheten med en allomfattande kärlek."
  Alf Ahlberg: Paul Tillich. Tillich var i årtionden en central gestalt i den internationella religiösa debatten.
  K. Gösta Rehn: De flygande tefaten har utomjordiskt ursprung. "Tefaten har visat ett levande, intelligent beteende."
  Vad tror du på, Per-Axel Atterbom? Intervju. Första new age-artikeln i Sökaren och den första om Findhorn.
  Vetenskaplig forskning med psykedeliska droger.
  SM: Etik. Jesus eller Gotama? "Vem är störst, Jesus Kristus eller Gotama Buddha? Svar: ingen av dem, ty den störste har vi ännu inte sett."

9, 1972
  Nils-Olof Jacobson: Söka sin mittpunkt. Om Hans Hofs undervisning i zen-meditation. Genom koncentration på och upplevelse av andningsrytmen frigörs medvetandet från annat innehåll och kommer till ro.
  Eva Bräutigam: Kan transcendental meditation hjälpa drogmissbrukare? Undersökning visade att meditationen hade en omedelbar korttidseffekt på haschkonsumtionen och även att den hade effekter på längre sikt.
  Harald Bergestam: Eldgång på Raiatea. En grupp infödda på söderhavsön gick på de heta stenarna, fram och tillbaka.
  Jagets gåta. Flera röster. Amita Nisatta: "Buddhismen har anatta-doktrinen, läran att ett bestående jag inte existerar."
  UFOs - varför intresserare man sig för det? Flera röster.
  D. Scott Rogo: Syner på dödsbädden. "Bland de vanligaste synerna hos döende är visionen av avlidna anhöriga som kommer för att leda dem genom dödsupplevelsen."

10, 1972
  Nils-Olof Jacobson: Findhorn. Findhorn vill "demonstrera en alternativ livsform, vara pionjär för den nya tidsålderns livsväg i harmoni med Guds vilja och Hans lagar".
  Alf Ahlberg: Albert Schweitzer. Schweitzer: "Den Jesus av Nasaret som uppträdde som Messias, förkunnade Guds rikes sedlighet, grundade himmelriket på jorden och dog för att sätta inseglet på sitt verk, har aldrig existerat."
  Curt Berg: N. Sri Ram. De teosofiska lärorna är för N. Sri Ram arbetshypoteser. Den teosofiska utvecklingsidén att "Den Ende blir de många och de många blir Den Ende" kanske är sanningen om vad som händer.
  Olle Wedholm: Leva. "En sak skall vi ständigt minnas: Vi är alla varandras omgivning."
   Intervju med Gunnar Furuland. "Dogmerna, som har utspekulerats långt efter Jesu tid, hindrar kristendomen."

1, 1973
  Alf Ahlberg: C G Jung om livet bortom döden. Enligt Jung är det sannolikt att det finns något i vårt psyke som kan existera oberoende av hjärnan och som överlever döden.
  Birger Qvarnström: Utomkroppslig upplevelse och andra förändrade medvetenhetstillstånd. "Känslan av tid och rum utplånas..."
  Vad är ockultism? Intervju med Gustav Adolf Pettersson. "För att få kunskap om den ockulta världen måste man uppnå ett speciellt medvetandetillstånd."
  K. Gösta Rehn: Professor Hynek om tefaten. Bokanmälan. "Äntligen en sakkunnig bok om UFO-problemet av en känd och aktad vetenskapsman."

2, 1973
  Claus Oreskov: Yoga. Den individuella själen är droppen och Gud är havet (världssjälen).
  Intervju med radioniker Eric Söderström.
  Per Glanell: Så talade Kristus. "Hårda bud."
  Birgit Lange: Jonathan Havsmås. Richard Bach hör en röst bakom sig. Den börjar diktera boken, som blir en världsbästsäljare. Bach ser också allt som på en bioduk.

3, 1973
  Thomas K:son Hultberg: Baha'i, en missionerande, icke-kristen religion.
  Varför baha'i? Tre intervjuer.
  David Murphy och Eva Sandrén: Sri Chinmoy och hans andliga andliga väg. "Gud är inte långt borta i en avlägsen himmel utan väntar på att bli upptäckt genom sökarens hängivna meditation."

4, 1973
  Doktor Werner Duvernoy och döden. Patienter som vaknar upp ur synbarligen djup medvetslöshet har märkliga saker att berätta. "De kan återge detaljerna av nästan allt som hänt runtomkring dem under ett tillstånd då man enligt vetenskapen och beprövad erfarenhet inte har fungerande sinnesorgan."
  Intervjuer om parapsykologi. Kerstin Anér, Werner Aspenström, Bernt Eklundh, Kai Henmark, Bengt af Klintberg, Staffan Larsson, Tomas Tranströmer och Sune Stigsjöö. Tranströmer: "Jag har varit med om försök med hypnos, där en kvinna i trans kunde beskriva innehållet i paket som varken hon eller någon annan närvarande i förväg visste vad det innehöll. Hon kunde också berätta om en ny dikt som jag skrivit..."
  Alf Ahlberg: Hur C G Jung tänkte sig livet bortom döden. "Det är en grundtanke hos Jung att gudomen inte är statisk utan tvärtom stadd i förändring och utveckling. Människan är så att säga Guds ögon. Människans utveckling till klarare medvetenhet är ett led i Guds egen utveckling."
  John Blom: Indisk musik.

5, 1973
  Antroposofi, en medvetenhet om de andliga krafterna. "Steiner talar förutom om människans fysiska kropp även om det andliga, den formbildande sidan av hennes väsen, som gör att hennes kropp håller ihop och är en enhet."
  Birger Qvarnström: Psykokinesi i spontanfall och experimentalseanser. "Porslin krossas, föeremål ramlar från hyllor, skruvar faller ut ur väggen, spikar regnar från taket, knackningar hörs i väggar, föremål bildas i luften - allt utan känd orsak."
  Agnostiker och ateister intervjuas. Clas Engström, Stellan Arvidson, Sam Lidman, Per Anders Fogelström, C-A Wachtmeister. Sam Lidman, son till Sven Lidman: "För mig är det skönt att ha blivit av med den religiösa tron. Jag förstår ju nu att jag i alla fall inte kommer till helvetet."
   Mediterande konstnärer. "Tidigare var det mest personliga bekymmer och destruktiva ting, som jag samlade mig kring."
  Thomas K:son Hultberg: Buddhism i Sverige.

6, 1973
  Olle Hjern: Mithraskulten i antiken, en betydande mysteriereligion, som skoningslöst förföljdes av den segrade kristendomen.
  SM: Intervju med Jesus (bygger på hans uttalanden enligt Bibeln).
  SM: Finns Gud? Bl a om teleologi. Universum är av allt att döma uttänkt.

7, 1973
  Walther Eidlitz: Det gudomliga ordet enligt bhaktitraditionen. Atman (det innersta mentala i en människa) föds inte och dör inte. Den tillhör inte världen av tid och rum. Den är verklig, evig existens, ren kunskap och sann lycka.
  Nils-Olof Jacobson: Levande vatten. Intervju med Olof Alexandersson om Viktor Schauberger och implosionsenergin.

8, 1973
  Vidskepelse, vad är det? Intervjuer.
  Tat tvam asi. En av de centrala utsagorna i hinduismen är tat tvam asi (det är du).
  Epikuros, den vise i trädgården.
  Tre stoiker, Seneca, Epiktetos, Marcus Aurelius.
  Birger Qvarnström: Utomkroppslig upplevelse. Medvetandet befinner sig utanför kroppen och gör korrekta iakttagelser av omgivningen.
  Rune E. A. Johansson: Buddhistisk meditation. "Omedelbart efter träningens slut upplevde han tingen omkring sig med mycket större intensitet än förut. Blommor t ex hade en obeskrivlig skönhet. De nära små tingen tycktes ha fått en mycket större betydelse." En långsiktig effekt är att man blir mera lugn.

9, 1973
  Pojkgurun. Guru Maharaj Ji. Vårt sanna jag är rent medvetande och finns i det inre av varje levande varelse. Det är "frid, förståelse och ljus."
  Alf Ahlberg: Är jag "kristen"? Några kätterska reflexioner. Ahlberg menar att kristendomen rymmer väsentliga och omistliga värden, men han kan inte godta kristendomen i den form som kyrkorna förkunnar den.
  Skeptiker i antiken.
  Eleaterna.

10, 1973
  Icke våld - en stor idé för en plågad värld. Flera röster. "Gandhi trodde på universellt brödraskap - inte bara alla människors utan alla levande varelsers brödraskap."
  Birger Qvarnström: Hisnande upplevelser med Olle Jönsson. Han har sett Jönsson få bord att "dansa".
  Intervju med J. B. Rhine. Rhine förutser förändringar av mycket genomgripande slag i vår människouppfattning.
  K. Gösta Rehn: Vetenskapsmän diskuterar UFO i en bok "UFOs - a scientific debate".
  Birgit Lange: Sagan om Jonathan Mås, nu i svensk översättning. Den bästsäljande boken berättar om en havsmås som vill lära sig att flyga bättre och fortare än någon annan mås.
  Karl Christiansen: Indiens heliga. "Guru är Gud" är ett slagord som man kan höra i ashramkretsar i Indien. Men någon persondyrkan är det inte tal om. Det är inte den yttre personen som dyrkas, utan det transcendenta inre, det gudomliga, som också är tillbedjarens egen väsenskärna.
  Philip Hwang och Carl-Martin Allwood: Undret i Shivapur. Heliga stenar lyfts (på ett övernaturlgt sätt?) endast med hjälp av åtta pekfingrar.




Fortsättning








Till sidan 1!



www.sokaren.se/INDEX320.HTML